هاست پرسرعت
خودرو

نگاهی به تویوتا bZ4X مدل ۲۰۲۳، کراس‌اوور برقی با رویکرد جدید

نگاهی به تویوتا bZ4X مدل ۲۰۲۳، کراس‌اوور برقی با رویکرد جدید

مقدمه

تابستان گذشته، ۴۰ درصد از کسانی که در آینده قصد خرید خودروی برقی داشتند، گفتند که نام خودروی برقی تویوتا را شنیده‌اند. از این تعداد، ۲۱ درصد گفتند که به خرید آن فکر می‌کنند. نکته جالب اینجاست که تویوتا bZ4X 2023 به‌تازگی معرفی شده و ما اکنون در حال تست آن هستیم؛ به‌عبارت‌دیگر، همه مردم مشتاق خرید ماشینی بودند که وجود نداشت!

تویوتا bZ4X

کابین

تویوتا توانسته در کابین bZ4X طرحی آینده‌نگرانه اما درعین‌حال ساده و کاربردی را به وجود آورد. کنترل بیشتر فناوری‌های داخل کابین bZ4X تحت سلطه یک صفحه‌نمایش لمسی ۱۲.۳ اینچی است. این نمایشگر پیش‌ازاین فقط در توندرا استفاده شده بود. البته هنوز کنترل سیستم‌هایی مانند تهویه از طریق دکمه‌های فیزیکی روی کنسول انجام می‌شود. شیفتر تعویض دنده bZ4X کاملاً شما را با یک توصیف جدید از سردنده‌ها آشنا می‌کند! برای شروع به حرکت باید این سردنده را به سمت راست فشار دهید. برای دنده عقب نیز باید سردنده را به سمت چپ بفشارید.

کابین تویوتا bZ4X

متریال استفاده شده بر روی داشبورد بر خلاف انتظارمان، از پلاستیک نرم به همراه روکش پارچه‌ای خاکستری‌رنگ بود. در زیر، یک بخاری تابشی اختیاری وجود دارد که کابین را سریع‌تر از آنچه که HVAC می‌تواند مدیریت کند گرم می‌کند. یک کنسول مرکزی مرتفع با فضای زیاد برای قراردادن اشیا در کابین مشاهده می‌شود. این فضا در واقع آن‌قدر بزرگ است که به نظر نمی‌رسد هیچ‌گاه پر شود!

متأسفانه، روکش بسیاری از قطعات داخل کابین و تزئینات اطراف آن مشکی براق است. این رنگ به طرز وحشتناکی اثر انگشت را به خود جذب می‌کند و همواره نور خورشید را بر روی چشم راننده و سرنشینان بازتاب می‌کند. اما پارچه خاکستری که برای پوشش داشبورد استفاده شده یک ایده بسیار جذاب و زیباست که هیچ‌گاه نور را بازتاب نمی‌کند و همیشه تمیزتر از آنچه هست جلوه می‌کند.

همچنین بخوانید: مقایسه هیوندای آیونیک و تویوتا bz4x

مشخصات ایمنی

bZ4X شامل سامانه هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده، دوچرخه‌سوار، موتورسیکلت (در طول روز) و گاردریل است. سیستم کمکی نگهدارنده بین خطوط، هشدار نقاط کور از دیگر امکانات bZ4X هستند. همچنین این تویوتا مجهز به سامانه Safe Exist Assist (کمک‌کننده خروج ایمن) است. این سامانه از سنسورهای هشدار نقاط کور برای هشدار دادن به سرنشینان در حال خروج استفاده می‌کند. (نحوه عملکرد این سامانه این‌گونه است که اگر سنسورهای نقطه کور خودرو هنگام پیاده شدن سرنشین متوجه وجود خودرو، موتور، دوچرخه و… در کنار درها شود به سرنشین هشدار می‌دهد که از خودرو پیاده نشود.)

مشخصات فنی

عکس تویوتا bZ4X

bZ4X دیفرانسیل جلو از یک موتور ۱۵۰ کیلوواتی (۲۰۱ اسب‌بخار) بهره می‌برد. این توان تقریباً شبیه راو ۴ هیبریدی است؛ البته راو۴ هیبریدی ۲۲۵ کیلوگرم سبک‌تر از bZ4X است. باتری ۷۱.۴ کیلووات ساعتی bZ4X در تریم XLE حدود ۴۰۵ کیلومتر و در تریم Limited ۳۸۹ کیلومتر برد دارد.

bZ4X چهار چرخ متحرک دارای یک جفت موتور ۸۰ کیلوواتی است که هرکدام روی یک محور مجزا نصب شده‌اند. این دو موتور مجموعاً ۲۱۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. معمولاً در خودروهای برقی، نسخه‌های دو دیفرانسیل عملکرد بهتری نسبت به نسخه‌های تک دیفرانسیل دارند. اما در bZ4X این‌طور نیست زیرا برد باتری‌ها در نسخه دو دیفرانسیل در تریم XLE و Limited به ترتیب ۳۸ و ۳۲ کیلومتر کمتر از نسخه تک دیفرانسیل آن است.

شتاب صفر تا صد در نسخه تک دیفرانسیل ۷.۱ و در نسخه دو دیفرانسیل ۶.۵ ثانیه است. البته این تفاوت ۰.۶ ثانیه‌ای در رانندگی چندان حس نمی‌شود.

bZ4X حدود ۱۰ سانتی‌متر از راو۴ طویل‌تر است. ارتفاع این خودرو نیز تقریباً ۵ سانتی‌متر از راو۴ کوتاه‌تر است. ابعاد bZ4X به نحوی است که می‌توان آن را یک SUV جمع‌وجور به حساب آورد و از این لحاظ مشابه با مزدا CX-5 است. فضای بار ۷۸۵ لیتری این تویوتا به دلیل فست بک بودن طراحی آن، کمی کوچک‌تر از شاسی‌بلندهای کامپکت رقیبش است. در واقع این نوع طراحی بسیار شبیه طراحی صندوق پریوس است؛ گرچه فضای صندوق این دو خودرو حتی قابل مقایسه نیز نیستند.

تجربه رانندگی

رانندگی با تویوتا bZ4X برقی

تفاوت اصلی نسخه دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل bZ4X در پیچ‌های تند مشخص می‌شود. هندلینگ نسخه دو دیفرانسیل به طور قابل‌توجهی قوی‌تر و بهتر از نسخه تک دیفرانسیل آن است. زمانی که سرعتمان را افزایش می‌دهیم تشخیص تفاوت این دو نسخه بسیار سخت می‌شود. رانندگی با bZ4X بسیار شبیه رانندگی با راو۴ است. راو۴ در واقع یک SUV کوچک و شگفت‌آور برای رانندگی است که با فرمان دقیق، وزن مناسب و سیستم تعلیق معرکه انتخاب بسیار خوبی در بازه قیمتی خود است.

البته هیچ وقت نمی‌توانید از bZ4X به اندازه تیپ SE راو۴ انتظار داشته باشید. همچنین قطعاً نباید انتظار رانندگی سرگرم‌کننده‌ای که در خودروهایی Ioniq 5، EV6 یا ID.4 قابل تجربه است، داشته باشید.

قیمت bZ4X ۲۰۲۳ چقدر است؟

چراغ های تویوتا bZ4X

قیمت bZ4X با تریم XLE از ۴۳۲۱۵ دلار شروع می‌شود. درحالی‌که قیمت تریم Limited این خودرو از ۴۷۹۱۵ دلار شروع می‌شود. اگر هم می‌خواهید نسخه ۲ دیفرانسیل bZ4X را خریداری کنید باید ۲۰۸۰ دلار بیشتر بپردازید . bZ4X در حال حاضر واجد شرایط ۷۵۰۰ دلار اعتبار مالیاتی فدرال ( اعتبار مالیاتی فدرال به این‌گونه است که اگر شما در آمریکا خودروی برقی خریداری کنید در پایان سال از مبلغی که باید به عنوان مالیات مالکیت خودروی‌تان بپردازید، مقداری کم می‌شود. البته این قانون بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که به نظر می‌آید اما در این مقاله فرصت توضیح کامل آن نیست.) می‌شود.

با این اوصاف به نظر ما تویوتا bZ4X به دلیل قیمت و شعاع حرکتی مناسب می‌تواند انتخاب مناسب‌تری نسبت به رقیبانش باشد. حتی تریم XLE این خودرو که نسخه پایه از لحاظ امکانات رفاهی محسوب می‌شود، در برابر رقبایش بسیار مجهز به چشم می‌آید.

منبع

autoblog

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا