واردات فیات پارسیان موتور تایید شد؛ معرفی فیات ۵۰۰ و تیپو و دوکاتو
واردات فیات پارسیان موتور تایید شد؛ معرفی فیات ۵۰۰ و تیپو و دوکاتو
ظاهرا سه مدل فیات بهزودی وارد ایران میشوند. فیات ۵۰۰، تیپو و دوکاتو، خودروهای اقتصادی بازار اروپا هستند اما هزینهی خرید آنها در کشورمان، فراتر از توان مالی عموم مردم خواهد بود.
اندک خودروهای وارداتی فیات در ایران، به دههی ۵۰ خورشیدی مربوط هستند. در آن زمان، علاوهبر مینیبوسهای فیات، سه مدل ۱۲۸ و ۱۳۱ و ۱۳۲ به خریداران ایرانی فروخته شد. این خودروها، با عمکرد فنی بسیار خوب و استهلاک پایین، مورد توجه علاقهمندان قرار گرفتند؛ اما حضور فیات در ایران، بعد از سال ۱۳۵۷ ادامه نیافت. حدود ۴۰ سال بعد، تعداد بسیار محدودی فیات ۴C در کلاس اسپرت کوچک وارد ایران شد که البته اهمیت چندانی برای بازار نداشت.
براساس اخبار غیررسمی، واردات فیات ۵۰۰ و فیات تیپو توسط شرکت پارسیان موتور انجام خواهد شد. همچنین، باتوجه به سابقهی حضور دوکاتو در ایران، احتمال بالایی برای عرضه این ون وجود دارد.
مشخصات فیات ۵۰۰ وارداتی
یکی از پرفروشترین خودروهای فیات در سطح جهانی، مدل ۵۰۰ است. این هاچبک ۲در، سابقهای طولانی در تاریخ دارد و اولین نسل خود را، سال ۱۹۵۷ عرضه کرد. مدلهای جدید با طراحی مدرن، از سال ۲۰۰۷ معرفی شده و تاکنون به تولید انبوه ادامه داده است.
مدلهای مختلف فیات ۵۰۰ در بازار جهانی، پیشرانههای متنوع دارند. پرفروشترین نمونه با موتور ۹۰۰ سیسی توربوشارژ، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این مدل، وزن خالص ۹۵۰ کیلوگرم دارد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت از حالت سکون، ۱۰ ثانیه زمان میبرد. میانگین مصرف سوخت فیات ۵۰۰ با مشخصات فوق، ۴ لیتر در صد کیلومتر است.
نسخهی پایه از انواع فیات ۵۰۰، مجهز به جعبهدندهی دستی تولید میشود. این خودرو با موتور ۹۰۰ سیسی، گیربکس اتوماتیک و امکانات معمول در مدلهای امروزی، ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار قیمت دارد.
مشخصات فیات تیپو وارداتی
یکی از پرفروشترین و محبوبترین خودروهای بازار ترکیه، فیات تیپو است. این مدل، هماهنگ با استاندارد اروپا تولید میشود و البته قیمت رقابتی در کشور ترکیه دارد. بههمین دلیل مورد توجه رانندگان تاکسی این کشور است.
تیپو با بدنههای چهاردر سدان، هاچبک و استیشن واگن تولید میشود؛ اما نسخهی سدان فروش بیشتری دارد. این خودرو با پیشرانهی یک لیتر ۳ سیلندر توربوشارژ، ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. میانگین مصرف سوخت فیات تیپو، ۶ تا ۶/۵ لیتر در صد کیلومتر است و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه دارد.
مدلهای مرسوم فیات تیپو در ترکیه، دنده دستی هستند اما در نقاط مختلف اروپا، تیپو هیبریدی ۱۳۰ اسب بخار با گیربکس اتوماتیک نیز فروخته میشود. تیپو مجهز به موتور یک لیتری، آستانه قیمت ۱۶ هزار دلار دارد.
مشخصات فیات دوکاتو وارداتی
فیات دوکاتو، یکی از موفقترین محصولات خودروسازی ایتالیا، در کلاس مدلهای تجاری سبکوزن (Light Commercial Vehicle) است. هرچند که این گروه خودروها، اهمیت بسیار زیادی در جابهجایی افراد و حمل بار دارند، شامل تنوع ناچیزی در ایران هستند. طراحی شاسی و بدنهی فیات دوکاتو، به گونهای است که میتواند تیپهای متفاوتی با عملکردهای مختلفی داشته باشد. از کامیونت سرپوشیده و یخچالدار مخصوص حمل بار گرفته تا وسیلهی تردد ۷ یا ۹ نفره، روی پلتفرم دوکاتو قابل تولید است، صمن اینکه تغییر در آرایش و تعداد صندلیها، میتواند کارایی محصول را، ارتقا دهد. این خودرو، به سفارش شرکتهای تجاری یا خدمات عمومی، به عنوان آمبولانس یا مینیبوس نیز تولید میشود؛ به همین دلیل قیمت دوکاتو باتوجه به نوع امکانات نصب شده، از ۳۵ هزار دلار به بالا متغییر است.
دوکاتو، در بیش از ۱۸ کشور دنیا عرضه میشود و قوای محرک متنوع دارد؛ اما ۳ نوع پیشرانه در حال حاضر، بیشترین تولید را به خود اختصاص دادهاند که شامل ۲ نمونهی دیزلی و یک مدل دوگانه سوز بنزینی/CNG است. نسخههای دیزل فیات دوکاتو با نامهای ۱۳۰ Multijet و ۱۵۰ Ecojet شناخته میشوند. هر دو مدل، دارای پیشرانهی ۲.۳ لیتری هستند اما به دلیل استفاده از توربوشارژر در ۱۵۰ Ecojet ، قدرت بیشتری تولید میشود. فیات دوکاتو ۱۳۰ Multijet، قدرت ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر فراهم میکند، درحالیکه مدل ۱۵۰ Ecojet، قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتنمتر دارد. میانگین مصرف گازوئیل مدلهای مذکور، با توجه به نوع بدنه و دیگر تجهیزات خودرو، ۵.۷ لیتر تا ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
آنچه باعث جذابیت فیات دوکاتو برای بازار ایران خواهد شد، استفاده از پیشرانهی دوگانهسوز در مدل ۱۴۰ است که با نام کامل ۱۴۰ NATURAL POWER شناخته میشود. این نمونه، از پیشرانهی ۳ لیتری ۴ سیلندر بهره میبرد که به صورت پایه گازسوز، طراحی شده و مجهز به توربوشارژر، همراه اینترکولر است. نهایت قدرت دوکاتو ۱۴۰، در دور موتور ۳۵۰۰ دور بر دقیقه، ۱۳۶ اسب بخار برآورد میشود، درحالیکه از دور موتور ۱۵۰۰ تا ۲۷۰۰ دور بر دقیقه، نهایت گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر دارد. میانگین مصرف سوخت این خودرو، درحالت تمام بنزینی؛ ۸.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. مدل ۱۴۰، بر خلاف نسخههای دیزلی دوکاتو، به جای تسمه تایم از زنجیز تایم استفاده میکند.