چرا بی ام و Z1 مدل ۱۹۹۰ در حد نو، کارکرد یک میلیون کیلومتری دارد؟
چرا بی ام و Z1 مدل ۱۹۹۰ در حد نو، کارکرد یک میلیون کیلومتری دارد؟
یک بامو Z1 مدل ۱۹۹۰ کاملاً نو و استفادهنشده، با عدد کیلومتر شمار ۹۹۹,۹۹۷ کیلومتر حراج خواهد شد؛ اما چطور چنین چیزی ممکن است؟
پیدا کردن یک نمونهٔ تمیز و کم کارکرد از خودروی کلاسیک مدرنی مثل بامو Z1 هرگز کار آسانی نیست اما یافتن نمونهای آنقدر بکر و دستنخورده که کارکردی کمتر از صفرکیلومتر دارد چطور؟ این موضوع شاید خیلی عجیب به نظر برسد اما واقعیت دارد زیرا یک Z1 مدل ۱۹۹۰ با رنگ قرمز خیرهکنندهای توسط ساتبیز به حراج گذاشته شده که روی کیلومتر شمار آن عدد ۹۹۹,۹۹۷ کیلومتر دیده میشود.
شاید اگر تصاویر این خودرو و وضعیت فوقالعاده تمیز آن را نبینید فکر کنید این یک تاکسی در مونیخ بوده است اما حراجکننده معتقد است تنظیم کیلومتر شمار در حالت زیر صفر روشی نسبتاً معمول است که توسط بامو برای جبران مسافتی که خودرو در فرایند تحویل طی میکند استفاده میشود. با این کار، پس از اینکه خودرو روی وسایل حملونقل مختلفی بارگیری میشود و نهایتاً به دست خریدار میرسد، با پیمودن چند کیلومتر، تازه کیلومتر شمار صفر میشود.
در مورد این خودرو اما چنین اتفاقی رخ نداده است. اولین مالک این Z1 یک رانندهٔ لمانز بنام «ینس وینتر» بوده که در فوریهٔ ۱۹۹۰ آن را تحویل گرفته و بدون اینکه هیچ مسافتی را طی کند، آن را در کلکسیون شخصی خود در کنار سوپرکار موتور وسط M1 قرار داده است. وینتر این خودرو را تا سال ۲۰۱۴ در اختیار داشت و سپس مالک جدید هم تصمیم گرفت از آن استفاده نکند؛ بنابراین، این Z1 هنوز در حالت کارخانهای قرار دارد و پیمایش منفی روی کیلومتر شمار آن باقی مانده است.
عجیب اینکه این Z1 با چنین شرایط منحصربهفردی با قیمت تنها ۸۶,۲۵۰ یورو معادل ۹۴,۷۰۰ دلار فروخته شده است که رقم ناچیزی محسوب میشود زیرا بین مارس ۱۹۸۹ تا ژوئن ۱۹۹۱ تنها ۸ هزار دستگاه از این رودستر جالب ساخته شد و بنابراین خودروی نسبتاً کمیابی محسوب میشود. این در حالی است که اگر بجای Z1 یک M3 یا M5 با چنین کارکرد پایینی بود ارزش بسیار بیشتری داشت. درهرحال، این رودستر که از درهای کشویی جالبی استفاده میکند، به یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی با ۱۷۰ اسب بخار قدرت مجهز است.