وجه اشتراک جالب سریعترین خودروی دنیا و سیگار الکترونیکی!
وجه اشتراک جالب سریعترین خودروی دنیا و سیگار الکترونیکی!
مک مورتری اسپرلینگ به عنوان سریعترین خودروی دنیا و سیگار الکترونیکی یا ویپ وجه اشتراک جالبی دارند که در این مقاله به آن میپردازیم.
ابرخودروها از متریال خاص و سطح بالایی همچون تیتانیوم، فیبر کربن و اینکونل استفاده میکنند اما زمانی که بحث قطعاتی همچون شمعهای بکار رفته در پیشرانهها باشد، احتمال اشتراک بین مدلهای عادی و ابرخودروها وجود خواهد داشت. همین موضوع درباره باتری خودروهای برقی نیز صدق میکند. بسیاری از کمپانیها باتری خودروهای خود را نمیسازند و به ویژه برندهای کوچک و پرفورمنسی همچون مک مورتری این کار را به دیگر شرکتها میسپارند.
پروتوتایپ اسپرلینگ با صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۱.۴ ثانیهای سریعترین خودروی دنیاست اما سلولهای باتری بکار رفته در آن عادیتر از چیزی هستند که فکر میکنید. اگر به دنیای سیگارهای الکترونیکی یا ویپ علاقه داشته باشید احتمالاً نام این سلولها را شنیدهاید. سامسونگ، الجی، پاناسونیک و دیگر برندها سازنده سلولهای استوانهای وسایل گوناگون از لپتاپها گرفته تا اسکوترها هستند. باتریهای مک مورتری توسط شرکت تایوانی با نام مولی سل ساخته میشوند. مولی سل متخصص تولید باتریهای متنوع است و سلول باتری P26A 18650 آن که بهطور خلاصه با نام ۱۸۶۵۰ شناخته میشود بهطور گستردهای در بازار وجود دارد. از همین سلولها در باتری ۶۰ کیلووات ساعتی اسپرلینگ استفاده شده است. قیمت هر سلول P26A بین ۴ تا ۶ دلار است اما چرا فردی باید به دنبال خرید تکی این سلولها باشد؟ دلیل فروش تکی سلولها ساخت چراغقوههای سفارشی و همچنین سیگارهای الکترونیکی است.
متأسفانه استفاده از ویپ در سالهای اخیر افزایش یافته و یک یا دو سلول ۱۸۶۵۰ برای روشن شدن آنها بکار میرود و با این کار دود بیشتر و گیراتری به وجود میآید. باید دانست P26A بنا به دلایلی یک انتخاب ایده آل به شمار میرود. در بحث مواد شیمیایی داخل سلولها، باید توازن مناسبی بین تراکم قدرت، تراکم انرژی، عمر باتری و هزینه و قیمت وجود داشته باشد. سلولهایی با ظرفیت بالا معمولاً جریان الکتریسیته و عمر کمتری دارند اما باتریهای مولی سل اینگونه نیستند.
اگرچه باتریهای این شکل طول عمر بسیار بالایی ندارند اما از ظرفیت زیادی سود میبرند و قیمت معقولی دارند. این امر باعث میشود ۱۸۶۵۰ گزینهای مطلوب برای ویپ ها باشد و امکان تعویض آنها به سادگی امکانپذیر است. قضیه درباره ابرخودروها اندکی متفاوت است و کاهش عمر نسبی آنها قبل از تخریب جدی مشکلی نخواهد داشت. اکثر سلولهای تولیدی مولی سل حدود ۶۰۰ سیکل تخلیه شارژ قبل از رسیدن ظرفیت اولیه به حدود ۸۰ درصد دارند که با وجود مجموعه ۶۰ کیلووات ساعتی این سیکل بسیار بیشتر خواهد بود. نسخه تولیدی سریعترین خودروی دنیا از سلول نسبتاً بزرگتر ۲۱۷۰۰ سود خواهد برد. این باتری حتی برتر از P26A ظاهر میشود. از این سلولها میتوان در خودروهای برقی، هواپیماهای برقی، چراغقوهها و ابزارآلات برقی استفاده کرد.
مجله خبری gsxr