هاست پرسرعت
خودرو

هیوندای توسان وارداتی کرمان موتور؛ مشخصات فنی و قیمت در ایران

هیوندای توسان وارداتی کرمان موتور؛ مشخصات فنی و قیمت در ایران

جدیدترین خودروی غیرچینی بازار کشورمان، برند شناخته شده و طراحی جالب توجه دارد. هیوندای توسان وارداتی کرمان موتور  با گیربکس اتوماتیک و سیستم تک دیفرانسیل، احتمالا گران‌ترین کراس‌اور صفر کیلومتر ایران خواهد بود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

بعد از ایران خودرو و سایپا، شرکت‌های مونتاژکار واقع در کرمان، شامل کرمان موتور و مدیران خودرو، بیشترین تعداد محصولات را به بازار ایران عرضه می‌کنند. نکته‌ی مهم، قیمت بالای خودروهای چینی، نسبت به تولیدات سایپا و ایران خودرو است. این شرایط، گردش مالی بسیار بالا در مدیران خودرو و کرمان موتور را نشان می‌دهد. بعید نیست طی سال‌های آینده، از نظر تعداد محصولات تولیدی هم، شرکت‌های کرمانی بتوانند پیرمردهای عقب‌مانده‌ از صنعت جهانی را پشت سر بگذارند.

بیشتر بخوانید:

↵سوزوکی بالنو وارداتی؛ مشخصات فنی و قیمت در ایران
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کره‌ای در ایران

کرمان موتور برای بازگشت به دورانی که واردکننده‌ی خودروهای هیوندای در ایران بود، تلاش می‌کند. قبل از ممنوعیت واردات سال ۱۳۹۶، انواع النترا و سوناتا و اکسنت در فهرست محصولات کرمان موتور وجود داشتند و حالا توسان ۲۰۲۴ برای ورود به کشورمان آماده می‌شود. ظاهرا مراحل قانونی برای واردات خودروی مذکور در حال انجام است و رونمایی رسمی به زودی انجام خواهد شد. براساس اطلاعات موجود، تاکنون هزار دستگاه هیوندای النترا وارداتی کرمان موتور، از گمرک ترخیص شده‌اند.

هیوندای توسان 2024 کرمان موتور نمای کلی

شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و خودروسازی را ۲۰ سال بعد آغاز کرد. این مجموعه امروز با سرپرستی کیا و جنسیس، سودآوری و ارزش تجاری بالاتر نسبت به آئودی و نیسان و پورشه دارد. با این اوصاف، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، از جمله لوکس و نیمه لوکس، محصولی ساخت هیوندای یا زیرمجموعه‌های آن در سراسر دنیا فروخته شوند.

توسان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای هیوندای در بازار جهانی است. اولین نسل، سال ۲۰۰۴ رونمایی شد و اتفاقا به ایران هم رسید. تا سال ۲۰۱۸، توسان نسل ۲ و ۳ هم به تعداد بالا در ایران فروش داشت اما تولید نسل چهارم از سال ۲۰۲۲، هم‌زمان با مشکلات ورود ایران خودروهای غیرچینی به کشورمان بود. توسان جدید هم‌اکنون در کره جنوبی، امریکا، جمهوری چک، تایوان، ویتنام، هند و چین تولید می‌شود. به احتمال بالا، نسخه‌ی مونتاژ چین در سال ۱۴۰۳ وارد ایران خواهد شد.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی هیوندای توسان وارداتی

بدون شک، ابتکارات خلاقانه در فرم چراغ‌ها و جلوپنجره‌ی توسان ۲۰۲۴،  طراحی مستقل این خودرو را نشان می‌دهد. هیوندای توسان برای خریدار ایرانی محروم از برندهای مطرح دنیا، قطعا جذابیت بسیاری خواهد داشت و تحسین خواهد شد.

هیوندای توسان 2024 کرمان موتور نمای اصلی

جلوپنجره‌ به شکلی طراحی شده که چراغ‌های اصلی را کاملا داخل خود دارد. جالب‌تر اینکه، روشنایی خودرو با قطعاتی شبیه پازل، تامین می‌شود. به شکلی که هنگام استفاده از روشنایی روز (Daylight) و نورهای اصلی برای شب (طرفین سپر)، جلوه‌ای جذاب برای توسان فراهم کند.

حجم‌دهی کاپوت و سپرها به خوبی انجام شده و لبه‌ی درپوش موتور تا جلوپنجره ادامه دارد تا خطوط مربوط به برش بدنه، توی ذوق نزنند. در کلاس جهانی، توسان یک کراس‌اور میان‌رده یا نزدیک به کلاس اقتصادی محسوب می‌شود اما چندان متکی به ادوات پلاستیکی ارزان‌قیمت نیست.

هیوندای توسان 2024 کرمان موتور نمیا جانبی

در نمای جانبی، خطوط شکسته و حجم‌دهی بسیار پیچیده وجود دارد. درهای توسان ۲۰۲۴، عملا غیرقابل صاف‌کاری هستند و هنگام تصادف، باید تعویض شوند. حالت سه‌بعدی حتی در طراحی چرخ‌های ۱۸ اینچ، فریم پلاستیکی گلگیرها و قاب پنجره‌ها نیز دیده می‌شود. بخش بزرگی از نمای جانبی، شامل رکاب‌ها، پلاستیک سیاه‌رنگ دارند.

هرچند که نمی‌توان طراحی چراغ‌های عقب و سپر ارزان‌قیمت توسان مونتاژ چین را، جالب توجه توصیف کرد، خالی از خلاقیت و بزک‌کاری هم نیست. چراغ‌های پشت بدنه‌ی توسان ۲۰۲۴، پیوستگی و دوگانگی را هم‌زمان تداعی می‌کنند. شیشه‌ی عقب بزرگ و ابعاد مناسب درپوش صندوق هم، کاربردی هستند؛ اما دیده شدن منبع اگزوز و اجزای زیر خودرو از نمای پشت، نکته‌ی منفی بسیار مهم برای کراس‌اور مدرن هیوندای محسوب می‌شود.

هیوندای توسان 2024 کرمان موتور نمای پشت

توسان ۲۰۲۴ با طول ۴,۵۰۰ و عرض ۱,۸۶۵  و ارتفاع ۱,۶۵۰ میلی‌متر همراه فاصله محوری۲,۶۸۰  میلی‌متر ساخته شده است. این خودرو نسبت به هیوندای توسان ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ که به وفور در خیابان‌های ایران دیده می‌شود، ابعاد بزرگ‌تر دارد.

طراحی داخلی و کابین هیوندای توسان وارداتی

نمایشگر لمسی بزرگ و ظاهر داشبورد، توسان جدید را فراتر از یک کراس‌اور اقتصادی در بازار جهانی نشان می‌دهد. این شرایط، قطعا برای خریدار ایرانی، بسیار جذاب خواهد بود. البته کابین مدل ۲۰۲۴ بازار امریکا و ۲۰۲۳ بازار آسیا بسیار متفاوت است؛ اما بنابر شواهد موجود، نسخه‌ی قدیمی (تصاویر ذیل) به کشورمان خواهد رسید.

هیوندای توسان 2024 کرمان موتور داشبورد

حالت داشبورد توسان با خطوط مورب و شکل متقارن در طرفین، الهام‌گرفته از محصولات بنتلی به نظر می‌رسد. مدل پایه، نمایشگر ۸ اینچ و سیستم ۴ بلندگو و پنل پشت فرمان عقربه‌‌ای دارد. نسخه‌های سفارشی، پنل دیجیتال ایستاده روی داشبورد ارایه می‌دهند. از سویی دیگر، فرمان D شکل با پوشش چرم، پنل لمسی زیر مانیتور اصلی، کنسول میانی فاقد دسته‌دنده‌ی سنتی، در مدل‌های مختلف توسان ثابت هستند.

هیوندای توسان 2024 کرمان موتور صندلی

صندلی‌های اسپرت و راحت با چرم سیاه‌رنگ، حتی در ارزان‌ترین هیوندای توسان مدرن دیده می‌شوند. این خورو برای ۴ سرنشین بلند قد، کاملا مناسب است و همراه صندوق عقب ۵۳۹ لیتر، کارایی قابل قبول در سفر دارد.

پیشرانه و تجهیزات فنی هیوندای توسان وارداتی

فعلا برای بازار ایران، مدل ۲ لیتر تنفس طبیعی با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است. این مدل، ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت توسان موتور ۲ لیتر، ۱۱ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر است.

هیوندای توسان 2024 کرمان موتور نمای جلو

در بازار جهانی، توسان مجهز به موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ، بیشترین فراوانی را دارد. این مدل با ۱۵۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن‌متر، تنها ۷ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند. توسان ۱/۶ لیتر توربو،  در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و همراه سیستم دو دیفرانسیل نیز در بعضی کشورها وجود دارد.

قیمت هیوندای توسان در بازار جهانی و هزینه خرید ایران

توسان ساخت هند و چین با موتور ۲ لیتر، گیربکس اتوماتیک و تجهیزات رفاهی مشابه آنچه اشاره شد، آستانه قیمت ۲۵ تا ۲۶ هزار دلار دارد. اگر حدود ارزش دلار برای خریدار ایرانی را ۵۵ هزار تومان فرض کنیم، هزینه‌ی مالیات و عوارض گمرکی و پلاک‌گذاری، قیمت توسان وارداتی را به ۲/۵ تا ۲/۸ میلیارد تومان می‌رساند. البته باتوجه به حضور تیگو ۸ در این کلاس قیمتی، قطعا توسان مدرن برای مشتری ایرانی، بالای ۳ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴۳ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا