چاپ سه بعدی و آینده جواهرات لوکس
چاپ سه بعدی و آینده جواهرات لوکس
به گزارش gsxr و به نقل از ایندیپندنت، یکی از مزیتهای کلیدی چاپ سه بعدی در صنعت جواهرسازی این است که به طراحان اجازه میدهد شکل و فرمهای مختلفی را آزمایش کنند که با روشهای سنتی امکان پذیر نبود. این امر به موج جدیدی از خلاقیت در صنعت جواهر سازی منجر شده است، جایی که طراحان قادرند نه تنها جواهرات زیبایی بسازند، بلکه اثری منحصر بهفرد و شخصیسازی شده تولید کنند.
به عنوان مثال در مجموعه آینده نگر خانه جواهر بوشرون، یک گردنبند خارقالعاده وجود داشت که از یک الگوریتم ریاضی برای جا دادن الماسها در ساختار ابریشکلی استفاده میکرد. این قطعه از خطوط هولوگرافیک به رنگهای رنگین کمان تحت تاثیر اولافور الیسون، هنرمند ایسلندی-دانمارکی و لوئیس باراگان، معمار مکزیکی الهام گرفت. فناوری نوین هولوگرامی که شرکت هوانوردی فرانسوی سن گوبین برای پاشیدن برشهای سنگهای کریستال با مادهای خلاقانه استفاده کرد، باعث میشود جواهرات تغییر رنگ دهند.
به گزارش ساوت چاینا پست، بوشرون تنها جواهرسازی نیست که قطعات دیجیتالی با استفاده از چاپگر سه بعدی تولید میکند. صنعتگران کارگاه تیفانیاندکو در منهتن نیز با ذرهبین نمونههای اولیه جواهرات را با چاپ سه بعدی میسازند.
خانه جواهر بوغوسیان نیز که مدتهاست از مهارتهای پیشرفته در ساخت قطعات پیچیده و دشوار استفاده میکند، از نوآوری مشبک خود با نام دیافنه در سال ۲۰۲۲ رونمایی کرده است.
خانه جواهر بوغوسیان یک صنعت خانوادگی است که شش نسل آن را ادامه دادهاند. این خانه جواهر مدعی است که نوآری مشبک آنها با سنگهای قیمتی جدید، نازکترین و منعطفترین بافتی است که تا الان ایجاد شده است.
یکی از شاهکارهای طراحی در این روش، مجموعهای از گوشوارههای فوقالعاده با استفاده از یک جفت عقیق است که نقطههایی مثل مرمر دارد. توری بافته شده به قدری ظریف است که شفاف به نظر میرسد و به راحتی میتواند مجموعهای از سنگهای قیمتی رنگی را که با لیزر لحیم شدهاند، پشتیبانی کند.
در حالی که معماران و مهندسان نرم افزار در به کارگیری پتانسیل چاپ سه بعدی پیشتاز بودهاند، برخی جواهرسازان برای استفاده از این فناوری پیشرفته دچار تردیدند. اصطلاح جواهرسازی فاخر، تصویری قدیمی از فلزکاری دقیق و ظریفی را تداعی میکند که به ساعتها کار دستی با جزییات دقیق نیاز دارند. هرچند این نگرانی وجود دارد که فناوری سه بعدی این تکنیکهای قدیمی را نادیده بگیرد، اما خانههای جواهری چون بولگاری قدمهای اولیه را به سمت تجربه دیجیتال مشتری برداشتهاند.