هاست پرسرعت
خودرو

واردات محصولات اشکودا به ایران و نگاهی به مدل‌های احتمالی

واردات محصولات اشکودا به ایران و نگاهی به مدل‌های احتمالی

شرکت مزین خودرو قصد واردات محصولات اشکودا به کشورمان را دارد و تبلیغات خود را آغاز کرده است

بحث واردات خودرو به کشورمان پس از چند سال وقفه از همیشه داغ‌تر شده و شرکت‌های واردکننده به‌مرور تبلیغات خود را آغاز کرده‌اند.  بنرهای تبلیغاتی سطح شهر از واردات محصولات کیا توسط کوشا خودرو خبر می‌دهند و حالا شرکت مزین خودرو قصد دارد محصولات برند اشکودا را به ایران بیاورد. تبلیغات این شرکت نیز در شهرها آغاز شده و به نظر می‌رسد حضور اشکودا در ایران را باید قطعی بدانیم.

برخلاف کیا، اشکودا سابقه حضور در بازار کشورمان را ندارد و نزد خریداران ایرانی برند چندان شناخته‌شده‌ای نیست اما اشکودا سال ۱۹۲۵ در جمهوری چک تأسیس شده و برندی بسیار باسابقه است.

واردات محصولات اشکودا به ایران و نگاهی به مدل‌های احتمالی

همچنین این شرکت در سال ۱۹۹۱ به تملک گروه بزرگ فولکس‌واگن درآمد و هم‌اکنون تمام محصولات آن از تکنولوژی، پلت‌فرم‌ها و پیشرانه‌های فولکس‌واگن استفاده می‌کنند. درواقع، اشکودا را می‌توان بازوی اقتصادی فولکس‌واگن دانست؛ بنابراین، همین پشتوانه و تکنولوژی آلمانی می‌تواند ضامن موفقیت اشکودا در بازار ایران باشد. هرچند هنوز مشخص نیست کدام‌یک از محصولات این شرکت راهی بازار ایران خواهند شد اما در ادامه به مدل‌هایی که بیشترین شانس واردات به کشورمان را دارند نگاهی خواهیم داشت. قیمت پایه تمام خودروهایی که در ادامه خواهید دید از حدود ۲۰ هزار دلار آغاز می‌شود.

اشکودا فابیا

احتمال عرضه فابیا در ایران از دیگر محصولات اشکودا بیشتر است زیرا این هاچ‌بک ساب‌کامپکت ارزان‌ترین محصول شرکت سازنده‌ به‌حساب می‌آید.

فابیا از سال ۱۹۹۹ در سبد محصولات اشکودا حضور دارد و یکی از پرفروش‌ترین تولیدات این برند محسوب می‌شود. فابیا در نسل‌های قبلی با نسخه‌های هاچ‌بک، سدان و استیشن تولید می‌شد اما نسل کنونی یا چهارم آن که اواخر سال ۲۰۲۱ به بازار آمد فقط به‌صورت هاچ‌بک تولید می‌شود. این نسل روی پلت‌فرم MQB A0 گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با فولکس‌واگن پولو و سئات ایبیزا مشترک است؛ بنابراین، فابیا را درواقع می‌توان نسخه اقتصادی پولو دانست.

واردات محصولات اشکودا به ایران و نگاهی به مدل‌های احتمالی

فابیا با پیشرانه‌های ۱ لیتری سه سیلندر و ۱.۵ لیتری چهار سیلندر به بازار عرضه می‌شود. موتور سه سیلندر در نسخه‌های تنفس طبیعی قابل انتخاب خواهد بود که نسخه تنفس طبیعی آن در دو سطح قدرت ۶۵ و ۸۰ اسب بخار و نسخه توربو در دو سطح قدرت ۹۵ و ۱۱۰ اسب بخار ارائه می‌شود. قوی‌ترین پیشرانه این خودرو یعنی ۱.۵ لیتری چهار سیلندر هم ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد. انتقال قدرت سه نسخه‌های ۶۵، ۸۰ و ۹۵ اسب بخاری سه سیلندر فقط توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت می‌گیرد اما برای نسخه ۱۱۰ اسب بخاری گیربکس‌های شش سرعته دستی و هفت سرعته دوکلاچه قابل انتخاب است درحالی‌که برای موتور چهار سیلندر فقط گیربکس دوکلاچه ارائه می‌شود. در بین این انتخاب‌های متنوع، مدل سه سیلندر توربوشارژ ۱۱۰ اسب بخاری با گیربکس دوکلاچه را می‌توان مناسب‌ترین گزینه برای بازار ایران دانست.

واردات محصولات اشکودا به ایران و نگاهی به مدل‌های احتمالی

قیمت پایه اشکودا فابیا از ۱۵,۰۹۰ یورو آغاز می‌شود اما این رقم در نسخۀ سه سیلندر ۱۱۰ اسب بخاری با گیربکس دوکلاچه به نزدیک ۱۸ هزار یورو می‌رسد. بنابراین، با احتساب تعرفه واردات و سایر هزینه‌ها، می‌توان قیمتی در حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را برای این هاچ‌بک چکی انتظار داشت.

واردات محصولات اشکودا به ایران و نگاهی به مدل‌های احتمالی

اشکودا اسکالا

برخلاف فابیا، اسکالا یکی از جدیدترین محصول اشکودا محسوب می‌شود زیرا این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ به سبد محصولات اشکودا اضافه شد. این خودرو یک هاچ‌بک کامپکت است که جایگزینی برای مدل راپید محسوب می‌شود. اسکالا هم مثل فابیا روی پلت‌فرم MQB A0 ساخته شده و اشتراکات فراوانی با برادر کوچک‌تر خود دارد. این هاچ‌بک کامپکت که از جدیدترین زبان طراحی اشکودا استفاده می‌کند، با چراغ‌های مثلثی شکل جلو و چراغ‌های باریک عقب که تا روی گلگیرها کشیده شده، ظاهر جذابی دارد. پیشرانه‌های اسکالا با فابیا مشترک هستند که این یعنی زیر کاپوت این خودرو هم همان موتورهای ۱ لیتری سه سیلندر و ۱.۵ لیتری چهار سیلندر را می‌بینیم.

واردات محصولات اشکودا به ایران و نگاهی به مدل‌های احتمالی

البته در اسکالا موتور سه سیلندر صرفاً به‌صورت توربو در دو سطح قدرت ۹۵ و ۱۱۵ اسب بخاری ارائه می‌شود اما موتور چهار سیلندر مثل فابیا ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد. گیربکس موتور سه سیلندر پایه فقط پنج سرعته دستی است اما برای نسخه ۱۱۵ اسب بخاری و همین‌طور چهار سیلندر، گیربکس‌های شش سرعته دستی یا هفت سرعته دوکلاچه قابل انتخاب است. جالب اینکه برای اسکالا یک نسخه دوگانه‌سوز CNG هم با موتور ۱ لیتری سه سیلندر توربو ارائه می‌شود که ۹۰ اسب بخار قدرت دارد و فقط با گیربکس شش سرعته دستی قابل خریداری است.

واردات محصولات اشکودا به ایران و نگاهی به مدل‌های احتمالی

قیمت پایه اشکودا اسکالا از ۱۷,۳۹۰ یورو آغاز می‌شود که متعلق به نسخه پایه با پیشرانه ۹۵ اسب بخاری است. ازآنجایی‌که نسخه چهار سیلندر ۱۵۰ اسب بخاری این خودرو بیش از ۲۰ هزار یورو قیمت دارد، طبق قوانین آیین‌نامه واردات نمی‌تواند به کشور وارد شود و بنابراین باید سراغ نسخه سه سیلندر ۱۱۵ اسب بخاری با گیربکس دوکلاچه برویم که حدود ۲۰ هزار یورو قیمت دارد. این نسخه می‌توان با قیمتی در حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در ایران عرضه شود.

واردات محصولات اشکودا به ایران و نگاهی به مدل‌های احتمالی

اشکودا کامیک

کامیک کوچک‌ترین کراس‌اوور اشکودا به‌حساب می‌آید. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹ رونمایی شد. کامیک هم مثل دو خودروی قبلی روی پلت‌فرم MQB A0 ساخته شده و با کراس‌اوورهای فولکس‌واگن تی‌کراس و سئات آرونا اشتراکات زیادی دارد. هرچند کامیک یک کراس‌اوور است اما چون بر پایه پلت‌فرم هاچ‌بک پولو ساخته شده، فقط به‌صورت محرک جلو ارائه می‌شود و خبری از سامانه چهارچرخ محرک برای آن نیست. بااین‌حال، کامیک در صورت ورود به بازار ایران و عرضه با قیمتی در حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، به لطف برند معتبر، تکنولوژی آلمانی و طراحی جذاب می‌تواند رقیب خطرناکی برای کراس‌اوورهای چینی بازار باشد.

واردات محصولات اشکودا به ایران و نگاهی به مدل‌های احتمالی

لیست پیشرانه‌های این کراس‌اوور کوچک کاملاً با اسکالا یکسان است که این یعنی در اینجا هم شاهد همان موتورهای سه و چهار سیلندر توربو هستیم. همچنین مثل اسکالا، برای کامیک هم نسخه دوگانه‌سوز با همان پیشرانه ارائه می‌شود. هرچند با توجه به شرایط بازار کشورمان و کراس‌اوورهای چینی که اکثراً پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری توربو دارند، نسخه چهار سیلندر ۱۵۰ اسب بخاری کامیک با گیربکس دوکلاچه برای عرضه در ایران مناسب‌تر خواهد بود اما این نسخه بیش از ۲۰ هزار یورو قیمت دارد. حتی نسخه سه سیلندر ۱۱۵ اسب بخاری کامیک هم با گیربکس دوکلاچه نزدیک ۲۲ هزار یورو قیمت دارد.

واردات محصولات اشکودا به ایران و نگاهی به مدل‌های احتمالی

بنابراین، احتمالاً واردات کامیک از دو خودروی قبلی کمتر است زیرا برای رساندن قیمت آن به زیر ۲۰ هزار یورو باید سراغ موتور ۱۱۵ اسب بخاری با گیربکس دستی رفت و قطعاً خریداران ایرانی به خودرویی که بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد با گیربکس دستی روی خوشی نشان نخواهند داد.

واردات محصولات اشکودا به ایران و نگاهی به مدل‌های احتمالی

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا