هاست پرسرعت
خودرو

پاسخ تویوتا به طرفداران افراطی خودروهای برقی: اشتباه می‌کنید!

پاسخ تویوتا به طرفداران افراطی خودروهای برقی: اشتباه می‌کنید!

تویوتا در چند ماه اخیر به‌شدت تحت‌فشار منتقدان قرار دارد. آن‌ها می‌گویند تویوتا در زمینه تولید خودروهای برقی از رقبا عقب افتاده است هرچند خود برند موردبحث ما نظرات دیگری داشته و همواره از خط‌مشی خود دفاع می‌کند.

ژاپنی‌ها به خاطر تولید خودروهای هیبریدی شناخته شده‌اند و با فکر کردن به این گزینه سریعاً پریوس به فکر ما خطور می‌کند اما هم‌اکنون اکثر خودروسازان مطرح جهانی به دنبال تولید خودروهای برقی هستند ولی به نظر می‌رسد تویوتا از نظر تولید انبوه چنین محصولاتی عقب افتاده است. در واقع یکی از دلایل اینکه آکیو تویودا نوه مؤسس تویوتا از مدیرعاملی شرکت کنار رفت همین موضوع عقب‌افتادگی در زمینه تولید خودروهای برقی بوده است.

اما حتی تویوتا با وجود توسعه اولین پلتفرم مخصوص خودروهای برقی نیز به‌طور کامل دست از خودروهای درون‌سوز نخواهد کشید. ژاپنی‌ها اخیراً گفته‌اند طرفداران افراطی خودروهای برقی اشتباه می‌کنند. ژیل پرت که جزو مهندسان ارشد تویوتاست با ارائه برخی آمار و حقایق اظهار داشته بهترین روش برای رسیدن به آینده‌ای پایدار استفاده از چندین راه‌حل مختلف که شامل ترکیبی از خودروهای برقی، هیبریدی و دیگر تکنولوژی‌های سبز است خواهد بود و نباید فقط به فکر تولید خودروهای برقی بود. پرت اخیر اظهارات مقامات رده‌بالای تویوتا را تکرار کرده و می‌گوید:

زمان نشان خواهد داد که نظر ما درباره آینده صنعت خودرو درست بوده است. صرف‌نظر از قوای محرکه انتخابی، وجود تنوع در پیشرانه‌ها انتخاب کل جهان خواهد بود

اظهارات تویوتا در حالی بیان می‌شود که چندین برند مطرح خودرویی به دنبال برقی سازی محصولات خود در آینده هستند و شرکت‌هایی همچون هوندا، آکورا، کادیلاک، جگوار، مرسدس بنز، آئودی و… می‌گویند بهترین تلاش‌های خود را در این زمینه انجام خواهند داد تا به برندی کربن خنثی تبدیل شوند. در مقابل تویوتا می‌خواهد حدود ۵.۵ میلیون خودروی درون‌سوز و پلاگین هیبریدی را در سال ۲۰۳۰ به همراه ۳.۵ میلیون خودروی برقی شامل ۱ میلیون محصول با برند لکسوس به فروش برساند. به این ترتیب تویوتا ضد خودروهای برقی نیست اما معتقد است استفاده از قوای محرکه متنوع راه‌حل درست خواهد بود. ژاپنی‌ها پیش‌بینی می‌کنند در آینده جهان با کمبود لیتیوم مواجه خواهد شد، ماده‌ای که مهم‌ترین بخش باتری‌های کنونی را تشکیل می‌دهد. پرت و تیمش می‌گویند برای کاهش حداکثر آلایندگی کربنی باید میزان استفاده از لیتیوم را محدود نمود. او اظهار می‌دارد بجای تولید خودروهای تمام برقی با تیراژ کمتر می‌توانیم خودروهای هیبریدی را بسازیم که اگرچه هنوز از قوای محرکه درون‌سوز استفاده می‌کنند اما آلایندگی مجموع آن‌ها کمتر خواهد بود.

به عبارت دیگر ناوگان بزرگ خودروهای هیبریدی تأثیر بهتری روی محیط‌زیست خواهند داشت تا تولید خودروهای برقی کمتر. به همین خاطر ژاپنی‌ها می‌گویند طرفداران افراطی خودروهای برقی به چنین مواردی اشاره نمی‌کنند. او همچنین از جاه‌طلبی خودروسازان رقیب انتقاد کرده و از بکار بردن عبارات احتمالی همچون “اگر شرایط اجازه دهد” در بیانیه‌های رقبا یاد می‌کند. پرت خاطرنشان می‌سازد:

چیزی که باید تغییر کند این است که ما باید کمی بالغ شویم و باید افکار آرزومندانه را کنار بگذاریم. تصمیم واقعی آن است که توسعه منابع در دنیا، هم از نظر مواد خام و هم از نظر زیرساخت‌های شارژ و انرژی‌های تجدید پذیر را مدنظر قرار دهیم. اگر گفته آن‌ها درست باشد پس ما چگونه میزان دی‌اکسید کربن کل را کاهش خواهیم داد؟ آنچه می‌خواهیم بگوییم گفت‌وگویی واقعی است نه آرزوهای تخیلی و دست‌نیافتنی

آنچه باعث شده پرت و همکارانش نگاهی عمیق‌تر به خودروهای برقی داشته باشند به تجربه سواری خانواده‌اش با تسلا مدل X مربوط می‌شود، خودرویی که شعاع حرکتی بیش از ۴۸۰ کیلومتری دارد اما این خودرو معمولاً در روز کمتر از ۵۰ کیلومتر رانده می‌شود و بنابراین ۹۰ درصد باتری آن “وزن مرده” به حساب می‌آید.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا