نگاهی به غرفه زامیاد در نمایشگاه اصفهان، از زاگرس تا پادرا پلاس کشیده!
نگاهی به غرفه زامیاد در نمایشگاه اصفهان، از زاگرس تا پادرا پلاس کشیده!
شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی خودروی اصفهان که پس از سه سال وقفه برگزار شد و بیشتر به نمایشگاههای پکن و شانگهای شباهت داشت، هرچند از رونق چندانی برخوردار نبود ولی بااینحال این دوره از نمایشگاه خودروی اصفهان که برای اولین بار در محل جدید نمایشگاههای بینالمللی این شهر برگزار شده بود توانست بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب کند. بهجز معدود خودروهای جدیدی مثل پیکاپ بهمن G9 و بایک BJ40 که برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی شدند، سایر خودروها تکراری بودند ولی بااینحال، زامیاد در غرفهٔ خودرو محصولاتی را به نمایش گذاشته بود که بد نیست نگاهی به آنها داشته باشیم.
زاگرس
زامیاد مدتها است که قصد عرضهٔ پیکاپ زاگرس را به بازار دارد و سرانجام طی سال جاری آن را در نمایشگاه حملونقل تهران رونمایی کرد. این خودرو که حالا در نمایشگاه اصفهان هم به نمایش درآمده بود، نسخهٔ اقتصادی و ارزانتر پیکاپ کلوت محسوب میشود که چند وقتی است توسط شرکت مکث موتور در کشورمان به فروش میرسد. زاگرس و کلوت درواقع یک پیکاپ هستند که به ترتیب توسط شرکتهای چینی فودی و دایون عرضه میشوند. پیکاپی که با نام زاگرس توسط زامیاد در کشورمان عرضه خواهد شد درواقع فودی F22 نام دارد که برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ راهی بازار چین شد. این پیکاپ با پیشرانههای بنزینی و دیزلی راهی بازار ایران خواهد شد.
پیشرانه بنزینی این خودرو همان نمونه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی آشنای میتسوبیشی است که تاکنون در بسیاری از پیکاپهای چینی بازار کشورمان مثل آمیکو آسنا و کاپرا استفاده شده است. طبق اعلام زامیاد، این موتور ۱۳۱ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. پیشرانهٔ دیزلی زاگرس نیز یک نمونه ۲ لیتری توربودیزل است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیروی هردو موتور توسط گیربکسهای دستی به هر چهارچرخ منتقل میشود اما گیربکس موتور بنزینی پنج سرعته و نمونهٔ دیزلی شش سرعته است. زاگرس با هردو موتور ظرفیت حمل ۷۵۰ کیلوگرم را دارد. زامیاد هنوز قیمت زاگرس را اعلام نکرده است اما قیمت نسخهٔ بنزینی آن حدود ۸۰۰ میلیون تومان پیشبینی میشود.
کارون
در اواخر تیرماه امسال زامیاد از وانت جدید کارون رونمایی کرد و حدود یک ماه بعد اولین مرحله فروش آن با قیمت ۴۲۰ میلیون تومان آغاز شد. کارون درواقع حاصل نصب اتاق دو کابین وانت چینی فودی F16 روی شاسی و قوای محرکه وانت نیسان است؛ بنابراین، زیر کاپوت این خودرو همچنان همان پیشرانه ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی قدیمی قرار گرفته است که ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی پیشرانه هم همچنان توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخهای عقب صورت میگیرد. هرچند تاکنون بارها در مورد کارون گفتهایم و شنیدهاید اما در نمونهای که در نمایشگاه اصفهان به نمایش درآمده بود ویژگی جالبی دیده میشد.
زامیاد برای کاهش هزینهها، در این خودرو از برخی قطعات داخلی استفاده کرده بود که مهمترین آنها غربیلک فرمان پراید بود اما در خودروی حاضر در نمایشگاه اصفهان، در داخل کابین کارون غربیلک فرمان کوییک دیده میشد! این غربیلک از نوع D شکل متعلق به کوییک S و کوییک اتوماتیک است که البته در اینجا دکمههای کنترلی روی آن حذف شدهاند ولی بااینحال تأثیر بسزایی در بهتر شدن نمای کابین کارون داشته است. زامیاد چندی پیش قیمت جدید محصولات خود را اعلام کرد که برای کارون رقم ۵۰۰ میلیون تومان ذکر شده بود. شاید این افزایش ۷۰ میلیون تومانی بخاطر همین غربیلک فرمان کوییک باشد!
پادرا پلاس کشیده
پادرا پلاس هم یکی دیگر از وانتهای جدیدی است که بر اساس نیسان آبی ساخته شده و اوایل سال ۱۴۰۰ به دست خریداران رسید. زامیاد اما حالا اقدام به ساخت نسخهٔ کشیدهٔ این وانت کرده است که با نام پادرا پلاس لانگ در نمایشگاه اصفهان به نمایش درآمده بود. در این نسخهٔ جدید، طول اتاق بار ۵۰ سانتیمتر بیشتر از قبل شده است. بدین منظور، فاصلهٔ محوری خودرو ۳۵ سانتیمتر و اوورهنگ عقب ۱۵ سانتیمتر کشیدهتر شده است. به گفتهٔ مقامات زامیاد، در پادرا پلاس لانگ، ظرفیت حمل بار تغییری نداشته اما حالا امکان حمل بارهای حجیمتر فراهم شده است. بااینحال، این پیکاپ کشیده در بخش قوای محرکه تفاوتی با وانت نیسان ندارد و از همان پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری ۹۴ اسب بخاری استفاده میکند. به گفتهٔ زامیاد، پادرا پلاس لانگ در تیپهای یخچالدار، مسقف فلزی، مسقف چادری و باری سه طرف بازشو عرضه میشود و در بازارهای مبل، حمل نوشابه و آب معدنی، خدمات شهری، حمل زباله و … مورداستفاده قرار خواهد گرفت.
نیسان کمپرسی
با وجودی که زامیاد مدلهای جدید پادرا پلاس و کارون را بر اساس شاسی وانت نیسان به بازار فرستاده و لااقل اتاق این پیکاپ فرتوت را بروز کرده است ولی هنوز هم قصد ندارد دست از سر نیسان آبی قدیمی بردارد. در نمایشگاه اصفهان در گوشهای از غرفهٔ زامیاد در کنار مدلهای جدیدتر، این پیرمرد تمامنشدنی در نسخهٔ کمپرسی دیده میشد. نیسان وانت هماکنون در نسخههای بنزینی، دوگانهسوز و دیزلی به بازار عرضه میشود که بهتازگی زامیاد به ترتیب قیمت آنها را به ۳۴۹ میلیون، ۳۹۰ میلیون و ۴۴۹ میلیون تومان افزایش داده است. به نظر میرسد زامیاد قصد ندارد به این زودیها وانت نیسان را کنار بگذارد زیرا گزارشاتی به ساخت نسخهٔ اکسترا یا اکستندد آن با کابین بزرگتر اشاره کردهاند.