در این مقاله لیست کامل هزینه و اجرت تعمیرات ساینا را خدمت شما عزیزان تقدیم خواهیم کرد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
اولین خودروی ملی سایپا با نام مینیاتور در سال ۱۳۸۷ معرفی شد و بعداً با نام تیبا راهی بازار شد. این خودرو که با استفاده از قطعات پراید، ریو و تا حدودی تندر ۹۰ تولید شده بود به خاطر قیمت مناسب و ویژگیهای بهتر نسبت به پراید با استقبال خریداران روبرو شد هرچند که طراحی ظاهری و داخلی آن باب میل بسیاری از افراد نبود. به همین خاطر سایپا پس از چندین سال تولید تیبا تصمیم گرفت آن را دستخوش بهینهسازی و فیس لیفت کند و در اسفند ۱۳۹۲ نسخه بهروز شده آن با نام ۲۳۲ و سپس ساینا معرفی شد. ساینا در اصل نسخه ارتقا یافته تیبا محسوب میشود و تغییرات زیادی را در طراحی ظاهری و کابین تجربه کرده است. هماکنون نسخه دیگری از ساینا با پسوند S تولید و عرضه میشود که تغییرات اندکی نسبت به مدل قبلی دارد. در مجموع باید ساینا را نسخه تکامل یافته از تیبا دانست چراکه پلتفرم، قوای محرکه و اکثر بخشهای آن مشابه تیباست. در این مقاله میخواهیم هزینه و اجرت تعمیرات ساینا در سال ۱۴۰۲ را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم پس همراه ما باشید.
هزینه و اجرت تعمیرات ساینا
در جدول زیر که بر اساس نرخ نامه رسمی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در سال ۱۴۰۲ منتشر شده است لیست هزینه و اجرت و تعمیرات ساینا مشاهده میشود:
| ردیف | شرح خدمات | ساینا دندهای | ساینا اتوماتیک |
| ۱ | تعمیر کامل موتور | ۳۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۶,۳۰۰,۰۰۰ |
| ۲ | تعمیر نیم موتور (سر سیلندر و کارتل) | ۲۳,۱۰۰,۰۰۰ | ۲۶,۴۰۰,۰۰۰ |
| ۳ | پیاده و سوار کردن موتور جهت شاسی کشی | ۱۴,۹۰۰,۰۰۰ | ۱۶,۵۰۰,۰۰۰ |
| ۴ | تعمیر کامل سر سیلندر | ۱۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۱۳,۷۰۰,۰۰۰ |
| ۵ | تعویض اورینگ منیفولد هوا | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۸۰۰,۰۰۰ |
| ۶ | تعویض واشر منیفولد دود | ۳,۵۵۰,۰۰۰ | ۳,۵۵۰,۰۰۰ |
| ۷ | تعویض واشر گلویی اگزوز | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
| ۸ | تعویض واشر کارتل و توری اویل پمپ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
| ۹ | باز و بسته کردن کارتل و تعویض اویل پمپ | ۸,۹۵۰,۰۰۰ | ۸,۹۵۰,۰۰۰ |
| ۱۰ | تعویض واشر کارتل و توری | ۳,۸۰۰,۰۰۰ | ۰ |
| ۱۱ | تعویض فشنگی روغن | ۹۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ |
| ۱۲ | تعویض شلنگ های بخار روغن | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ |
| ۱۳ | تعویض واشر درب سوپاپ | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۱,۹۰۰,۰۰۰ |
| ۱۴ | تعویض واتر پمپ و باز و بستن تسمه تایم | ۳,۸۰۰,۰۰۰ | ۳,۸۰۰,۰۰۰ |
| ۱۵ | تعویض تسمه تایمینگ | ۳,۴۰۰,۰۰۰ | ۳,۴۰۰,۰۰۰ |
| ۱۶ | تعویض تسمه دینام | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ |
| ۱۷ | تعویض تسمه کولر | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ |
| ۱۸ | باز و بستن تسمه دینام و هیدرولیک | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
| ۱۹ | تعویض تسمه سفت کن و غلتک ها | ۱,۲۵۰,۰۰۰ | ۱,۲۵۰,۰۰۰ |
| ۲۰ | تعویض کاتالیست | ۳,۶۵۰,۰۰۰ | ۳,۶۵۰,۰۰۰ |
| ۲۱ | باز و بست متعلقات جهت تعویض شمع | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ |
| ۲۲ | باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور | ۲,۲۰۰,۰۰۰ | ۲,۲۰۰,۰۰۰ |
| ۲۳ | تعویض ترموستات | ۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۰۰,۰۰۰ |
| ۲۴ | تعویض رادیاتور آب | ۹۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ |
| ۲۵ | تعویض منبع انبساط | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ |
| ۲۶ | هواگیری و ریختن ضدیخ | ۵۵۰,۰۰۰ | ۵۵۰,۰۰۰ |
| ۲۷ | تعویض شیلنگ بالای رادیاتور | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ |
| ۲۸ | تعویض شیلنگ پایین رادیاتور | ۹۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ |
| ۲۹ | تعویض شیلنگ بخاری کوتاه | ۱,۲۵۰,۰۰۰ | ۱,۲۵۰,۰۰۰ |
| ۳۰ | تعویض شیلنگ بخاری بلند | ۱,۳۵۰,۰۰۰ | ۱,۳۵۰,۰۰۰ |
| ۳۱ | تعویض لوله های فرعی زیر اگزوز | ۰ | ۰ |
| ۳۲ | تعویض فشنگی آب | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ |
| ۳۳ | باز و بست رام زیر موتور جلو و عقب | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ |
| ۳۴ | تعویض باک بنزین | توافقی | توافقی |
| ۳۵ | تعویض پمپ بنزین | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
| ۳۶ | تعویض فیلتر بنزین | ۵۵۰,۰۰۰ | ۵۵۰,۰۰۰ |
| ۳۷ | تعویض لوله آهنی رفت بنزین | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۱,۹۰۰,۰۰۰ |
| ۳۸ | تعویض لوله آهنی برگشت بنزین | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۱,۹۰۰,۰۰۰ |
| ۳۹ | تعویض منبع کنیستر | ۸۵۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ |
| ۴۰ | تعمیر کامل گیربکس | ۱۰,۸۰۰,۰۰۰ | ۲۷,۶۰۰,۰۰۰ |
| ۴۱ | تعویض کیت کلاچ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۰ |
| ۴۲ | تعویض سیم کلاچ | ۹۵۰,۰۰۰ | ۰ |
| ۴۳ | تعویض بوش های دو شاخه کلاچ | ۷۰۰,۰۰۰ | ۰ |
| ۴۴ | تعویض لیور دنده داخل اتاق | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۰ |
| ۴۵ | تعویض بوش لیور | ۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۰ |
| ۴۶ | تعویض دنده کیلومتر داخل گیربکس | ۰ | ۰ |
| ۴۷ | تعویض سنسور کیلومتر | ۰ | ۰ |
| ۴۸ | باز و بست گیربکس جهت تعویض کاسه نمد ته میل لنگ | ۵,۲۰۰,۰۰۰ | ۰ |
| ۴۹ | باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس | ۲,۵۵۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
| ۵۰ | باز و بستن پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس | ۲,۵۵۰,۰۰۰ | ۲,۵۵۰,۰۰۰ |
| ۵۱ | تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
| ۵۲ | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
| ۵۳ | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
| ۵۴ | تعویض رام زیر موتور | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ |
| ۵۵ | تعویض کمک های جلو هر عدد | ۱,۹۵۰,۰۰۰ | ۱,۹۵۰,۰۰۰ |
| ۵۶ | باز و بستن طبق هر دو طرف | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
| ۵۷ | تعویض موج گیر جلو هر طرف | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ |
| ۵۸ | تعویض قرقری فرمان هر طرف | ۱,۶۵۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ |
| ۵۹ | تعویض سیبک فرمان هر طرف | ۹۰۰,۰۰۰ | ۹۰۰,۰۰۰ |
| ۶۰ | تعویض لاستیک های چاکدار موج گیر با بوش میل تعادل | ۱,۳۵۰,۰۰۰ | ۱,۳۵۰,۰۰۰ |
| ۶۱ | تعویض بلبرینگ چرخ جلو و باز و بستن سگدست هر طرف | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ |
| ۶۲ | تعویض کامل اکسل (ABS) | ۶,۴۵۰,۰۰۰ | ۶,۴۵۰,۰۰۰ |
| ۶۳ | میزان فرمان دستی | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ |
| ۶۴ | میزان فرمان با دستگاه | ۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۰۰,۰۰۰ |
| ۶۵ | تعویض کمک عقب هر طرف | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
| ۶۶ | تعویض بلبرینگ چرخ عقب هر طرف | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
| ۶۷ | تعویض محور بلبرینگ چرخ عقب هر طرف | ۲,۴۵۰,۰۰۰ | ۲,۴۵۰,۰۰۰ |
| ۶۸ | باز و بستن جعبه فرمان و تعمیر کامل جعبه فرمان | ۶,۴۵۰,۰۰۰ | ۶,۴۵۰,۰۰۰ |
| ۶۹ | تعویض پمپ هیدرولیک | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ |
| ۷۰ | تعمیر پمپ هیدرولیک | ۲,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۶۰۰,۰۰۰ |
| ۷۱ | تعویض منبع هیدرولیک | ۹۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ |
| ۷۲ | تعویض شلنگ فشار قوی هیدرولیک | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
| ۷۳ | تعویض شلنگ فشار ضعیف هیدرولیک | ۲,۲۵۰,۰۰۰ | ۲,۲۵۰,۰۰۰ |
| ۷۴ | تعویض شلنگ هیدرولیک از منبع به جعبه فرمان | ۲,۸۵۰,۰۰۰ | ۲,۸۵۰,۰۰۰ |
| ۷۵ | تعویض گردگیر فرمان چپ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ |
| ۷۶ | تعویض گردگیر فرمان راست | ۱,۶۵۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ |
| ۷۷ | تنظیم غربیلک فرمان | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ |
| ۷۸ | تعمیر کامل جلوبندی بدون کمک | ۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۰۰۰,۰۰۰ |
| ۷۹ | تعویض لوله های هیدرولیک | ۲,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۶۰۰,۰۰۰ |
| ۸۰ | تعویض چهارشاخه فرمان | ۳,۷۵۰,۰۰۰ | ۳,۷۵۰,۰۰۰ |
| ۸۱ | باز و بستن تلسکوپی فرمان | ۳,۷۵۰,۰۰۰ | ۳,۷۵۰,۰۰۰ |
| ۸۲ | تعویض بوستر و باز و بستن gsxr | ۵,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۳۰۰,۰۰۰ |
| ۸۳ | تعویض موتور ABS و کالیبراسیون | ۲,۷۰۰,۰۰۰ | ۲,۷۰۰,۰۰۰ |
| ۸۴ | تعویض سنسور ABS چرخ جلو | ۹۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ |
| ۸۵ | تعویض ترمینال ترمز | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ |
| ۸۶ | تعویض پمپ ترمز | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۱,۹۰۰,۰۰۰ |
| ۸۷ | تعویض کالیپر چرخ جلو | ۱,۶۵۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ |
| ۸۸ | تعویض دیسک چرخ جلو هر طرف | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
| ۸۹ | تعویض شلنگ ترمز جلو | ۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۰۰,۰۰۰ |
| ۹۰ | تعویض لنت جلو دو طرف | ۷۵۰,۰۰۰ | ۷۵۰,۰۰۰ |
| ۹۱ | بازدید لنت چهار چرخ و رگلاژ ترمز دستی | ۱,۲۵۰,۰۰۰ | ۱,۲۵۰,۰۰۰ |
| ۹۲ | تعویض سنسور ABS چرخ عقب هر طرف | ۹۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ |
| ۹۳ | تعویض کاسه چرخ عقب هر طرف | ۱,۲۵۰,۰۰۰ | ۱,۲۵۰,۰۰۰ |
| ۹۴ | تعویض سیلندر ترمز چرخ عقب هر طرف | ۱,۲۵۰,۰۰۰ | ۱,۲۵۰,۰۰۰ |
| ۹۵ | تعویض لوله ترمز عقب | ۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۰۰,۰۰۰ |
| ۹۶ | تعویض لنت عقب کاسه ای و تعویض بلبرینگ دو طرف | ۲,۰۵۰,۰۰۰ | ۲,۰۵۰,۰۰۰ |
| ۹۷ | تعویض سیم ترمز دستی بلند | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
| ۹۸ | تعویض تفنگی ترمز دستی | ۲,۲۰۰,۰۰۰ | ۲,۲۰۰,۰۰۰ |
مشخصات فنی ساینا
در جدول زیر مشخصات فنی مدلهای مختلف ساینا ذکر شده است:
| ساینا SDA | ساینا S اتوماتیک | ساینا S دوگانهسوز | |
| طول (میلیمتر) | ۴۲۰۹ | ||
| عرض – بدون در نظر گرفتن آینهها (میلیمتر) | ۱۶۶۷ | ||
| ارتفاع (میلیمتر) | ۱۴۹۰ | ||
| فاصله دو محور جلو و عقب (میلیمتر) | ۲۴۱۴ | ||
| حجم صندوقعقب (لیتر) | ۳۷۰ | ||
| وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۰۵۰ | ۱۱۱۰ | ۱۱۴۰ |
| نوع گیربکس | ۵ سرعته معمولی | CVT تیپ ترونیک ۶ سرعته | ۵ سرعته معمولی |
| تعداد سیلندر | ۴ سیلندر خطی | ||
| دریچه گاز | الکتریکی | الکتریکی | مکانیکی |
| حجم موتور | ۱۵۰۳ | ||
| حداکثر قدرت (اسب بخار) | ۸۶.۵ | ۸۶.۵ | ۸۲.۵ بنزین/۷۲ گاز |
| حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | ۱۳۰ | ۱۳۰ | ۱۲۷ بنزین/۱۱۲ گاز |
| سایز تایر | ۱۸۵/۶۰R14 | ||
| مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۶.۹۳ | ۷.۷۸ | ۷.۲۱ |
| ظرفیت مخزن | ۴۱ | ۴۱ | ۴۱ بنزین/۶۲ گاز |
قیمت ساینا
در جدول زیر قیمت خودرو ساینا ذکر شده است:
| مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
| ساینا S | دستی معمولی | ۲۴۱,۰۸۱,۰۰۰ | ۳۵۱,۰۰۰,۰۰۰ |
| ساینا S | CNG | ۲۷۹,۹۵۱,۰۰۰ | ۳۷۴,۰۰۰,۰۰۰ |
| ساینا S | اتوماتیک | ۳۲۱,۸۰۲,۰۰۰ | ۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰ |
مزایا و معایب ساینا
از آنجایی که ساینا بر اساس خودروی تیبا شکل گرفته است بنابراین مزایای آن درباره ساینا نیز صدق خواهد کرد. هزینههای نگهداری و استهلاک پایین، پشتیبانی گسترده پس از فروش، مصرف سوخت نسبتاً پایین، طراحی بهتر نسبت به تیبا و فضای کابین و بار مناسب خانواده جزو نقاط قوت این خودرو هستند. در مقابل باید به مواردی همچون گرانتر بودن برخی قطعات نسبت به تیبا، کیفیت پایین قطعات بکار رفته و ایمنی پایین ساینا اشاره کنیم که جزو نقاط ضعف آن خواهند بود. نسخه اتوماتیک ساینا با امکانات و تجهیزات بیشتر نیز برای افرادی که خواهان خرید خودرویی اتوماتیک با قیمت پایینتر هستند تولید شده است و یک نقطه قوت برای آن محسوب میشود هرچند نباید از مدل اتوماتیک ساینا انتظار سواری چندانی را داشت چراکه بیشتر با هدف تردد راحتتر در خیابانهای شهری طراحی شده است.






