هاست پرسرعت
خودرو

هواپیمای مافوق صوت X-59 ناسا آماده اولین پرواز آزمایشی می‌شود

هواپیمای مافوق صوت X-59 ناسا آماده اولین پرواز آزمایشی می‌شود

پس از سال‌ها انتظار سرانجام ناسا آماده انجام اولین پرواز آزمایشی هواپیمای مافوق صوت X-59 می‌شود. این موسسه اخیراً تصاویری از هواپیمای موردبحث را در لاین پرواز منتشر کرده است.

تصاویر هواپیمای مافوق صوت X-59 در تأسیسات لاکهید مارتین اسکانک ورکس در کالیفرنیا منتشر شده‌اند. انتقال این هواپیما از محل ساخت به مرکز پرواز یکی از دستاوردهای زیادی است که در طول توسعه X-59 ثبت شده‌اند. مرحله بعدی توسعه محصول جدید ناسا انجام تست‌های متنوع برای اطمینان از پرواز ایمن X-59 خواهد بود. این هواپیما برای نمایش توانایی پرواز با سرعتی فراتر از سرعت صوت یا فراتر از ۱ ماخ طراحی شده و درعین‌حال ناسا می‌خواهد صدای بسیار زیاد ناشی از پرواز X-59 را بسیار کاهش دهد. ناسا همچنین این هواپیما را بر فراز چندین شهر و اجتماعات به پرواز درخواهد آورد تا داده‌های مربوط به صدای تولیدی و بازخورد افراد را جمع‌آوری کند. در مرحله بعد داده‌ها به دست رگلاتورهای آمریکایی خواهد رسید تا مجوزهای پرواز تجاری X-59 را صادر کنند.

گفته می‌شود کاهش صدای تولیدی هواپیمای مافوق صوت X-59 می‌تواند باعث پروازهای مسافری آن در آمریکا و سایر کشورها شود. تاکنون از انجام چنین پروازهایی به دلیل آلودگی صوتی زیاد ممانعت به عمل آمده است. از زمان بازنشسته شدن کنکورد، دنیا دیگر شاهد پرواز هواپیماهای مافوق صوت مسافری نبوده اما به زودی نسل جدید این هواپیماها با تکنولوژی مدرن‌تر و صدای تولیدی کمتر راهی آسمان‌ها خواهند شد. هواپیمای X-59 ناسا بخشی از این تلاش‌هاست که برای پرواز با سرعت فراتر از سرعت صوت و بدون ایجاد صدای مهیب طراحی شده است.

هواپیماهای مافوق صوت نه تنها پس از شکستن دیوار صوتی صدای خاصی تولید می‌کنند بلکه صدای مهیب یاد شده در کل مسیر تولید شده و می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌هایی همچون شکستن شیشه‌ها در روی زمین شود. به همین خاطر بود که پروازهای کنکورد به مسیرهایی روی اقیانوس محدود شده بود تا چنین مشکلی ایجاد نشود. اگر ناسا با موفقیت بتواند پرواز بی‌صدای هواپیمای خود را انجام دهد فرصت‌های زیادی برای سفرهای هوایی ایجاد خواهد شد. لاکهید مارتین می‌گوید:

X-59 برای جمع‌آوری داده‌هایی درباره میزان صدای تولیدی به پرواز درمی‌آید. این داده‌ها اطلاعات موردنیاز را در اختیار رگلاتورها می‌گذارد تا آن‌ها درباره پرواز این هواپیما تصمیم بگیرند. این دستاورد جدید باعث ایجاد بازاری کاملاً متفاوت برای سازندگان هواپیماها خواهد شد و به این ترتیب مسافران خواهند توانست در مدت‌زمان بسیار کمتری نسبت به هواپیماهای امروزی سفر کنند.

هواپیمای جدید ناسا از یک پیشرانه جت استفاده می‌کند و به دنبال رسیدن به سرعت ۱۴۸۸ کیلومتر در ساعت است. ناسا از نسخه آزمایشی هواپیمای X-59 برای جمع‌آوری داده‌هایی استفاده خواهد کرد که شاید بتوانند قوانین مربوط به ممنوعیت پرواز هواپیماهای مافوق صوت روی خشکی را تغییر دهند. باید منتظر ماند و دید سرانجام این پروژه به کجا خواهد رسید…

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۷ رای

حتما بخوانید : قیمت روز خودرو

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا