نگاهی به زمان انواع مختلف کوروت، پورشه ۹۱۱ و اوراکان در پیست ویرجینیا
نگاهی به زمان انواع مختلف کوروت، پورشه ۹۱۱ و اوراکان در پیست ویرجینیا
کوروت Z06 یا ZR1؟ پورشه ۹۱۱ توربو S یا GT3؟ لامبورگینی اوراکان پرفورمانته یا تکنیکا؟ کدامیک در پیست ویرجینیا سریعتر بودهاند؟
آنچه در این مطلب میخوانید:
پیست بینالمللی ویرجینیا که بهطور مخفف VIR نامیده میشود را میتوان سختترین پیست آمریکا دانست تا جایی که به آن لقب نوربرگرینگ آمریکا دادهاند. این پیست ۶.۶ کیلومتری یکی از طولانیترین پیستهای ایالاتمتحده بوده و با ترکیبی هیجانانگیز از پیچهای چالشبرانگیز و مستقیمیهای سرعتبالا، چالش سختی را پیش روی خودروها میگذارد. پیست ویرجینیا کاملاً توانایی ترمز، شتاب و هندلینگ خودروها را به چالش میکشد و هر لپ تایم در اینجا نشاندهندهٔ عصارهٔ پرفورمنس و شخصیت کامل یک خودرو است.
از سال ۲۰۰۶ تاکنون، کارانددرایور هرساله طی رقابتی بنام لایتنینگ لپ یا دور صاعقه، با جدیدترین خودروهای پرفورمنس بازار در پیست ویرجینیا اقدام به تایم زنی میکند و امسال هم چندی پیش این رقابت جذاب برگزار شد. به لطف این رقابتها، لیستی طولانی از لپ تایم خودروهای مختلف در نسخههای گوناگون و متعلق به سالها و نسلهای مختلف تهیه شده که امکان مقایسههای جالبی را فراهم کرده است. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم به بیست خودروی سریع پیست ویرجینیا نگاهی داشته و بهطور خاص، تایم انواع مختلف شورلت کوروت، پورشه ۹۱۱ و لامبورگینی اوراکان را در این پیست باهم مقایسه کنیم.
سریعترین خودروها در پیست ویرجینیا
۱-مکلارن سنا
تایم: ۲:۳۴.۹
رکورددار اکثر پیستهای دنیا یعنی مکلارن سنا رکورد پیست ویرجینیا را هم در اختیار دارد. این هایپرکار بریتانیایی در سال ۲۰۱۹ موفق به ثبت تایم ۲ دقیقه و ۳۴.۹ ثانیه در این پیست شد و با اختلاف زیادی در صدر لیست قرار گرفت تا جایی که پس از چهار سال هنوز خودرویی موفق به شکستن رکورد آن نشده است.
۲-مرسدس AMG GT بلک سریز
تایم: ۲:۳۷.۰
مرسدس AMG GT بلک سریز که در مقطعی رکورد پیست نوربرگرینگ را در اختیار داشت، در ویرجینیا هم یکی از سریعترین خودروها است. هرچند این ماشین نتوانست به رکورد مکلارن سنا نزدیک شود اما حدود نیم ثانیه از مکلارن ۷۶۵LT سریعتر بوده که نکتهٔ جالبی است و پرفورمنس فوقالعادهٔ بلک سریز را نشان میدهد.
سریعترین پورشههای ۹۱۱ در پیست ویرجینیا
۱-پورشه ۹۱۱ GT2 RS نسل ۹۹۱
تایم: ۲:۳۷.۰
پورشه ۹۱۱ خانواده بسیار گسترده و اعضای مختلفی دارد که هرکدام برای هدف خاصی ساخته میشوند. وحشیترین عضو این خانواده نسخهٔ GT2 RS است که معمولاً در پایان عمر هر نسل معرفی میشود. در نسل کنونی یا ۹۹۲ هنوز این نسخه معرفی نشده اما GT2 RS نسل ۹۹۱ هنوز هم در اکثر پیستها جزء سریعترین خودروها است. در ویرجینیا هم این خودرو در رتبهٔ سوم قرار دارد. این ماشین با ۷۰۰ اسب بخار قدرت، در سال ۲۰۱۸ تایم ۲ دقیقه و ۳۷ ثانیه را ثبت کرد و هنوز هم سریعترین محصول پورشه در این پیست محسوب میشود.
۲-پورشه ۹۱۱ GT3 نسل ۹۹۲
تایم: ۲:۴۰.۶
در خانوادهٔ پورشه ۹۱۱، مدل GT3 هم مخصوص پیست است ولی یک پله پایینتر از GT2 RS قرار میگیرد و همچنان از پیشرانهٔ تنفس طبیعی استفاده میکند. GT3 در دو نسخهٔ معمولی و RS تولید میشود که GT3 RS نسل ۹۹۲ هنوز راهی ویرجینیا نشده و فعلاً باید به GT3 معمولی اکتفا کنیم که دومین ۹۱۱ سریع این پیست محسوب میشود. جالب اینکه امسال در دور صاعقه، کیمن GT4 RS یکدهم ثانیه سریعتر از GT3 یک دور پیست ویرجینیا را طی کرد.
۳-پورشه ۹۱۱ GT3 RS نسل ۹۹۱
تایم: ۲:۴۱.۶
نسل قبلی GT3 RS در سال ۲۰۱۹ در پیست ویرجینیا تایم ۲ دقیقه و ۴۱.۶ ثانیه را ثبت کرد و جالب اینکه GT3 جدید با وجود ۱۰ اسب بخار قدرت کمتر و آئرودینامیک سادهتر، دقیقاً یک ثانیه از نسخهٔ RS نسل قبلی سریعتر بوده است که این جادوی پورشه را در GT3 نسل ۹۹۲ نشان میدهد. با توجه به این موضوع، GT3 RS جدید با ۵۲۵ اسب بخار قدرت و بهبودهای مختلف در سیستم تعلیق و آئرودینامیک، حتی ممکن است بتواند رکورد GT2 RS را هم در ویرجینیا بشکند.
۴-پورشه ۹۱۱ توربو S نسل ۹۹۲
تایم: ۲:۴۲.۵
در خانوادهٔ ۹۱۱، نسخهٔ توربو S با وجود برخورداری از قدرت بالا، چندان روی پیست تمرکز ندارد و بیشتر یک نسخهٔ راحت، سریع و قدرتمند برای پیمایشهای طولانی جادهای است. به همین دلیل، توربو S با ۶۵۰ اسب بخار قدرت که ۱۴۰ اسب بخار از GT3 بیشتر است، در ویرجینیا نزدیک به دو ثانیه از برادر تنفس طبیعی پیست محور خود کندتر بوده است. همچنین درحالیکه GT3 محرک عقب است، در توربو S نیرو به هر چهارچرخ منتقل میشود.
سریعترین کوروتها در پیست ویرجینیا
۱-شورلت کوروت C8 Z06
تایم: ۲:۳۸.۶
نسل جدید کوروت Z06 از هر لحاظ خودروی فوقالعادهای است و تاکنون پرفورمنس چشمگیری را به نمایش گذاشته است. این ماشین در رقابت دور صاعقهٔ ۲۰۲۳ در ویرجینیا تایم زد و به پنجمین خودروی سریع این پیست تبدیل شد. جالب اینکه Z06 تنفس طبیعی با ۶۷۰ اسب بخار قدرت، از ZR1 سوپرشارژ ۷۵۵ اسب بخاری نسل قبلی سریعتر بوده است. این ماشین همچنین در ویرجینیا از مکلارن ۷۲۰S سریعتر بوده و تنها ۰.۲ ثانیه با مکلارن ۷۶۵LT فاصله داشته است.
۲-شورلت کوروت C7 ZR1
تایم: ۲:۳۹.۵
ZR1 نسل C7 با ۷۵۵ اسب بخار قدرت، حد نهایی کوروت موتور جلو بود و در سال ۲۰۱۹ با ثبت تایم ۲ ثانیه ۳۹.۵ ثانیه، عملکرد قابلتوجهی از خود نشان داد اما این هیولای سوپرشارژ امسال با اختلافی نزدیک به یک ثانیه مغلوب Z06 نسل C8 شد. این نشان میدهد که کوروت موتور وسط در پیست چقدر بهتر از اسلاف موتور جلوی قبلی خود شده و این موضوع هیجان و اشتیاق برای دیدن عملکرد C8 ZR1 جدید را بیشتر میکند.
۳-شورلت کوروت C7 Z06
تایم: ۲:۴۴.۶
نسل قبلی کوروت Z06 که از پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ با ۶۵۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد در زمان خود پرفورمنس قابلتوجهی داشت اما وقتی آن را با Z06 C8 مقایسه میکنیم میبینیم که در برابر نسل جدید خود هیچ حرفی برای گفتن ندارد. C7 Z06 سال ۲۰۱۵ در پیست ویرجینیا تایم ۲ دقیقه و ۴۴.۶ ثانیه را به ثبت رساند. این زمان ۶ ثانیه با Z06 جدید فاصله دارد که در یک پیست ۶.۶ کیلومتری اختلاف بسیار زیادی محسوب میشود.
سریعترین اوراکانها در پیست ویرجینیا
۱-لامبورگینی اوراکان تکنیکا
تایم: ۲:۴۳.۹
متأسفانه، نسخهٔ STO که پیست محورترین عضو خانوادهٔ اوراکان محسوب میشود در ویرجینیا تایم نزده و نمیتوانیم قضاوتی در مورد پرفورمنس آن داشته باشیم؛ بنابراین، عنوان سریعترین اوراکان در این پیست به نسخهٔ تکنیکا رسیده که امسال تایم ۲ دقیقه و ۴۳.۹ ثانیه را ثبت کرد و با اختلاف زیادی در پس کوروت Z06 و ۹۱۱ GT3 قرار گرفت. بااینحال، جالب اینکه تکنیکا یکدهم ثانیه از پرفورمانته سریعتر بوده است.
۲-لامبورگینی اوراکان پرفورمانته
تایم: ۲:۴۴.۰
پرفورمانته نسخهٔ پیست محور از اوراکان پیش از فیسلیفت بود که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ با قدرت بیشتر (۶۴۰ اسب بخار) و آئرودینامیک ویژه معرفی شد و برای مقطعی رکورد سریعترین خودروی نوربرگرینگ را در اختیار داشت. هماکنون اما پرفورمانته در ویرجینیا مغلوب تکنیکا شده است. این دو نسخه هردو ۶۴۰ اسب بخار قدرت دارند اما درحالیکه پرفورمانته چهارچرخ محرک است، در تکنیکا نیرو فقط به چرخهای عقب منتقل میشود.
۲-لامبورگینی اوراکان اوو
تایم: ۲:۴۵.۰
اوو درواقع نسخهٔ فیسلیفت و بهروزرسانی میاندورهای اوراکان بود که پس از پرفورمانته در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. این نسخه مثل پرفورمانته ۶۴۰ اسب بخار قدرت دارد و به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز است اما از ویژگیهای آئرودینامیکی پرفورمانته بیبهره است. به همین دلیل، اوراکان اوو که سال ۲۰۲۰ راهی ویرجینیا شد، در این پیست یک ثانیه از پرفورمانته کندتر بوده است.