هاست پرسرعت
خودرو

پشت فرمان دوج چلنجر هلکت جیل‌بریک، ۸۰۷ اسب بخار قدرت افسارگسیخته!

پشت فرمان دوج چلنجر هلکت جیل‌بریک، ۸۰۷ اسب بخار قدرت افسارگسیخته!

دوج چلنجر هلکت جیل‌بریک کوپه جذابی است که با ۸۰۷ اسب بخار قدرت هم راننده را خشنود می‌کند و هم توجه عابرین را برمی‌انگیزد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

در دنیای خودرو مدل‌هایی وجود دارند که تسلیم کنوانسیون‌های مدرن نمی‌شوند و پرچم سنت را به اهتزاز درمی‌آورند. دوج چلنجر هلکت جیل‌بریک یکی از این خودروها است. در دنیایی که اکثر خودروها سعی می‌کنند همه‌چیز را برای همه‌کس ارائه کنند، جیل‌بریک همچنان مأموریت منحصربه‌فردی دارد: تبدیل حجم عظیمی از بنزین به اسب بخار. شاید روزهای عمر چلنجر به شماره افتاده باشد اما جیل‌بریک هنوز هم آماده است تا با آن V8 قدرتمند خود ابری از دود لاستیک ایجاد کند. البته چلنجر خانوادهٔ بسیار متنوعی با پیشرانه‌های مختلف دارد اما کسانی که خواهان بهترین ویژگی‌های این ماشین هستند نباید به چیزی کمتر از جیل‌بریک رضایت دهند.

پشت فرمان دوج چلنجر هلکت جیل‌بریک، ۸۰۷ اسب بخار قدرت افسارگسیخته!

نام کامل این خودرو دوج چلنجر هلکت ردآی وایدبادی جیل‌بریک است و همان‌طور که این نام نشان می‌دهد، بر اساس همان هلکت ردآی وایدبادی ساخته شده است. ویژگی اصلی جیل‌بریک اما قرض گرفتن پیشرانهٔ چلنجر سوپر استوک است. در این نسخه، قدرت موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ از ۷۹۷ اسب بخار به ۸۰۷ اسب بخار افزایش پیدا کرده اما گشتاور تغییری نداشته و همچنان ۹۶۰ نیوتن متر است. تمام این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و خبری از گیربکس دستی نیست.

پشت فرمان دوج چلنجر هلکت جیل‌بریک، ۸۰۷ اسب بخار قدرت افسارگسیخته!

روی جاده

اما رانندگی با یک ماسل کار مدرن با بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت چگونه است؟ هیجان‌انگیز، انرژی‌بخش و ترسناک. البته مورد آخر ممکن است به دلیل آب‌وهوای زمان آزمایش ما باشد که معمولاً بارانی و با دمای زیر ۱۰ درجهٔ سانتی‌گراد بود. در این شرایط، تمرین برای استفاده از تمام نیروی موتور در سرعت‌های پایین کاملاً بیهوده خواهد بود زیرا حتی با ضریب بلندتر و کمتر تهاجمی ۲.۶۲ محور عقب، فشردن فقط نصف gsxr گاز باعث هرزگردی چرخ‌ها می‌شود که می‌تواند دود عظیمی از لاستیک‌های پیرلی به هوا بفرستد؛ اما در سرعت‌های بالاتر کشش خودرو هنگام تخته‌گاز رفتن در بزرگراه دیوانه کننده است.

پشت فرمان دوج چلنجر هلکت جیل‌بریک، ۸۰۷ اسب بخار قدرت افسارگسیخته!

تنها گشتاور فوری خودروهای الکتریکی پرقدرت می‌تواند با این نیرویی که جیل‌بریک تولید می‌کند مطابقت داشته باشد. همچنین با فشردن gsxr گاز، نالهٔ سوپرشارژر بلند می‌شود که این برای هرکسی که بجای خون در رگ‌هایش بنزین جریان دارد یک سمفونی بی‌نظیر خواهد بود. حالا که صحبت از بنزین شد باید بگوییم که جیل‌بریک خودروی تشنه‌ای است و فقط بنزین سوپر نوش جان می‌کند. این خودرو در هر صد کیلومتر در شهر ۱۸.۶ لیتر و در بزرگراه ۱۱.۳ لیتر بنزین می‌سوزاند که البته این اعداد برای خودرویی با ۸۰۷ اسب بخار قدرت و ۲ تن وزن چندان وحشتناک نیستند. همچنین حتی با این وزن و آئرودینامیک در حد آجر، هیچ‌چیزی به‌جز مأمور پلیس نمی‌تواند مانع رسیدن جیل‌بریک به حداکثر سرعت اعلامی ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت شود.

پشت فرمان دوج چلنجر هلکت جیل‌بریک، ۸۰۷ اسب بخار قدرت افسارگسیخته!

هندلینگ

اولویت اصلی جیل‌بریک پرفورمنس در خط مستقیم است اما مهندسان دوج تمام تلاش خود را کرده‌اند تا این ماشین در پیچ‌ها هم عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد. به همین دلیل، برای این چلنجر قدرتمند نسبت فرمان ۱۴.۴ به یک و سیستم تعلیقی با کمک‌فنرهای تطبیقی بلستاین در نظر گرفته شده است. البته وجود یک موتور V8 سوپرشارژ بزرگ در جلو توزیع وزن خودرو را برهم میزند و باعث می‌شود ۵۷ درصد از وزن روی محور جلو قرار گیرد. بااین‌حال، لاستیک‌های پهن ۳۰۵ پیرلی P Zero و ترمزهای بزرگ تمام تلاش خود را می‌کنند تا وزن خودرو را پنهان کنند. جیل‌بریک در پیچ‌ها چسبندگی چشمگیری دارد و بهتر از یک خودروی ۲ تنی پاسخ می‌دهد اما با یک خودروی اسپرت مثل تویوتا سوپرا یا حتی یک ماسل کار چابک مثل کامارو ۱LE اشتباه گرفته نمی‌شود.

پشت فرمان دوج چلنجر هلکت جیل‌بریک، ۸۰۷ اسب بخار قدرت افسارگسیخته!

جیل‌بریک به چهار حالت رانندگی شامل اتو، کاستوم، اسپرت و پیست مجهز است که هرکدام قسمت‌هایی مثل قدرت موتور، تنظیمات گیربکس، کنترل کشش، کمک‌فنرهای تطبیقی و… را تنظیم می‌کنند. حالت پیش‌فرض حالت اتو است که قدرت موتور را کاهش می‌دهد و رام‌ترین تجربهٔ رانندگی را فراهم می‌کند. در این حالت در ترافیک وحشتناک شهر با راحتی کاملی رانندگی کردم که برای خودرویی با بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت باورنکردنی است. البته در این حالت حتی هنگام تخته‌گاز هم تمام ۸۰۷ اسب بخار قدرت ارائه نمی‌شود و برای رها کردن آن هیولای سوپرشارژ باید از حالت ویژهٔ SRT استفاده کرد.

پشت فرمان دوج چلنجر هلکت جیل‌بریک، ۸۰۷ اسب بخار قدرت افسارگسیخته!

داخل

طبیعی است که خودرویی به این بزرگی در داخل هم از کابین جاداری برخوردار است. در اینجا برای یک کوپه فضای زیادی برای پنج نفر وجود دارد. البته صندلی‌های عقب هنوز هم بیشتر برای کودکان مناسب هستند اما از صندلی‌های کامارو یا موستانگ جادارترند. در پشت خودرو هم صندوق بار بزرگی با ۴۶۰ لیتر حجم وجود دارد که می‌تواند اشیاء زیادی را در آن جای داد.

پشت فرمان دوج چلنجر هلکت جیل‌بریک، ۸۰۷ اسب بخار قدرت افسارگسیخته!

قیمت

جیل‌بریک قابل سفارشی‌سازی بالایی دارد که شامل مواردی مثل رنگ‌های متنوع بدنه، کاپوت و سقف مشکی مات، شش رنگ مختلف برای کالیپرهای ترمز، پنج رنگ داخلی، چهار رنگ برای کمربندهای ایمنی و… می‌شود؛ اما سفارشی‌سازی می‌تواند قیمت پایهٔ خودرو را بسیار افزایش دهد. قیمت جیل‌بریک از ۸۶,۲۳۵ دلار شروع می‌شود اما با لیستی از آپشن‌ها، قیمت نمونهٔ آزمایشی ما به ۱۰۰,۵۷۱ دلار رسیده است.

پشت فرمان دوج چلنجر هلکت جیل‌بریک، ۸۰۷ اسب بخار قدرت افسارگسیخته!

جمع‌بندی

چلنجر هلکت جیل‌بریک همه‌جا توجهات را جلب می‌کند و واکنش مردم را به دنبال دارد. این خودرو بیش از هر مدل دیگری در بازار به ماسل کارهای دههٔ ۶۰ نزدیک است اما از لحاظ ایمنی، راحتی و آسایش مطابق با استانداردهای سال ۲۰۲۲ ساخته شده است. البته این ماشین بی‌نقصی نیست ولی همین هم بخشی از جذابیت آن محسوب می‌شود. این کوپهٔ بزرگ و قدرتمندی است که با پیمودن هر کیلومتر، لبخند بی‌پایانی را روی لبان راننده می‌نشاند.

مشخصات فنی دوج چلنجر هلکت جیل‌بریک

Dodge Challenger Hellcat Jailbreak

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۸۰۷ اسب بخار
گشتاور ۹۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
طول ۵,۰۱۷ میلی‌متر
عرض ۱,۹۹۰ میلی‌متر
وزن ۲۰۳۲ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۷ به ۴۳ جلو/عقب
مصرف سوخت ۱۵.۷ لیتر ترکیبی
حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر/ساعت
حجم صندوق بار ۴۶۰ لیتر
قیمت پایه ۸۶,۲۳۵ دلار
قیمت تست‌شده ۱۰۰,۵۷۱ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۴ رای

منبع

AutoGuide

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا