چرا برخی خودروهای کانورتیبل با نام اسپایدر شناخته میشوند؟
چرا برخی خودروهای کانورتیبل با نام اسپایدر شناخته میشوند؟
حتماً شما نیز متوجه شدهاید که برخی خودروهای روباز کانورتیبل با نام اسپایدر شناخته میشوند. علت این تفاوت در نامگذاری چیست؟
ما واقعاً دلیل اینکه چرا بعضی از خودروهای کانورتیبل با نام اسپایدر شناخته شدهاند را نمیدانیم چراکه اسپایدرها معمولاً خودروهایی ناخوشایند هستند و از نظر جذابیتهای سواری نیز جزو بهترین محصولات اسپرت دستهبندی نمیشوند. البته چندین علت احتمالی برای ریشه این نامگذاری وجود دارد که یکی از آنها ترجمه ضعیف از زبانی به زبان دیگر است و ریشه دیگری هم به دوران کالسکهها و اسبها مربوط میشود؛ اما صرفنظر از علت اصلی چنین نامگذاریای، هر دو نوع خودرو در صنعت خودرو شناخته شده و مشهور هستند.
داستان جالبی وجود دارد مبنی بر اینکه یک خبرنگار خودرویی ایتالیایی در نمایشگاه وسایل نقلیه حضور داشت و یک خودروی جادهای بدون سقف را مشاهده کرد. این خودرو در واقع همان پورشه ۵۵۰ اسپیدستر مشهور جیمز دین فقید بود که با آن تصادف کرد و جان خود را از دست داد. این واقعه به اواخر دهه ۵۰ میلادی بازمیگردد بنابراین در آن زمان خبری از شبکههای اجتماعی و فعالیتهای مجازی نبود بنابراین خبرنگار یاد شده مجبور شد همکاران ایتالیایی خود را از این خودرو مطلع کرده و اخبار مربوط به پورشه را پوشش دهد. ارتباطات تلفنی آن زمان نیز تعریفی نداشت و بنابراین همکاران این خبرنگار به سختی متوجه سخنانش میشدند اما در نهایت فهمیدند که این خودرو فاقد سقف است. بنا به گفته جی دی پاور، مجلهای که خبرنگار ایتالیایی در آن کار میکرد نام خودرو را در مجله پورشه ۵۵۰ اسپیدر چاپ کرد اما تلفظ آن را بجای کلمه اسپیدر “اسپایدر” خواند.
اما روایت معتبر دیگری درباره ریشه نام اسپایدر وجود دارد که به همین منظور باید تاریخ قبل از خودرو را ورق بزنیم. در اواخر قرن ۱۸ میلادی شرکتهای کوچ بیلد کالسکههای اسپایدر فیتون را با وزن کمتر تولید میکردند. در واقع میتوان این نوع کالسکهها را از نوع مدلهای اسپرت دانست. کالسکههای یاد شده از سقف و شیشههای قابل جدا شدن مشابه کانورتیبل های امروزی سود میبردند. گفته میشود این وسایل اسپرت و روباز از چرخهای چوبی بزرگ با پرههای نازک استفاده میکردند و ظاهری شبیه عنکبوت (اسپایدر در زمان انگلیسی) داشتند و به همین خاطر پسوند اسپایدر به آنها اطلاق شد.
زمانی که خودرو اختراع شد و در کنار اسبها وظیفه حمل مردم را بر عهده گرفت مفهوم اسپایدر تغییری نکرد. واژه اسپایدر برای یاد کردن خودروهای سبک و روباز با چرخهای بزرگ عنکبوت مانند بکار میرفت. در حقیقت این خودروها برای سواری لذتبخش تولید شدند و برای سفرهای طولانیمدت گزینه ایده آلی نبودند. از جمله خودروهایی که واژه اسپایدر را برای تعریف خودروهای کانورتیبل خود بهکاربردهاند میتوان به آلفارومئو، شورولت، فراری، فیات، لامبورگینی، مازراتی، مک لارن، مزدا، پورشه و تویوتا اشاره کرد.
اما چرا برخی خودروسازان واژه اسپایدر را با حرف I و برخی با حرف Y مینویسند؟ این موضوع در واقع به الفبای کشورها مربوط میشود. الفبای ایتالیایی فاقد حرف Y است و بنابراین اکثر اسپایدرهای ایتالیایی طرز نوشتن متفاوتی دارند. همچنین تفاوتی بین نوع خودروهای Spider و Spyder وجود ندارد و تفاوت فقط به یک حرف در الفبا مربوط میشود. به عنوان طرفدار خودروهای کانورتیبل، از اینکه ریشه این عبارت را نمیدانستیم تا حد زیادی سورپرایز شدیم. صرفنظر از داستان واقعی خودروهای اسپایدر، قطعاً یک ویژگی لذتبخش در این وسایل نقلیه وجود دارد که باعث شده پس از گذشت چندین دهه همچنان در خط تولید خودروسازان حضور داشته باشند. امیدواریم در کشور ما نیز چنین خودروهایی تولید و عرضه شوند هرچند احتمال چنین چیزی نزدیک به صفر است.
مجله خبری gsxr