هاست پرسرعت
خودرو

ویژگی‌های مثبت و منفی کوروت E-Ray هیبرید در مقایسه با Z06

ویژگی‌های مثبت و منفی کوروت E-Ray هیبرید در مقایسه با Z06

شورلت سرانجام کوروت هیبریدی را با نام E-Ray معرفی کرده است اما آیا این نسخه جدید انتظارات را برآورده کرده و میتواند جذاب‌تر از Z06 باشد؟

سال‌ها بود که منتظر معرفی اولین کوروت هیبریدی تاریخ بودیم و این انتظار سرانجام به پایان رسید اما شاید برخی از ما پس از خواندن مشخصات این خودرو که E-Ray نام گرفته کمی ناامید شده باشیم زیرا محصولی که شورلت ارائه کرده با آنچه انتظار داشتیم متفاوت است. اولین اینکه انتظار می‌رفت کوروت E-Ray خودرویی پلاگین‌هیبریدی باشد اما این ماشین یک مدل هیبریدی سنتی بدون قابلیت پیمایش تمام الکتریکی است. البته این کوروت جدید به حالتی بنام استیلث مجهز است که امکان پیمایش‌های کوتاه را به‌صورت تمام الکتریکی با حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند اما این با برد تمام الکتریکی ۷۰ کیلومتری که انتظار می‌رفت فاصلهٔ زیادی دارد.

بااین‌وجود، همچنان این سؤال باقی است که آیا E-Ray حداقل روی کاغذ خودروی خوبی است یا نه. برای فهمیدن پاسخ این سؤال، مروری بر ویژگی‌های مثبت و منفی کوروت هیبریدی خواهیم داشت.

ویژگی‌های مثبت و منفی کوروت E-Ray هیبرید در مقایسه با Z06

نقاط قوت

اولین کوروت الکتریکی‌شده

هرچند این یک خودروی پلاگین‌هیبریدی نیست اما هنوز هم به خاطر آوردن الکتریسیته به خانوادهٔ کوروت شایستهٔ تقدیر خواهد بود.

سریع‌ترین کوروت تاریخ

کوروت E-Ray ظرف تنها ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که از حتی نسخهٔ قوی‌تر Z06 هم سریع‌تر است.

قیمت مناسب

ارائهٔ پرفورمنسی چشمگیر با قیمت مناسب برگ برندهٔ کوروت C8 بوده است و حالا E-Ray نیز هر کاری که آکورا NSX تایپ S انجام می‌دهد را با بیش از ۶۰ هزار دلار قیمت کمتر انجام خواهد داد.

چهارچرخ محرک

برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک ویژگی بسیار مهمی است که قطعاً تأثیر بزرگی روی پرفورمنس و هندلینگ و همین‌طور رانندگی‌های روزمره خواهد داشت.

ویژگی‌های مثبت و منفی کوروت E-Ray هیبرید در مقایسه با Z06

نقاط ضعف

پلاگین‌هیبریدی نیست

استفاده از قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی بجای هیبریدی سنتی می‌توانست ورود بسیار بهتری به دنیای الکتریکی‌سازی را برای کوروت رقم بزند.

برد تمام الکتریکی بسیار محدود

بدون قابلیت پیمایش الکتریکی زیاد، تأثیر قوای محرکهٔ هیبریدی روی کاهش مصرف سوخت خودرو بسیار کمتر خواهد بود.

وزن سنگین

درحالی‌که وزن خشک سوپرکارهای هیبریدی مک‌لارن آرتورا و فراری ۲۹۶ GTB به ترتیب ۱۳۹۵ و ۱۴۷۰ کیلوگرم است، این رقم برای کوروت هیبریدی ۱۷۱۲ کیلوگرم اعلام شده که بسیار سنگین‌تر است.

استاندارد جدیدی تعیین نمی‌کند

کوروت C8 هم در نسخهٔ استینگری و هم Z06 استانداردهای جدیدی را در کلاس خود تعیین کرده است اما آیا E-Ray هم می‌تواند همین ادعا را داشته باشد؟

ویژگی‌های مثبت و منفی کوروت E-Ray هیبرید در مقایسه با Z06

به‌طورکلی، هرچند E-Ray انتظارات برای یک کوروت هیبریدی را برآورده نکرده اما هنوز هم می‌تواند ما را تحت تأثیر قرار دهد. مهم‌ترین ویژگی این ماشین برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک برای اولین بار در تاریخ کوروت است. چسبندگی بیشتری که این سیستم به دنبال دارد قطعاً نقش مهمی در شتاب سریع‌تر E-Ray نسبت به Z06 داشته است اما مزیت بزرگ‌تر این سیستم بهبود توانایی‌های حرکتی کوروت در شرایط مختلف روزمره مثل باران، برف و حتی حرکت روی چمن خواهد بود.

ویژگی‌های مثبت و منفی کوروت E-Ray هیبرید در مقایسه با Z06

علاوه بر این، سیستم چهارچرخ محرک E-Ray از نوع موردعلاقهٔ ما است. در این سیستم، موتور V8 مثل همیشه چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورد و برای نیرو دادن به چرخ‌های جلو یک موتور الکتریکی در نظر گرفته شده است. این موتورها توسط گاردان به هم متصل نیستند و از کلاچ‌های پیچیده برای تقسیم قدرت خود استفاده نمی‌کنند و در عوض، یک کامپیوتر هر زمان که نیاز باشد موتور الکتریکی سادهٔ جلو را وارد عمل می‌کند. علاوه بر این، هرچند خودرو برد تمام الکتریکی زیادی ندارد اما سیستم هیبریدی هنوز هم می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت در مقایسه با استینگری شود که این در کنار پرفورمنس بهتر خبر بسیار خوبی برای E-Ray خواهد بود.

ویژگی‌های مثبت و منفی کوروت E-Ray هیبرید در مقایسه با Z06

به‌طورکلی، به‌عنوان نتیجه‌گیری باید گفت حتی با اینکه مشخصات E-Ray مطابق با چیزی که انتظار داشتیم نیست اما از ساخت یک کوروت هیبریدی با قیمت و پرفورمنس مناسب در کنار ویژگی جدید چهارچرخ محرک خوشحالیم.

مقایسهٔ کوروت E-Ray با کوروت Z06

ازآنجایی‌که روی کاغذ مشخصات فنی، پرفورمنس و قیمت کوروت E-Ray تقریباً شبیه Z06 است، بد نیست مقایسه‌ای بین این دو نسخه داشته باشیم.

پیشرانه و قدرت

E-Ray از همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 استینگری با ۴۹۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که حالا یک موتور الکتریکی با ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور هم به کمک آن آماده تا مجموع خروجی را به ۶۵۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۷ نیوتن متر گشتاور برساند. این در حالی است که Z06 به یک پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی میل‌لنگ تخت با ردلاین ۸,۶۰۰ rpm مجهز است که ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

ویژگی‌های مثبت و منفی کوروت E-Ray هیبرید در مقایسه با Z06

پرفورمنس

هرچند E-Ray قدرت کمتری نسبت به Z06 دارد اما به لطف چسبندگی بیشتر ناشی از سامانهٔ چهارچرخ محرک، ظرف ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که یک‌دهم ثانیه از Z06 سریع‌تر است. علاوه بر این، نسخهٔ هیبریدی در ۴۰۰ متر هم با همین‌قدر اختلاف برادر پیست محور خود را مغلوب می‌کند. بااین‌حال، هرچند ممکن است E-Ray در خط مستقیم سریع‌تر باشد اما از لحاظ پرفورمنس کلی برتری با Z06 خواهد بود زیرا این نسخه با لاستیک‌های بهتر، تنظیمات پاسخگوتر تعلیق و وزن کمتر، گزینهٔ بهتری برای پیست محسوب می‌شود.

ویژگی‌های مثبت و منفی کوروت E-Ray هیبرید در مقایسه با Z06

این دو نسخهٔ کوروت هردو ۹۱ میلی‌متر از استینگری عریض‌تر هستند و هردو به ترمزهای کربن سرامیکی برمبو با دیسک‌های ۱۵.۷ اینچی در جلو و ۱۵.۴ اینچی در عقب مجهز هستند با این تفاوت که این ترمزها در E-Ray به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند اما در Z06 سفارشی بوده و هزینهٔ اضافی به دنبال دارند. علاوه بر این، در E-ray سیستم کنترل سواری مغناطیسی هم به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود که باید حتی با وجود وزن ۱.۷ تنی، هندلینگ بسیار خوبی را فراهم کند.

قیمت

E-Ray و Z06 نه‌تنها از لحاظ پرفورمنس بسیار نزدیک به هم هستند بلکه قیمت تقریباً یکسانی هم دارند. قیمت پایهٔ کوروت هیبریدی از ۱۰۴,۲۹۵ دلار در نسخهٔ کوپه و ۱۱۲,۶۹۰ دلار در نسخهٔ کانورتیبل آغاز می‌شود درحالی‌که این ارقام برای Z06 به ترتیب ۱۰۵,۳۰۰ دلار و ۱۱۲,۸۰۰ دلار هستند؛ بنابراین، با توجه به مواردی که بیان شد، شما کدام‌یک از این کوروت‌ها را انتخاب می‌کند؟

مشخصات فنی

کوروت E-Ray

کوروت Z06

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 هیبریدی ۵.۵ لیتری V8
قدرت ۶۵۵ اسب بخار ۶۷۰ اسب بخار
گشتاور ۸۰۷ نیوتن متر ۶۲۵ نیوتن متر
وزن خالص ۱۷۱۲ کیلوگرم ۱۵۵۷ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۵ ثانیه ۲.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۵ ثانیه ۱۰.۶ ثانیه
قیمت پایه کوپه ۱۰۴,۲۹۵ دلار ۱۰۵,۳۰۰ دلار
قیمت پایه کانورتیبل ۱۱۲,۶۹۰ دلار ۱۱۲,۸۰۰ دلار

 

کدام نسخهٔ کوروت را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading …
منبع

Motor1

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا