هاست پرسرعت
خودرو

هایپرکار جدید پورشه با نام 963 RSP در راه است، خودروی لمان برای جاده!

هایپرکار جدید پورشه با نام 963 RSP در راه است، خودروی لمان برای جاده!

پورشه در حال آماده‌سازی نسخهٔ جاده‌ای هایپرکار مسابقه‌ای لمان ۹۶۳ LMDh است که با پیشرانهٔ V8 تولید خواهد شد و اساساً خودرویی مسابقه‌ای برای جاده خواهد بود.
هایپرکار جدید پورشه با نام 963 RSP در راه است، خودروی لمان برای جاده!

اکستریم اکستریم

پنجاه سال پس از خلق نسخه جاده‌ای پورشه ۹۱۷، این خودروساز آلمانی بار دیگر در حال کار روی یک خودروی مسابقه‌ای برای جاده است که ۹۶۳ RSP نام دارد. این خودرو قرار است به‌زودی در مسابقات ۲۴ ساعته لمان ۲۰۲۵ رونمایی شود. یک ماه پیش، پورشه در ویدئویی در مورد ۹۱۷ جاده‌ای دههٔ ۷۰، از یک هایپرکار جاده‌ای که ظاهراً بر اساس خودروی لمان ۹۶۳ LMDh ساخته شده بود رونمایی کرد و اکنون که تنها چند هفته تا مسابقهٔ لمان ۲۰۲۵ باقیمانده، با انتشار تیزر دیگری، نام این خودرو را فاش کرده است. پورشه در این ویدئو مراحل ساخت این خودروی را به نمایش گذاشته است و شاهد فرآیندهای دقیق مانند سمباده کاری پانل‌های فیبر کربنی، آماده‌سازی تزئینات داخلی، رنگ‌آمیزی بدنه و نصب نشان پورشه هستیم. در پایان هم نشان ۹۶۳ RSP روی چیزی می‌بینیم که به نظر می‌رسد نوار LED بین چراغ‌های عقب باشد.

هایپرکار جدید پورشه با نام 963 RSP در راه است، خودروی لمان برای جاده!

پورشه این هایپرکار را «خودرویی منحصربه‌فرد که با دقت و توجه به جزئیات در هر نقطه ساخته شده» توصیف کرده است. عنوان ویدئو هم «پورشه ۹۶۳ RSP: جاده به‌سوی لمان از اینجا آغاز می‌شود» است که به امکان رانندگی این خودرو در خیابان‌ها اشاره دارد. در نام ۹۶۳ RSP، حروف RS مخفف Racing Sport است اما حرف P همچنان مبهم باقی‌مانده است. آیا به معنای Prototype است؟ یا شاید به خود Porsche اشاره دارد؟ پاسخ دقیق هنوز مشخص نیست، اما این نام‌گذاری جذابیت خاصی به پروژه بخشیده است.

هایپرکار جدید پورشه با نام 963 RSP در راه است، خودروی لمان برای جاده!

تبدیل یک خودروی مسابقه‌ای مدرن مانند ۹۶۳ LMDh به نسخه‌ای جاده‌ای چالشی بزرگ است. این خودروها با پیشرانه‌های هیبریدی پیچیده و ولتاژ بالا طراحی شده‌اند که برای کار کردن نیاز به تیم‌های مهندسی تخصصی دارند. ارتفاع بسیار پایین خودرو برای بهینه‌سازی چسبندگی مکانیکی و آیرودینامیکی و تفاوت استانداردهای ایمنی مسابقه‌ای با خیابانی، این پروژه را دشوارتر می‌کند. پیشرانه V8 استفاده‌شده در ۹۶۳ نیز هرچند از موتور پورشه ۹۱۸ اسپایدر گرفته شده اما برای مسابقات کاملاً بازطراحی شده و برای استفاده خیابانی نیاز به تغییرات گسترده دارد. بااین‌حال، پورشه سابقه درخشانی در چنین پروژه‌هایی دارد. ۹۱۱ GT1 جاده‌ای در دههٔ ۹۰ نمونه‌ای موفق از این دستاوردهای پورشه بود که طرفداران بسیاری پیدا کرد و ۹۶۳ RSP هم می‌تواند همان مسیر را ادامه دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۷ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا