نگاهی به تمام راههایی که میتواند پورشه 911 درونسوز را زنده نگه دارد
نگاهی به تمام راههایی که میتواند پورشه 911 درونسوز را زنده نگه دارد
هرچند قوانین آلایندگی سخت و سختتر میشوند و پیشرانههای درونسوز را به سمت انقراض سوق میدهند اما هنوز هم راههایی برای حفظ پورشه ۹۱۱ درونسوز وجود خواهد داشت.
آنچه در این مطلب میخوانید:
در اواسط سال ۲۰۲۳، رئیس بخش سوختهای مصنوعی پورشه گفت این برند تا زمانی که ممکن باشد، به تولید ۹۱۱ درونسوز ادامه خواهد داد. این کار اما بسیار دشوار خواهد بود زیرا پورشه باید با قوانین آلایندگی تقریباً تمام کشورهای جهان اول مبارزه کند. بهعنوانمثال، در چندین ایالات آمریکا، کمی بیش از یک دههٔ دیگر فروش خودروهای درونسوز جدید ممنوع خواهد شد؛ بنابراین، پورشه چطور میتواند این قوانین و ممنوعیتها را دور بزند؟ برای این کار راههای مختلفی وجود دارد که در ادامه همهٔ آنها را بررسی خواهیم کرد.
سوخت مصنوعی
پورشه در سال ۲۰۲۰ همکاری خود با شرکت HIF را برای توسعهٔ سوختهای مصنوعی اعلام کرد و دو سال بعد، رسماً تولید این سوخت در کارخانهای در شیلی آغاز شد. سوختهای مصنوعی میتوانند در تمام پیشرانههای درونسوز روی کره زمین استفاده شوند درحالیکه کربن خنثی هستند؛ بنابراین، در حال حاضر، یک پورشه ۹۱۱ با استفاده از سوخت مصنوعی، از هر خودروی الکتریکی دیگری سازگارتر با محیطزیست خواهد بود. پورشه برای اینکه نشان دهد سوخت مصنوعی چه تواناییهایی دارد، با رساندن یک ۹۱۱ کاررا ۴S بسیار اصلاحشده به ارتفاع ۶,۷۳۴ متر از سطح دریا، رکورد رانندگی در بالاترین ارتفاع را شکست. علاوه بر این، پورشه در فستیوال گودوود ۲۰۲۲ از سوخت مصنوعی برای تأمین انرژی یک ۹۱۱ کلاسیک استفاده کرد تا ثابت کند حتی خودروهای قدیمی هم میتوانند از این سوخت استفاده کنند. البته قیمت سوخت مصنوعی هنوز خیلی بالا است اما با آغاز تولید انبوه کاهش خواهد یافت.
۹۱۱ هیبریدی
حرف از ۹۱۱ هیبریدی ممکن است برای برخی مثل کفر گفتن باشد ولی میدانیم این اتفاق خواهد افتاد. در سپتامبر ۲۰۲۲ یک ۹۱۱ کاررا GTS با برچسب زردرنگ روی شیشه که نشاندهندهٔ استفاده از قوای محرکهٔ هیبریدی است در نوربرگرینگ دیده شد و احتمالاً این نسخه را با معرفی فیسلیفت نسل کنونی ۹۱۱ خواهیم دید. تولید یک نسخهٔ هیبریدی تا زمانی که تولید سوخت مصنوعی افزایش پیدا کند گزینهای عالی خواهد بود. حتی ممکن است نسخهٔ هیبریدی آنقدر خوب باشد که به عضوی دائمی در خانوادهٔ ۹۱۱ تبدیل شود. هماکنون میدانیم که قوای محرکهٔ این ۹۱۱ از نوع پلاگینهیبریدی نخواهد بود و بنابراین وزن زیادی به خودرو اضافه نخواهد کرد. البته ۹۱۱ هماکنون در هر نسخهای خودروی بسیار سریعی است اما اضافه شدن یک موتور الکتریکی که خلأ گشتاور را پر کند پرفورمنس این افسانهٔ المانی را بهبود خواهد بخشید.
تکنولوژی جدید توربوشارژر
در توربوشارژرهای کنونی، دریچهای بنام وستگیت وجود دارد که فشار اضافی گازهای اگزوز را عبور میدهد تا به توربو آسیب نرسد. این یعنی بخشی از فشار گازهای اگزوز معمولاً به هدر میرود. در اوایل سال ۲۰۲۳ اما پورشه حق اختراع طرحی برای افزایش عملکرد توربوشارژر را به ثبت رساند. در این طرح، مقدار اضافی گازهای خروجی موتور به سمت توربوشارژ ثانویهای هدایت میشود بدون آنکه در عملکرد توربوشارژر اصلی خللی وارد کند. در این سیستم، پورشه گازهای خروجی موتور را از طریق دو کانال، تقسیم میکند. یک کانال توربوشارژر سنتی را تغذیه میکند درحالیکه کانال دیگر گازها را به سمت توربوشارژر ثانویه هدایت میکند. این مجموعهای پیچیده است اما میتواند خروجی و راندمان پیشرانهٔ درونسوز را افزایش و میزان آلایندگی را کاهش دهد.
فرایند جدید احتراق
در همان اوایل سال ۲۰۲۳، پورشه حق اختراع طرح جدیدی برای احتراق پیشرانه را هم به ثبت رساند. در این طرح، هر سیلندر از پیشرانه به یک محفظهٔ پیشاحتراق مجهز است. بهطور خلاصه، هنگام فشردهسازی مخلوط سوخت و هوا در سیلندر، بخشی از این مخلوط داخل محفظهٔ دوم قرار میگیرد و اگر راننده به قدرت بیشتری نیاز داشته باشد، مخلوط داخل محفظهٔ دوم محترق شده و به شکل شعلههای آتش وارد محفظهٔ احتراق اصلی میشود. به گفتهٔ پورشه، این سیستم بسته به میزان پرفورمنس موردنیاز، مقیاسپذیر خواهد بود. این طراحی میتواند باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان موتور شود.
پیشرانهٔ V4 هیبریدی
در اواخر سال ۲۰۲۳، گزارش شد که پورشه در حال آزمایش یک پیشرانهٔ هیبریدی V4 روی شاسی ۹۱۱ است. گفته میشود این پیشرانه نسخهای از قوای محرکهٔ V4 هیبریدی پورشه ۹۱۹ لمانز برای ارزیابی استفاده در جادهها است. پورشه پیشازاین هم پیشرانههای مسابقهای را به جاده آورده است مثل موتور V10 فرمول یک که در سینهٔ کاررا GT قرار گرفت. البته اینکه آیا پورشه واقعاً ۹۱۱ را به پیشرانهٔ V4 مجهز خواهد کرد یا نه مشخص نیست زیرا این کار با میراث ۹۱۱ که همیشه از پیشرانههای شش سیلندر استفاده کرده مغایرت دارد. بااینحال، نمیتوان احتمال استفاده از یک پیشرانهٔ درونسوز کوچکتر را در ۹۱۱ رد کرد زیرا هرچه باشد این هنوز هم یک موتور درونسوز است و برای علاقهمندان از قوای محرکهٔ تمام الکتریکی بهتر خواهد بود.
مجله خبری gsxr