پیشرانه برقی ZF آلمان با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰ کیلوگرم وزن!
پیشرانه برقی ZF آلمان با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰ کیلوگرم وزن!
کمپانی ZF آلمان با معرفی پیشرانههای قدرتمند و جمعوجور ۸۰۰ ولتی، گیربکسهای کارا و دامپرهای سیستم تعلیق هوشمند به دنبال افزایش کارایی نسل بعدی خودروهای برقی است.
تکنولوژیهای جدید ZF که یکی از پیشتازان تأمینکننده قطعات صنعت خودروست اولین بار در لوتوس الترا بکار میروند اما درعینحال برای آینده این شرکت نیز اهمیت بالایی دارند چراکه با همهگیری خودروهای برقی زمان وداع با مدلهای درونسوز فرا میرسد. پیشرانه EVSys800 این شرکت سنگ محک جدیدی از نظر نسبت گشتاور به وزن است به گونهای که به ازای هر کیلوگرم ۷۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و این رقم ۳۰ درصد بهتر از مدلهای کنونی خواهد بود. مدیر بخش حملونقل برقی ZF میگوید:
این پیشرانه وزن بسیار پایین ۸۰ کیلوگرمی دارد و علیرغم ابعاد جمعوجور خود حداکثر قدرت ۴۰۲ اسب بخار را ارائه میکند
برخی از قطعات این پیشرانه در شبیهسازی که بر اساس نسخه دیفرانسیل عقب پورشه تایکان کار میکند مورد آزمایش قرار گرفتهاند. پیشرانه جدید ZF آلمان برای کاهش وزن از پوشش تمام آلیاژی استفاده میکند و داخل آن نیز روش ساخت جدیدی بکار رفته است که میزان جوشکاری لیزری را بسیار کاهش میدهد. حاصل این نوآوریها کاستن ۱۰ درصدی از ابعاد پیشرانه و افزایش ۵۰ درصدی قدرت تولیدی آن است. یکی از بخشهای کلیدی پیشرانه موردبحث سیستم مدیریت گرمایی جدید آن با خنک کاری مستقیم خواهد بود که از گرمای تلف شده برای راهاندازی پمپ گرمایی TherMas استفاده میکند. به لطف استفاده از این نوآوریها، EVSys800 مدعی تولید طولانیمدت ۷۵ درصد حداکثر قدرت خود میشود که این رقم برای مثال در لوتوس الترا برابر با ۳۰۲ اسب بخار خواهد بود. ZF خاطرنشان میسازد یک پیشرانه عادی با قدرت ۲۶۸ اسب بخار شاید بتواند با ۱۰۱ اسب بخار خود بهطور مداوم کار کند. مدیر این شرکت میافزاید:
اگر شما تکنولوژی بسیار خوبی داشته باشید ۵۰ درصد قدرت پیشرانه را بهصورت مداوم ارائه خواهید کرد. دلیل این امر نیز خنک کاری قطعات است. حتی در راندمان ۹۰ درصدی و با وجود پیشرانهای ۲۶۸ اسب بخار شما ۱۳ اسب بخار را از دست میدهید. محض اطلاع باید گفت شما با ۱۳ اسب بخار میتوانید دو خانه را در زمستان منفی ۲۰ درجه سانتیگراد گرم کنید.
ویژگی دیگر سومین نسل قوای محرکه برقی ZF محور دنده سیارهای جدید است که عملکردهای پیشرانه و دیفرانسیل را در یکجا ارائه میکند و به لطف طراحی جدید خود بسیار ساکت و بیصداست. این شرکت همچنین سیستم تعلیق هوشمند جدیدی را معرفی میکند که از موتور برقی سود میبرد و قطعات آن با نرمافزاری به نام کوبیکس کنترل میشوند. لوتوس الترا از این سیستم استفاده خواهد کرد تا دینامیک سواری باکیفیتی را ارائه کند. کوبیکس در واقع یک ابر رایانه با گزینه آبخنک است که میتواند در هر ثانیه تا ۱۵۰۰ تترا عملیات را انجام دهد و دامپرهای هوشمند، سختافزار فرمان با سیم و قطعات ترمز با سیم را کنترل نماید.
تکنولوژی دیگر این شرکت که قبلاً در gsxr نیز معرفی شد اکسل جلوی چند اتصالی با نام ایزی ترن است که فرایند توسعه آن سه سال ادامه داشت و از بازوی سیستم تعلیق منحصربهفرد سود میبرد. ایزی ترن باعث میشود خودرو زاویه گردش بیش از ۸۰ درجهای داشته باشد درحالیکه خودروهای عادی زاویهای ۴۵ درجهای دارند. استفاده از این تکنولوژی در بی ام و i3 باعث شد دایره گردش از ۱۰ به ۶.۸ متر کاهش یابد و در صورت استفاده از سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب این رقم به ۵.۷ متر خواهد رسید. ZF میگوید ایزی ترن در طول ۲ سال آینده میتواند تجاریسازی شود.