چالش افزایش وزن خودروها با پیشرانه های برقی و باتریهای سنگین
چالش افزایش وزن خودروها با پیشرانه های برقی و باتریهای سنگین
براساس تحقیقات صورتگرفته، ۱۰۰ کیلوگرم افزایش وزن تاثیر منفی روی انتشار آلاینده دارد و به بهبود گرمایش جهانی نیز کمکی نمیکند.
بازار خودروی امروز خودروهای بسیار سنگینتری را نسبتبه گذشته در خود جای داده و متقاضی خودروهای بزرگ و سنگینی چون شاسیبلندها است. مجموعه «Green NCAP» در گزارش اخیر خود گفته که جهت حرکت امروزی خودروسازان تاثیر منفی قابلتوجهی روی محیطزیست زمین خواهد داشت. این مجموعه اذعان میکند که تولید خودروهای سنگینتر موجب شدت تولید بیشتر و فعالیت سنگینتر کارخانهها میشود؛ بنابراین تولید آلایندهها نیز افزایش مییابد. البته همهچیز به تولید این خودروها ختم نشده و نگهداری از آنها و انرژی موردنیاز برای به حرکت درآوردنشان نیز فرایندهای آلایندهزا را طلب میکنند. با افزایش میانگین وزن خودروها در اروپا تا ۱۰۰ کیلوگرم، تاثیرات منفی این روال تازه بازار بیشازپیش شده است.
گرین انکپ از دادههای میانگین کارکرد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بههمراه انگلستان استفاده کرده تا تاثیرات زیسمحیطی این روند تازه را بههمراه تولید و مالکیت ۳۴ خودروی جدید مورد بررسی قرار دهد. متخصصان این مجموعه برای این محاسبات، نحوه تولید انرژی در هر کشور را نیز مدنظر قرار دادهاند. مطالعات حاصله نشان میدهد که با ارتباط مستقیمی میان افزایش تاثیرات زیستمحیطی گازهای گلخانهای و انرژی موردنیاز برای حرکتدادن وسایلنقلیه سنگین وجود دارد. براساس این دادهها، خودروهای برقی ۴۰ تا ۵۰ درصد بهتر از نمونههای درونسوز رفتار میکنند اما این اختلاف عملکرد در بخش انرژی موردنیاز برای حرکتکردن کمتر میشود.
بخش بزرگ شباهت مصرف انرژی EVها به نمونههای درونسوز ناشی از وزن بالای آنها است. مدیر فنی گرین انکپ، «الکساندر دامیانوو»، در این رابطه میگوید:
خودروهای برقی و برقیسازی بهطور کلی گنجایش زیادی برای کاهش گازهای گلخانهای دارد اما این روند افزایش وزن میتواند تاثیرات منفی را با تاثیرات مثبت آن برابر کند. گرین انکپ از خودروسازان میخواهد تا برای مقابله با این مسئله، وزن محصولاتشان را کاهش دهند و از مشتریانشان بخواهند درکنار توجه به پیشرانه هر خودرو، به وزن آن نیز توجه کنند.
محوبیت مدلهای شاسیبلند در سالهای اخیر یکی از اصلیترین دلایل افزایش وزن میانگین خودروها در اروپا به شمار میرود. به گزارش گرین انکپ، تاثیرات زیستمحیطی این فرایند برابر اضافهشدن ۲۰۰ هزار خودروی دیگر به جادههای قاره سبز است. این مشکل تنها متوجه خودروهای عادی نیست؛ بلکه خودروهای سطح بالای اسپرت و حتی سوپراسپرتهای برقی نیز سنگینتر شدهاند. برای نمونه، بیامو M3 G80 نسبتبه نسل گذشته خود ۱۷۰ کیلوگرم سنگینتر شده است. مرسدس AMG C63 بیش از دو تن وزن داشته و حتی سوپراسپرتی چون مازراتی MC20 که خودروی سال نشریه «EVO UK» شد، بیشاز ۱۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد.
به نظر شما آیا خودروسازان میتوانند به راهحلی مناسب برای کاهش وزن خودروهای برقی برسند؟ خودروهایی که بخش اعظمی وزن خود را مدیون باتریهای سنگین خود هستند.