هاست پرسرعت
خودرو

هایما ۶P پلاگین هیبرید، مهمانی جدید برای جاده‌های ایران؟

هایما ۶P پلاگین هیبرید، مهمانی جدید برای جاده‌های ایران؟

به تازگی کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری از یک نمونه هایما ۶P پلاگین هیبریدی را به‌صورت گذر موقت در کشورمان منتشر کرده‌اند و احتمال دارد این خودرو در آینده به‌صورت وارداتی یا مونتاژ در بازار عرضه شود. به همین خاطر تصمیم گرفته‌ایم نگاهی داشته باشیم به کراس اوور جدید هایما برای بازار ایران.

محصول پلاگین هیبریدی هایما اولین محصول تولید انبوه خودروساز چینی با تکنولوژی P2 است. این خودرو بر پایه هایما S5 که قبلاً در ایران عرضه شد بنا شده و دو نسخه از آن در چین با قیمت بین ۱۶۲۸۰۰ تا ۱۷۵۸۰۰ یوان (۲۳۳۳۰ تا ۲۵۲۰۰ دلار) عرضه شده‌اند. با توجه به قیمت‌گذاری این خودرو می‌توان هایما را برندی بسیار شجاع دانست چراکه قیمت پایه ۶P بسیار گزاف به نظر می‌رسد؛ اما عملکرد هایما ۶P چگونه است؟ آیا این خودرو ارزش چنین بهایی را دارد؟

از نظر طراحی باید گفت خودروی موردبحث ما ادامه دهنده راه S5 است. جلوپنجره بزرگ جلو دارای عناصر آبی‌رنگ است و زیر آن نیز تریم لانه‌زنبوری دیده می‌شود و تحرک نمای جلو را برجسته می‌سازد. نوار نورانی داخل چراغ‌های نازک و جدای جلو نیز باعث تمایز بیشتر چهره ۶P نسبت به S5 شده است. از نظر ابعاد باید گفت این کراس اوور چینی طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۴۴۱۸/۱۸۲۳/۱۶۳۰ میلی‌متری داشته و فاصله بین محوری آن به ۲۶۳۰ میلی‌متر می‌رسد. وقتی به پروفایل جانبی خودرو نگاه کنید خطوط C شکل را خواهید دید که به‌صورت نرم و روان طراحی شده‌اند. در بخش عقب نیز خطوط بدنه به سمت بالا حرکت می‌کنند و شکل آماده حرکت خودرو را به نمایش می‌گذارند. در واقع این نوع طراحی به نوعی حس قدرت را به بیننده القا می‌کند.

وقتی به بخش پشتی هایما ۶P نگاه کنید شاهد ظاهری تاحدی متمایز و عجیب خواهید بود. چراغ‌ها در ارتفاعی بالا نصب شده‌اند و بومرنگ مانند هستند. خروجی‌های اگزوز دو طرف و گارد نقره‌ای رنگ نیز حس اسپرت بودن خودروی هایما را بیشتر می‌کنند؛ اما بد نیست نگاهی به کابین هم بیندازیم که در آن از تریم خاکستری تیره و چرم استفاده شده است. البته طراحی کلی کابین هایما ۶P هنوز هم ساده به نظر می‌رسد. فرمان سه پره و چندکاره هایما ۶P از دکمه‌های فیزیکی برای راحتی استفاده سود می‌برد و کنسول مرکزی نیز پذیرای نمایشگری با طراحی شناور شده است. این شناور از ارتباط گوشی موبایل بایدو کارلایف، ناوبری، بلوتوث و دیگر عملکردها پشتیبانی می‌کند. پانل پشت آمپرهای تمام LCD، شیفتر دنده الکترونیکی، ترمز تک دکمه‌ای و… نیز جزو دیگر ویژگی‌های ۶P هستند. سه دریچه هوای مرکزی نیز شکل منحصربه‌فردی دارند.

اما برسیم به تکنولوژی P2 هایما که توسط بورگ وارنر توسعه یافته و ۶P اولین محصول این خودروساز چینی است که چنین تکنولوژی‌ای را با خود به همراه دارد. به‌صورت ساده باید گفت تکنولوژی P2 برای اضافه شدن یک پیشرانه و کلاچ جداگانه بین پیشرانه و گیربکس اصلی طراحی شده است. پیشرانه و گیربکس برای ایجاد طراحی هیبریدی تغییرات وسیعی نخواهند داشت و کلاچ غیر متصل نیز باعث ایجاد ارتباط بین پیشرانه درون‌سوز، واحد برقی و گیربکس می‌شود. این تکنولوژی در اروپا محبوب‌تر است و برای خودروهای پلاگین هیبریدی و هیبریدی قوی بکار می‌رود.

هایما ۶P از پیشرانه ۱.۲ لیتری درون‌سوز و واحد برقی سود می‌برد و در عرض ۷ ثانیه می‌تواند سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. پیشرانه ۱.۲ لیتری توربوی این خودرو حداکثر قدرت ۱۴۱ اسب بخار و گشتاور ۲۴۴ نیوتون متر تولید می‌کند. کل قدرت ترکیبی این مجموعه هیبریدی به ۲۴۹ اسب بخار و گشتاور آن به ۵۲۴ نیوتون می‌رسد. باتری جدید NOM811 شرکت CATL نیز ظرفیت ۱۷.۷ کیلووات ساعتی دارد و در حالت تمام برقی شعاع حرکتی ۸۰ کیلومتری را مهیا می‌کند.

این خودروی جدید از گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه خیس استفاده می‌کند. یک سیستم کوپلینگ درایو الکتریک نیز بین پیشرانه و گیربکس قرار گرفته تا عملکرد هیبریدی را تشخیص دهد و این تکنولوژی P2 باعث کاهش هزینه‌ها و ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود و مزیت‌هایی همچون کاهش مصرف سوخت و انرژی را به همراه دارد. هایما می‌گوید ۶P در هر صد کیلومتر تنها ۱.۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند. باید منتظر ماند و دید این خودرو به چه صورت و با چه قیمتی راهی بازار خودروی کشورمان خواهد شد. با توجه به سابقه قبلی همکاری هایما با ایران‌خودرو احتمالاً این شرکت وظیفه عرضه ۶P را بر عهده خواهد داشت. نظر شما درباره هایما ۶P چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا