همه خریداران خودروهای برقی وارداتی، مصرف‌کننده نیستند

همه خریداران خودروهای برقی وارداتی، مصرف‌کننده نیستند

هنوز جوهر قلم تأیید برندگان قرعه‌کشی خرید خودروهای برقی خشک نشده که آگهی فروش حواله آن‌ها منتشر شده است.

چندی پیش مراحل ثبت‌نام خودروهای برقی انجام شد. به‌طور خلاصه، علاقه‌مندان باید با ایجاد حساب وکالتی در بانک‌های معین و بلوکه‌کردن مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، واجد شرایط دریافت خودروهای وارداتی برقی می‌شدند. کمی بعد، گزارش سازمان توسعه تجارت مبنی‌بر ثبت‌نام ۱۴۰ هزار نفر برای دریافت ۱۰ هزار خودروی وارداتی منتشر شد تا این مجموعه دولتی، با تغییر موضع، روند قرعه‌کشی را برای تخصیص خودروها به مردم پیش بگیرد. تصمیمی که می‌شد نتایج ان را حدس زد. با آزاد شدن پول بلوکه‌شده مردم طی دو روز بعد، روند نهایی قرعه‌کشی انجام شد و برندگان این دور مشخص شدند؛ کسانی که باید برای دریافت خودروی برقی وارداتی‌شان مبلغ اصلی اعلام‌شده آن‌ها را بپردازند.

مقالات مرتبط:

اما هنوز این ماجرا به اتمام نرسیده که شماری از حواله‌های این خودروها در وبگاه‌های گوناگون به اشتراک گذشته شده است. همان‌طور که انتظار می‌رفت و در مقاله «تقاضا فراتر از عرضه: ۱۴۰ هزار ثبت نام برای ۱۰ هزار خودرو» به آن اشاره کردیم، برخی از برندگان به‌جای اقدام به خرید، قصد فروش آن‌ها را دارند؛ برخی دیگر هم سود دریافتی از فروش حواله آن‌ها را کافی دانسته و آگهی‌های یادشده را منتشر کرده‌اند.

ازجمله آگهی‌های منتشرشده می‌توان به حواله لونا ایران‌خودرو به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان، هوندا ens1 به ارزش ۳۴۰ تا ۶۰۰ میلیون، آئودی Q5 به ارزش ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد، هونگچی E-QM5 به پیشنهاد ۵۰۰ میلیون، کی‌ام‌سی برقی با پیشنهادات ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون و فولکس‌واگن ID.4 به ارزش ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان اشاره کرد. مشخصا با این روند، قیمت خود خودروها در بازار دست‌دوم سر به فلک خواهد کشید و عملا از ارزش واقعی‌شان دور خواهد شد و همانند موج اول واردات خودروهای خارجی، با ارقام هولناک فروش مواجه خواهیم شد که بار دیگر بی‌تدبیری مسئولان این حوزه را به رخ مردم می‌کشد. نظر شما درباره این رخدادها چیست؟ آیا فروش حواله خودروهای وارداتی برقی راهی برای سودجویی است؟ چرا اقدامی درستی برای کنترل قیمت بازار انجام نمی‌شود؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۹ رای

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل