هاست پرسرعت
خودرو

چراغ های روز روشن یا دی لایت، خطر تصادفات را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهند

چراغ های روز روشن یا دی لایت، خطر تصادفات را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهند

مطالعه جدید مرکز تحقیقات تصادفات دانشگاه موناش ملبورن نشان می‌دهد خودروهای مجهز به چراغ های روز روشن یا همان دی لایت کمتر از سایر خودروها در معرض تصادف قرار خواهند داشت هرچند این تکنولوژی باعث شده برخی رانندگان فراموش‌کار شوند.

یکی از بهترین دانشگاه‌های استرالیا توصیه می‌کند استفاده از چراغ های روز روشن یا دی لایت (حتی در زمانی که چراغ های اصلی خاموش باشند هم فعال هستند) همانند قاره اروپا در تمامی خودروهای جدید الزامی باشند. دلیل این توصیه هم یافته‌های مطالعاتی است که نشان می‌دهد این تکنولوژی می‌تواند ریسک تصادفات را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

در همین زمینه بخوانید: دی لایت چیست و چطور باعث افزایش ایمنی خودرو می‌شود؟

اگرچه برخی رانندگان اعتقاد دارند افزایش تولید خودروهای مجهز به دی لایت ها باعث شده تعداد رانندگانی که استفاده از چراغ های اصلی خودرو در شب را فراموش می‌کنند بیشتر شود اما تحقیقات مرکز تصادفات دانشگاه موناش نشان می‌دهد دی لایت ها باعث جلوگیری از تصادفات می‌شوند. این تکنولوژی به‌طور خاص در شب مؤثر هستند چراکه باعث می‌شوند خودرو بهتر دیده شود حتی اگر راننده روشن کردن چراغ های جلو را فراموش کرده باشد.

افزایش روزافزون خودروهای جدید با پشت آمپرهایی که نور پس‌زمینه را با نور محیط تنظیم می‌کنند دلیل اصلی بیشتر شدن تعداد رانندگانی است که فراموش می‌کنند در شب اقدام به روشن کردن چراغ های اصلی خودرو کنند؛ اما واقعیت این است که چراغ های روز روشن می‌توانند جان انسان‌ها را نجات دهند. مطالعه موردبحث که در ژورنال تحقیق ایمنی منتشر شده داده‌های بیش از ۱۱۹۶۰۶ تصادف خودرویی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ را در نیو ساوت ولز، ویکتوریا، کوئینزلند و غرب استرالیا بررسی کرده است. بر اساس یافته‌های این دانشگاه، احتمال تصادف خودروهای مجهز به دی لایت ها ۷.۶ درصد کمتر از سایر خودروها در طول روز بوده است. این میزان کاهش در زمان وجود گردوغبار در هوا و کاهش نور محیط به ۲۰.۳ درصد نیز می‌رسد. در نهایت باید گفت چراغ های روز روشن به‌طورکلی باعث کاهش ۸.۸ درصدی میزان تصادفات در ساعاتی به غیر از شب می‌شوند. اگرچه تکنولوژی موردبحث از سال ۲۰۱۱ تاکنون در قاره اروپا الزامی شده اما استرالیا هنوز چنین قانونی ندارد.

دی لایت ها در استرالیا از سال ۲۰۱۷ تاکنون محبوب‌تر شده‌اند و حتی ارزان‌ترین خودروهای کنونی بازار همچون کیا پیکانتو، ام جی ۳ و مزدا ۲ نیز مجهز به چراغ های روز روشن هستند. علیرغم اینکه تکنولوژی موردبحث در بخش اعظم خودروهای جدید وجود دارد اما محققان معتقدند طبق یافته‌های این مطالعه، مقامات دولتی باید استفاده از دی لایت ها را الزامی کنند. یکی از محققان دانشگاه موناش می‌گوید:

مقامات دولتی باید استفاده از دی لایت ها را روی تمامی خودروهای جدید را الزامی کنند. این امر احتمالاً باعث کاهش ریسک تصادفات خواهد شد

نتایج مطالعه دانشگاه موناش استرالیا پس از آن منتشر می‌شود که این کشور بالاترین رکورد فوتی‌های تصادفات در ۵ سال اخیراً را ثبت کرد. سال قبل ۱۱۸۷ نفر در جاده‌های استرالیا جان خود را از دست دادند و این در حالی رخ داد که رانندگان استرالیایی بیش از هر زمان دیگری به خاطر سرعت‌های غیرمجاز جریمه شدند. تقریباً دوسوم فوتی‌های جاده‌ای استرالیا در سال ۲۰۲۲ به خاطر تصادفات مرگبار در جاده‌های منطقه‌ای بوده است. روشنایی این جاده‌ها کمتر از بزرگراه‌های اصلی است و کیفیت مسیرها نیز سطح پایین‌تری نسبت به مسیرهای اصلی دارد. کارشناسان همچنین پیشنهاد می‌کنند به رانندگان جوان و تازه‌کار تسهیلاتی در جهت خرید خودروهای جدیدتر و ایمن‌تر ارائه شود تا میزان تلفات جاده‌ای کاهش یابد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۷ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا