نگاهی به سه دهه پیشرفت سدانهای پرفورمنس پژو، از ۴۰۵ Mi16 تا ۵۰۸ PSE
نگاهی به سه دهه پیشرفت سدانهای پرفورمنس پژو، از ۴۰۵ Mi16 تا ۵۰۸ PSE
قطعاً پژو برندی نیست که به ساخت سدانهای پرفورمنس شهرت داشته باشد اما بااینحال، در تاریخ این برند فرانسوی، مدلهای پرفورمنس جذاب و خاطرهانگیزی دیده میشود. یکی از این خودروها، ۴۰۵ Mi16 است که در اواخر دههٔ ۸۰ و اوایل دههٔ ۹۰ عرضه میشد و گرگی در لباس میش بود. این روزها نیز مدل ۵۰۸ PSE بهعنوان اولین محصول بخش مهندسی پرفورمنس پژو، بهنوعی جانشین ۴۰۵ Mi16 بهحساب میآید. حال این دو سدان پرفورمنس در برابر هم قرار گرفتهاند تا به پیشرفت سه دههای پژو در این بخش نگاهی داشته باشیم.
پژو ۴۰۵ Mi16
این پژو یک سدان اسپرت دوستداشتنی است که امتحان خود را پس داده است. این ماشین که در سال ۱۹۸۸ معرفی شد، نسبت به ۴۰۵ معمولی که توسط پینینفارینا طراحی شده بود تغییرات ظریفی شامل تجهیز به سپرهای جدید، رکابهای جانبی اسپرت، اسپویلر عقب، سیستم تعلیق اسپرت و رینگهای پنج پره را تجربه کرده بود. این نسخه در ابتدا با یک پیشرانهٔ ۱.۹ لیتری ارائه میشد که ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۱ نیوتن متر گشتاور داشت. سپس در سال ۱۹۹۲ همزمان با فیسلیفت ۴۰۵، سری Phase II یا فاز دوم Mi16 به بازار آمد و پس از آن در سال ۱۹۹۴ به مناسبت پیروزی پژو ۹۰۵ در مسابقات لمانز ۱۹۹۳، یک نسخهٔ ویژه برای Mi16 با نام لمانز ارائه شد.
از این نسخه تنها ۵۰۰ دستگاه ساخته شد و خودرویی که در تصاویر میبینید که در شرایطی عالی قرار دارد، نمونه ۴۸۵ است. در حال حاضر، تنها هفت دستگاه از Mi16 لمانز فرمان راست در بریتانیا باقی مانده است. این نسخهٔ ویژه از رنگ منحصربهفرد قرمز دیابلو، برچسبهای لمانز در جلو و عقب و نوشتهٔ ۹۰۵ روی درهای جلو بهره میبُرد و در داخل نیز علاوه بر برچسبهای لمانز، به صندلیهای اسپرت نیمه چرمی نیمه آلکانترا به همراه کفپوشهای ویژه مجهز شده بود. از سال ۱۹۹۳ در سینهٔ ۴۰۵ Mi16 یک پیشرانهٔ ۲ لیتری جایگزین نمونهٔ ۱.۹ لیتری قبلی شده بود که نسخهٔ لمانز هم از همین موتور با ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۱۸۳ نیوتن متر گشتاور استفاده میکرد.
پژو ۵۰۸ PSE
جدیدترین سدان اسپرت پژو مدل ۵۰۸ PSE است که مثل Mi16 نمایی تهاجمی دارد. در این خودرو، سیستم تعلیق که حالا از کمکفنرهای قابل تنظیم سه مرحلهای بهره میبرد، ۴ میلیمتر پایینتر آمده و ۵۰ درصد سفتتر از ۵۰۸ استاندارد شده درحالیکه فاصلهٔ عرضی بین چرخهای جلو ۲۴ میلیمتر و بین چرخهای عقب ۱۲ میلیمتر افزایش یافته است. ارتقاءهای ظاهری این نسخه نیز شامل بالههای آئرودینامیکی و تریمهای سبز روشن میشود. باور کنید یا نه، ۵۰۸ PSE قویترین خودروی تولیدی پژو محسوب میشود. این سدان اسپرت از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی به همراه دو موتور الکتریکی استفاده میکند که مجموعاً ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور را تحویل چرخها میدهد.
تقابل سدانهای اسپرت
Mi16 با سواری ساکت، نرم و روان، در ابتدا مثل یک کروزر راحت احساس میشود اما وقتی تحتفشار قرار گیرد، آن روی خود را نشان میدهد و با کششی فوقالعاده از دور ۳,۵۰۰ rpm به بعد، ظرف ۸.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. وقتی به این ترکیب فرمانی با وزن عالی، هندلینگ نرم و وزن ۱۱۸۰ کیلوگرمی را هم اضافه کنیم، بهراحتی میتوان فهمید چرا ۴۰۵ پیش از خاتمهٔ تولید در سال ۱۹۹۵ و جایگزینی با ۴۰۶ اینقدر پرطرفدار شده بود.
از سوی دیگر، ۵۰۸ PSE برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به تنها ۵.۲ ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این خودرو همچنین میتواند تا ۴۲ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند. این قابلیت پیمایش تمام الکتریکی در رانندگیهای شهری مفید است اما PSE هم در جادههای باز مثل Mi16 با هندلینگ چابک، چسبندگی مطمئن و سرعت بالایی که وزن ۱۸۵۰ کیلوگرمی خود را کمتر نشان میدهد، عملکرد تأثیر برانگیزی دارد. البته دراینبین باید به برچسب قیمتی سنگین ۵۵ هزار پوندی این سدان اسپرت فرانسوی هم توجه داشت.