هوش مصنوعی در حال نابودی وب سنتی است

هوش مصنوعی در حال نابودی وب سنتی است
چتباتها حالا هم شروع به رهگیری ترافیک وب و تخلیه درآمد ناشران کردهاند. اکنون غولهای فناوری و استارتآپها قصد دارند دستگاهها و مرورگرهایی را که ما برای دسترسی به صفحات وب استفاده میکنیم، تغییر دهند و از هوش مصنوعی برای خلاصه کردن یا پیشدستی در محتوایی که افراد و ناشران به صورت آنلاین منتشر میکنند، استفاده کنند.
هوش مصنوعی چگونه وب را محو میکند؟
شرکتهای فناوری میکوشند ابزارهای هوش مصنوعی را جایگزین مرورگرها و دستگاههای سنتی کنند، به عنوان مثال:
– موزیلا فایرفاکس اخیراً یک قابلیت آزمایشی معرفی کرد که با نگهداشتن ماوس روی لینکها، خلاصهای از محتوا را با استفاده از هوش مصنوعی نمایش میدهد.
– شرکت مرورگر Arc اعلام کرد توسعه مرورگر فعلی خود را متوقف کرده و بر ساخت مرورگری جدید با نام Dia تمرکز خواهد کرد که کاملاً مبتنی بر هوش مصنوعی است. به نوشته مدیر این شرکت: «صفحات وب – برنامهها، مقالات و فایلها – به طور فزایندهای به ابزارهای تماس با رابطهای چت هوش مصنوعی تبدیل خواهند شد.»
– گوگل بهطور پیوسته خلاصههای هوش مصنوعی را در نتایج جستجو ادغام میکند و به کاربران اجازه میدهد بدون کلیک روی لینکها، پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.
گوگل در کنفرانس توسعهدهندگان I/O سال گذشته، از راهاندازی سراسری خلاصههای هوش مصنوعی در آمریکا خبر داد که در بالای نتایج جستوجو قرار میگیرند و به کاربران امکان میدهند بدون کلیک کردن روی صفحات منبع، به پاسخهای خود برسند.
در کنفرانس I/O امسال، این شرکت اعلام کرد که حالت هوش مصنوعی، که جستجوی کاربر را به یک گفتوگوی چت هوش مصنوعی تبدیل میکند، اکنون یک ویژگی استاندارد خواهد بود – اگرچه برخی از بررسیهای اولیه اطلاعات آن را غیرقابل اعتماد دانستهاند.
در همین حال، شرکت OpenAI با خرید استارتاپ تولیدکننده دستگاههای هوش مصنوعی جانی آیو، طراح اپل، برنامه ساخت گجتهای جدید غیرهوشمند را بر عهده خواهد داشت که میتوانند پاسخهای هوش مصنوعی مولد را بهطور کاملتری وارد زندگی روزمره کاربران کنند.
در کنفرانس توسعهدهندگان بیلد اخیر مایکروسافت، این شرکت یک پروژه متنباز جدید به نام NLweb معرفی کرد که هدف آن فراهم کردن امکان ساخت چتباتهای اختصاصی برای وبسایتها جهت کمک به بازدیدکنندگان سایت برای دسترسی به محتوا است.
تأثیر مخرب هوش مصنوعی بر ناشران و تولید کنندگان محتوا
گنجینه عظیمی از اطلاعات و کارهای خلاقانه انسانی در وب از دهه ۱۹۹۰ تولید و انباشته شده است، زیرا مردم میخواستند آنچه را که میدانند، چه برای منافع مالی یا اعتباری، یا صرفاً برای پیشبرد یک هدف یا انجام کاری خیر، به اشتراک بگذارند. این وضعیت همه چیز را از آموزشهای ویکیپدیا و یوتیوب گرفته تا وبلاگها و ردیت، در اختیار کاربران جهان قرار داد.
اما برخی از ناظران رسانهای معتقدند که وبِ مبتنی بر هوش مصنوعی، این انگیزهها را از بین خواهد برد و این چرخه عظیم تولید محتوا را متوقف خواهد کرد.
به گزارش اکسیوس، بسیاری از ناشران در حال حاضر شاهد کاهش قابل توجه ترافیک و درآمد ناشی از تغییر به سمت جستجوی هوش مصنوعی هستند، اگرچه گوگل وجود چنین ارتباطی را رد میکند، ولی هنرمندان خلاق نگرانند که آثارشان دزدیده شود یا ارزش آنها کاهش یابد.
این تغییرات در حال حاضر تأثیرات منفی خود را نشان دادهاند:
– کاهش شدید ترافیک ارجاعی از موتورهای جستجو به سایتهای خبری و وبلاگها
– افت درآمد ناشران بهدلیل کاهش نمایش تبلیغات در صفحات
– نگرانی هنرمندان و تولیدکنندگان محتوا درباره سوءاستفاده از آثارشان توسط مدلهای هوش مصنوعی
برخی کارشناسان، از همین حالا جهانی را پیشبینی میکنند که در آن جاهطلبانهترین یا معنادارترین کارهای خلاقانه در فضایی که آن را «جنگل تاریک» وب مینامند، رخ میدهد.
واکنش شرکتهای فناوری: کمک یا بهرهکشی؟
شرکتهای هوش مصنوعی تلاشهایی ناچیز برای بازگرداندن پول به تولیدکنندگان محتوا انجام دادهاند، مثلا OpenAI قراردادهایی با برخی ناشران آنلاین منعقد کرده است، اما مشخص نیست این حمایتها چگونه میتواند جایگزین ترافیک جستوجو و درآمد تبلیغاتی حاصل از آن شود.
در گذشتهای نه چندان دور وقتی به نظر میرسید که ظهور فیسبوک موجب تهدید ناشران است، این غول رسانههای اجتماعی برنامههایی برای حمایت از آنها اعلام کرد، اما این حمایت بسیار ناپایدار و زودگذر بود، و مشخص شد صاحبان سایت و سازندگان نمیتوانند کسب و کار خود را صرفاً با تکیه بر سخاوت شرکتهای برزگ فناوری حفظ کنند.
اما چه باید کرد؟
تبلیغات در چتهای هوش مصنوعی هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما OpenAI اعلام کرده که قصد دارد تبلیغات را در ChatGPT بگنجاند و طبعا رقبایش نیز از این قافله عقب نخواهند ماند.
اما ابهام در اینجاست که مشخص نیست چه سهمی از درآمد تبلیغاتی به تولیدکنندگان اصلی محتوا تعلق خواهد گرفت.
نتیجهگیری: آینده نامعلوم وب
گوگل در دو دهه گذشته اکوسیستمی ساخت که ناشران مستقل در آن امکان رشد داشتند. اما امروز، هوش مصنوعی در حال تبدیل کردن این ساختار به یک محصول قدیمی و منسوخ است.
اگر صنعت فناوری راه حلی برای حفظ انگیزه تولید محتوا پیدا نکند، نهتنها وب، بلکه آینده خود هوش مصنوعی نیز در خطر خواهد افتاد.
آیا عصر جدید اینترنت، پایان آزادی اطلاعات است؟