هوش مصنوعی فیسبوک: ویرایش خودکار عکسهای گالری موبایل
هوش مصنوعی فیسبوک: ویرایش خودکار عکسهای گالری موبایل
این ویژگی که پیشتر به صورت آزمایشی در تابستان گذشته رونمایی شده بود، با نمایش یک کادر محاورهای از کاربران اجازه میگیرد تا با «پردازش ابری» عکسها، ایدههایی خلاقانه را ارائه دهد. این ایدهها میتوانند شامل ساخت کلاژ، خلاصهسازی تصاویر، تغییر سبک به کمک هوش مصنوعی، ساخت تم ویژه تولد و مواردی از این دست باشند.
بر اساس اعلام متا، این سرویس که «Meta AI» نام دارد، بهصورت مداوم تصاویر موجود در دستگاه کاربر را به سرورهای ابری این شرکت آپلود میکند تا ویرایشهای پیشنهادی را ایجاد نماید. این شرکت تأکید کرده که از رسانههای کاربران برای اهداف تبلیغاتی استفاده نخواهد کرد و آنها را برای آموزش سامانههای هوش مصنوعی خود به کار نخواهد گرفت، مگر آنکه کاربر شخصاً اقدام به ویرایش یا اشتراکگذاری عکسهای پردازششده در شبکههای اجتماعی متا کند.
ملاحظات امنیتی و حریم خصوصی
با این حال، فعالسازی این قابلیت به هوش مصنوعی متا اجازه میدهد تا محتوای تصاویر و همچنین ویژگیهای چهره را تجزیه و تحلیل کند. در شرایط خدمات این سرویس تصریح شده که متا مجاز است «محتوای تصویر را خلاصه کند، آن را تغییر دهد و بر اساس آن، محتوای جدیدی تولید نماید.»
این تحلیلها با استفاده از اطلاعاتی مانند تاریخ عکسها و حضور افراد یا اشیاء در آنها انجام میشود و در نهایت، بینش بسیار عمیقتری از زندگی، روابط و علایق کاربر در اختیار شرکت قرار میدهد.
تأثیر بر رقابت در حوزه هوش مصنوعی
دسترسی به این حجم از دادههای شخصی که کاربران هنوز آنها را در پلتفرمهای متا به اشتراک نگذاشتهاند، میتواند موقعیت رقابتی این شرکت را در عرصه فناوری هوش مصنوعی تقویت کرده و ایدههای نوینی برای توسعه ویژگیهای آینده در اختیار آن بگذارد.
نحوه غیرفعالسازی قابلیت
کاربران در هر زمان میتوانند این ویژگی را غیرفعال کنند. برای این کار باید به بخش «تنظیمات» (Preferences) در اپلیکیشن فیسبوک مراجعه کرده و در صفحه «پیشنهادات اشتراکگذاری تصاویر دوربین»، دو گزینه را مدیریت نمایند:
گزینه اول: اجازه پیشنهاد عکسها هنگام مرور برنامه
گزینه دوم: فعال یا غیرفعالسازی «پردازش ابری» برای ساخت تصاویر هوش مصنوعی
سابقه متا در آموزش هوش مصنوعی
این اقدام، ادامهدهنده روندی است که متا پیشتر نیز در پیش گرفته بود. این شرکت قبلاً اعلام کرده بود که مدلهای تشخیص تصویر هوش مصنوعی خود را با استفاده از دادههای عمومی کاربران در فیسبوک و اینستاگرام آموزش میدهد. (کاربران ساکن اتحادیه اروپا تا تاریخ ۲۷ مه ۲۰۲۵ (۶ خرداد) فرصت داشتند تا استفاده از دادههای خود برای این هدف را رد کنند.)
همچنین سال گذشته، متا آموزش هوش مصنوعی بر اساس تصاویر درخواستشده توسط کاربران در سرویس «متا ری-بن» (Meta Ray-Ban) را نیز تأیید کرد.