پودر بکار رفته در داخل ایربگ خودرو چیست و چه ویژگیهایی دارد؟
پودر بکار رفته در داخل ایربگ خودرو چیست و چه ویژگیهایی دارد؟
ایربگ جزو مهمترین و کاربردیترین ویژگیهای ایمنی نصب شده در خودرو است اما آیا میدانید پودر بکار رفته در داخل ایربگ چیست و چه ویژگیهایی دارد؟
اگر تاکنون شاهد فعال شدن کیسه هوا در مقابل صورت خود یا مشاهده فرآیند باز شدن آن بودهاید، ممکن است متوجه ابر پودری متمایزی شده باشید که بهصورت یک توده کوچک از کیسه جدا میشود. این ماده پودر خاصی است که سطح خارجی کیسه را میپوشاند؛ با این حال، علاوه بر این پودر خارجی، پودر دیگری نیز در داخل کیسه وجود دارد که مسئول فعالسازی واقعی آن است.
برخلاف تصور رایج، کیسه هوای خودرو مانند یک بالن که با هوا یا هلیوم پر میشود، حداقل در مرحله اولیه، عمل نمیکند. داخل کیسه حاوی یک محفظه ایزوله است که با پودر شیمیایی به نام آزید سدیم پر شده است. هنگامی که این ماده در معرض جرقهای قوی قرار گیرد، به سرعت به حالت گازی تبدیل شده و کیسه را در لحظه باد میکند و فعال میسازد. وقتی بحث به مواد شیمیایی و گازها کشیده میشود، طبیعی است که این سؤال مطرح شود که آیا این مواد میتوانند برای سلامتی انسان در نزدیکی آنها خطرناک باشند یا خیر. آزید سدیم موجود در ماژول باد شدن کیسه هوا قطعاً برای زندگی انسان مضر است؛ اما خبر خوب این است که به دلیل روش دقیق استفاده از آن، احتمال مواجهه واقعی با این ماده بسیار اندک است.
پودر تالک در خارج ایربگ و آزید سدیم در داخل
بهطور خلاصه، بیایید هویت پودرهای موجود در داخل کیسه هوا و هدف آنها را بررسی کنیم. ابتدا باید دانست پودر روی سطح خارجی کیسه آزید سدیم نیست. این پودر یا تالک (پودر بچه) یا نشاسته ذرت است، موادی که میتوانید در آشپزخانه خود بیابید. تولیدکنندگان خودروها لایه خارجی کیسه هوا را با این نوع پودرها میپوشانند تا آنها را روان نگه دارند و اطمینان حاصل کنند که کیسه بهطور تمیز و بینقص در زمان نیاز باز شود. هرچند ممکن است به نظر آید که هنگام فعال شدن کیسه، ابری از دود آزاد میشود، این فقط پودر تالک است که به هوا پرتاب شده و سپس تهنشین میشود.
پودر داخل ایربگ خودرو آزید سدیم است که در یک محفظه مهر و موم شده داخل کیسه قرار دارد. هنگامی که خودرو ضربه ناگهانی با سرعت بالا را تشخیص دهد و نیاز به فعال شدن کیسه هوا باشد، جرقهای سریع و قدرتمند از ماژول احتراق به محفظه مهر و مومشده شلیک میشود. با قرار گرفتن در معرض این گرما، آزید سدیم تحت یک تغییر شیمیایی سریع قرار میگیرد و فوراً به گاز نیتروژن تبدیل میشود. این تغییر لحظهای از حالت جامد به گاز، همان عاملی است که باعث باد شدن سریع کیسه با نیروی شدیدی میشود.
پودر داخل کیسه هوا خطرناک اما احتمال مواجهه کم است
پودر تالک یا نشاسته ذرتی که هنگام فعال شدن کیسه هوا پخش میشود، بهطورکلی بیضرر است. این پودر میتواند در صورت ورود به چشمها تحریککننده باشد، اما با شستوشوی سریع با آب برطرف میشود. همچنین، توصیه میشود پس از تماس با کیسه هوا، دستها را به همان دلیل با آب و صابون بشویید.
اما در مورد پودر آزید سدیم مهر و مومشده داخل ایربگ، این موضوع نیاز به احتیاط بیشتری دارد. آزید سدیم مادهای بسیار مضر برای زندگی انسان است، زیرا حضور آن بهکارگیری اکسیژن توسط سلولهای زنده را مختل میکند. اگر گاز آزید سدیم استنشاق شود یا بهصورت جامد بلعیده شود، سلولهای بدن ممکن است به سرعت دچار نارسایی شوند که این امر به سرعت بر مغز و قلب اثر میگذارد. خبر خوب این است که به دلیل طراحی کیسه هوا و نحوه استفاده از آزید سدیم، احتمال مواجهه با آن بسیار کم است، حتی اگر کیسه فعال شود.
آزید سدیم از سایر قسمتهای خودرو در یک محفظه فلزی بسیار مقاوم و مهر و مومشده جدا شده است که این محفظه نیز داخل محفظه محافظ اضافی در فرمان قرار دارد. این اجزا بخشی از دلایلی هستند که تعویض کیسههای هوا را گران میکند. مهمتر از همه، هنگامی که کیسه هوا فعال میشود و آزید سدیم تحت تغییر شیمیایی قرار میگیرد، بهطور کامل برای باد کردن کیسه مصرف میشود. حتی اگر کیسه پس از فعال شدن باز شود، تنها چیزی که داخل آن باقی میماند، نیتروژن است که کاملاً برای انسان بیضرر است. تنها سناریوی احتمالی که ممکن است با آزید سدیم از کیسه هوا مواجه شوید، زمانی است که کیسه بدون فعال شدن پاره شود که این موضوع میتواند بیشتر در مورد کیسههای دستدوم (اما بدون استفاده) نگرانکننده باشد.