نگاهی به طراحی جلوپنجره در خودروهای برقی مختلف
نگاهی به طراحی جلوپنجره در خودروهای برقی مختلف
در ادامه به بررسی رویکردهای متفاوتی خواهیم پرداخت که خودروسازان مختلف در طراحی جلوپنجرهٔ محصولات الکتریکی خود در پیش گرفتهاند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
در طراحی خودروها، جلوپنجره نقش بسیار مهمی را ایفا میکند زیرا این قطعه علاوه بر اینکه هوا را به پیشرانه میرساند، میتواند یک علامت مشخصه هم باشد و برند خودرو را نشان دهد. در طول تاریخ حتی برخی از جلوپنجرهها مثل کلیوی شکل بامو و هفت شیاری جیپ حالت نمادین پیدا کردهاند. بااینحال، درحالیکه بیش از یک قرن است جلوپنجرهها زینتبخش خودروها بودهاند، وجود آنها برای خودروهای الکتریکی ضروری نیست. این موضوع دست طراحان را باز گذاشته که نتایج متفاوتی را به دنبال داشته است. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم به رویکرد خودروسازان مختلف در طراحی جلوپنجرهٔ خودروهای الکتریکی خود نگاهی داشته باشیم.
مرسدس بنز
مرسدس زمانی که اولین خودروهای الکتریکی خود مثل EQS را معرفی کرد، بجای جلوپنجرهای که بیش از یک قرن نماد خودروهایش بود، از یک پانل مشکیرنگ استفاده کرد. بااینحال، ازآنجاییکه طراحی خودروهای الکتریکی مرسدس موردانتقاد قرار گرفت، این شرکت در فیسلیفت اخیر EQS این پانل مشکی را با جلوپنجرهای معمولیتر جایگزین کرده است که با خطوط افقی کرومی، شبیه S کلاس به نظر میرسد. هرچند این تغییر خوشایندی است اما فرم بدنهٔ تخممرغی خودرو همچنان بر قوت خود باقی است.
بامو
همانطور که اشاره شد، یکی از نمادینترین جلوپنجرههای جهان خودرو متعلق به بامو است. هرچند این جلوپنجره طی سالهای اخیر با رشد چشمگیر اندازه بسیار بحثبرانگیز شده اما همچنان زوی دماغهٔ تمام محصولات بامو دیده میشود. به همین دلیل، شرکت آلمانی در محصولات الکتریکی خود هم جلوپنجرهٔ کلیوی شکل را حفظ کرده اما حالا به قطعهای تزئینی تبدیل شده و کاملاً مسدود است.
آئودی
چندین دهه است که جلوپنجرهٔ بزرگ ششضلعی به عنصر طراحی اصلی محصولات آئودی تبدیل شده است و ازاینرو، مردان انگولشتات نمیخواهند در دوران الکتریکی از این عنصر مهم دست بکشند. در شاسیبلند E-Tron بهعنوان اولین خودروی الکتریکی تولید انبوه آئودی، جلوپنجرهٔ ششضلعی به شکل همیشگی اما بهصورت مسدود حفظ شده بود و این مسیر در خودروهای الکتریکی بعدی مثل E-Tron GT و Q4 E-Tron ادامه پیدا کرد.
آلفارومئو
یکی دیگر از جلوپنجرههای نمادین جهان خودرو، جلوپنجرهٔ مثلثی شکل آلفارومئو است که دیرباز تاکنون روی تمام محصولات این شرکت ایتالیایی نقش بسته است. این شرکت در اولین خودروی الکتریکی خود یعنی کراساوور کوچک میلانو همچنان این جلوپنجره را حفظ کرده اما طرح خلاقانهای را برای آن به کار گرفته است. آلفا بجای مسدود کردن معمولی این جلوپنجره مثل کاری دیگر خودروسازان انجام میدهند، نشان مار و صلیب لوگوی خود را به شکل جالبی داخل جلوپنجره کار کرده است.
کادیلاک
از زمان معرفی نسل اول سدان CTS در سال ۲۰۰۲، جلوپنجرهٔ کشیدهٔ پنجضلعی روی دماغهٔ محصولات کادیلاک جای گرفت. این جلوپنجره در نسلهای بعدی محصولات کادیلاک تکامل پیدا کرد و با مدلهایی مثل لیریک و سلستیک وارد عصر الکتریکی شد. در این خودروها، فرم کلی جلوپنجره به شکلی کاملاً مدرنتر و البته مسدود حفظ شده و داخل آن الگو و نورپردازی زیبایی کار شده است.
جیپ
هرکسی که کمی با جهان خودرو آشنایی داشته باشد، قطعاً جلوپنجرهٔ هفت شیادی جیپ را میشناسد و طبیعتاً این جلوپنجرهٔ نمادین باید در عصر الکتریکی هم حفظ شود. بااینحال، طراحان جیپ برای واگنییر S جدید طرح بسیار خلاقانهای را برای این جلوپنجره در نظر گرفتهاند. در این خودرو شاهد جلوپنجرهای باریک با نوار LED باریک در بالا و تریم نقرهای مسدود بجای شیارها هستیم.
تسلا
هرچند تسلا خودروساز نوپایی بود و جلوپنجرهای در تاریخ خود نداشت که بخواهد به آن وفادار بماند اما در سری اولیهٔ مدل S از یک جلوپنجرهٔ مشکی تزئینی استفاده کرده بود. این جلوپنجره اما در فیسلیفت مدل S و همینطور محصولات بعدی تسلا حذف شد و هماکنون تمام خودروهای این شرکت دماغهای کاملاً صاف و بدون جلوپنجره دارند که ماهیت الکتریکی آنها را بهتر نشان میدهد.
با توجه به مثالهایی که ذکر کردیم، نظر شما در مورد خودروهای الکتریکی چیست؟ آیا خودروسازان باید از نسخهٔ مسدود از جلوپنجرهٔ سنتی خود استفاده کنند یا بهتر است سراغ طراحیهای جسورانهتری بروند؟
مجله خبری gsxr