هاست پرسرعت
خودرو

پتوی گرم‌کن تایر در فرمول یک؛ تجهیز پیشرفته و گران‌قیمت

پتوی گرم‌کن تایر در فرمول یک؛ تجهیز پیشرفته و گران‌قیمت

شاید تاکنون به تجهیزات به‌ظاهر ساده‌ای در فرمول یک مثل پتوهای گرم‌کن لاستیک توجه نکرده باشید اما این پتوها بسیار پیشرفته و گران‌قیمت هستند.

دنیای فرمول یک هرگز با قطعات به‌ظاهر معمولی ولی بسیار گران‌قیمت غریبه نیست مثل سیستم تعلیق ۵۰۰ هزار دلاری، بال‌های ۲۵۰ هزار دلاری و حتی غربیلک فرمان ۵۰ هزار دلاری. حال اما در ویدئوی جدیدی از Driver61، اسکات منسل توضیح می‌دهد که حتی موارد بسیار ساده‌ای مثل پتوهای گرم‌کن تایر هم هزینهٔ بسیار زیادی برای تیم‌ها به دنبال دارند.

پتوی گرم‌کن تایر در فرمول یک؛ تجهیز پیشرفته و گران‌قیمت

برای درک بهتر قیمت بسیار گران این پتوها، ابتدا باید با دلیل نیاز لاستیک‌ها به چنین چیزی آشنا شویم. لاستیک‌های فرمول یک در دماهای بسیار بالاتری از لاستیک‌های جاده‌ای یعنی در محدودهٔ ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجهٔ سانتی‌گراد حداکثر چسبندگی را ارائه می‌کنند و در زیر این دما، لاستیک‌ها نه‌تنها کارایی مناسب را نخواهند داشت بلکه حتی خودرو هم غیرقابل رانندگی می‌شود. این یعنی در طول مسابقه، رانندگان می‌خواهند تایرها را در سریع‌ترین زمان ممکن به دمای بالا برسانند تا بتوانند هرچه زودتر حداکثر پرفورمنس را از خودرو بیرون بکشند. البته با چند دور زدن در پیست لاستیک‌ها گرم می‌شوند اما این کار خیلی طول خواهد کشید و ثانیه‌های حیاتی را می‌سوزاند.

پتوی گرم‌کن تایر در فرمول یک؛ تجهیز پیشرفته و گران‌قیمت

پتوی گرم‌کن اما لاستیک‌ها را پیش از استفاده به دمایی نزدیک به پنجرهٔ عملیاتی می‌رساند و درنتیجه رانندگان می‌توانند لاستیک‌های خود را خیلی سریع‌تر از زمانی که با دمای معمولی محیط استفاده می‌شدند گرم کنند. در ابتدا شاید این کار ساده به نظر برسد اما در این پتوها باید عوامل مختلفی را در نظر داشت. به‌عنوان‌مثال، سراسر ساختار لاستیک باید به‌طور یکنواخت گرم شود زیرا در غیر این صورت، ممکن است آج تایرها درجه حرارت بالایی پیدا کند اما هستهٔ لاستیک سرد باشد که این باعث سایش زودهنگام و کاهش چسبندگی می‌شود. همچنین اگر سطح تایر به‌طور ناهماهنگ گرم شود، چسبندگی درستی نخواهد داشت و بازهم زودتر از چیزی که باید ساییده می‌شود.

پتوی گرم‌کن تایر در فرمول یک؛ تجهیز پیشرفته و گران‌قیمت

به همین دلیل، مدت‌زمانی که لاستیک‌ها باید توسط پتوها گرم شوند، به‌دقت توسط کنترلرها تنظیم می‌شود و یک ژل رسانای ویژه در اطراف عنصر گرمایشی پتو نیز دما رو به‌طور یکنواخت در سراسر لاستیک توزیع می‌کند. همچنین با افزایش دما، فشار هم زیاد می‌شود و ازاین‌رو، مجموعه‌ای از سنسورهای اختصاصی، لاستیک را کنترل می‌کنند تا هنگام گرم شدن، فشار را در حد موردنظر نگه دارند. وقتی همهٔ این‌ها را در نظر بگیرید خواهید فهمید که چرا این پتوهای لاستیک این‌قدر گران هستند و قیمت هرکدام از آن‌ها به بیش از ۲۷ هزار دلار می‌رسد.

پتوی گرم‌کن تایر در فرمول یک؛ تجهیز پیشرفته و گران‌قیمت

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۰ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا