هاست پرسرعت
خودرو

چرا تویوتا لندکروزر پرادو جدید بهترین شاسی‌بلند آفرود بازار نخواهد بود؟

چرا تویوتا لندکروزر پرادو جدید بهترین شاسی‌بلند آفرود بازار نخواهد بود؟

هرچند نسل جدید تویوتا لندکروزر ویژگی‌های قابل‌تحسین زیادی دارد اما در برخی قسمت‌ها به ارتقاء نیاز خواهد داشت تا بتواند به یک شاسی‌بلند آفرودی توانمند تبدیل شود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

تویوتا لندکروزر در قالب نسل جدید پرادو به بازار ایالات‌متحده بازخواهد گشت اما آیا این خودرو در بین شاسی‌بلندهای آفرودی بازار بهترین گزینه خواهد بود؟ نگاهی دقیق به پرادوی جدید نشان می‌دهد که این شاسی‌بلند ژاپنی در چند بخش مهم کمبود دارد که می‌تواند علاقه‌مندان به بیراهه نوردی را نگران کند. پس بیایید با مقایسه ویژگی‌های نسل جدید لندکروزر با رقبا ببینیم چه چیزهایی در این شاسی‌بلند ژاپنی باید ارتقاء پیدا کند.

پیشرانه و نگرانی‌های هیبریدی

چرا تویوتا لندکروزر پرادو جدید بهترین شاسی‌بلند آفرود بازار نخواهد بود؟

این اولین لندکروزری است که صرفاً به‌صورت هیبریدی در آمریکا عرضه می‌شود و بنابراین کسانی که زیر کاپوت‌ها به دنبال موتور V8 هستند باید سراغ جیپ رانگلر و لندروور دیفندر بروند. این در حالی است که نسل جدید تاکوما و لکسوس GX همچنان به‌صورت غیرهیبریدی عرضه می‌شوند. البته تویوتا بیش از دو دهه است که موتورهای هیبریدی تولید می‌کند و قطعاً پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ و موتور الکتریکی ۴۸ اسب بخاری پرادو از کیفیت و قابلیت اطمینان بالایی برخوردار خواهد بود ولی بااین‌وجود، هنوز هم یک پیشرانهٔ غیرهیبریدی در آفرود حس اطمینان بیشتری به راننده می‌دهد. این یعنی شاید آن جان‌سختی که در فورانر با موتور سادهٔ تنفس طبیعی می‌دیدیم را در پرادو شاهد نباشیم.

فاصله از زمین و زوایای آفرود

چرا تویوتا لندکروزر پرادو جدید بهترین شاسی‌بلند آفرود بازار نخواهد بود؟

لندکروزر جدید در هیچ‌کدام از زوایای آفرود و همین‌طور فاصله از زمین برتری ندارد. فورانر TRD Pro حدود ۲۳ سانتی‌متر از زمین فاصله دارد درحالی‌که این عدد برای پرادو ۲۱ سانتی‌متر است. همچنین در آفرود برای بالا و پایی رفتن روی ناهمواری‌ها بدون کشیده شدن سپرها روی زمین، زوایای حمله و فرار بسیار اهمیت دارند درحالی‌که زاویهٔ حملهٔ ۳۱ درجه و فرار ۲۲ درجهٔ پرادو از فورانر ضعیف‌تر است. حتی لندکروزر سری ۲۰۰ هم در زاویهٔ حمله نسبت به پرادو برتری دارد؛ بنابراین، بهبود این اعداد به کیت افزایش ارتفاع، لاستیک‌های بزرگ‌تر و سپرهای افترمارکتی نیاز دارد و تا آن زمان، پرادو باید در مسیرهای هموارتری تردد کند.

فقدان قفل دیفرانسیل جلو

هرچند تمام تیپ‌های پرادو به‌صورت استاندارد به قفل دیفرانسیل عقب مجهز هستند اما از قفل دیفرانسیل جلو خبری نیست؛ بنابراین، کسانی که خواهان قفل دیفرانسیل جلو در پرادوی جدید هستند باید سراغ افترمارکت یا شاسی‌بلندهای آفرودی‌تری مثل فورد برانکو بروند.

صفحات محافظ زیرین

چرا تویوتا لندکروزر پرادو جدید بهترین شاسی‌بلند آفرود بازار نخواهد بود؟

در خودروهای آفرودی محافظت در برابر آسیب‌دیدگی بسیار مهم است و تویوتا در لندکروزر جدید به این موضوع توجه داشته است. برای این ماشین، صفحات محافظ برای رادیاتور، پیشرانه و باک سوخت در نظر گرفته شده و یک صفحهٔ محافظ کوچک هم زیر گیربکس کمکی نصب شده است. بااین‌حال، جیپ رانگلر و فورد برانکو همچنان محافظت بیشتری را به‌صورت کارخانه‌ای ارائه می‌کنند؛ بنابراین، کسانی که می‌خواهند پرادو را به یک آفرودر توانمندتر تبدیل کنند باید سراغ ارتقاء محافظت از زیر خودرو بروند.

لاستیک‌های چهارفصل

چرا تویوتا لندکروزر پرادو جدید بهترین شاسی‌بلند آفرود بازار نخواهد بود؟

پرادوی جدید حتی در آفرودی‌ترین نسخهٔ خود هم با لاستیک‌های جاده‌ای چهارفصل ارائه می‌شود درحالی‌که رقبا به‌صورت کارخانه‌ای با لاستیک‌های کاملاً مناسب آفرود به فروش می‌رسند مثل لاستیک‌های ۳۵ اینچی جیپ رانگلر روبیکان و ۳۷ اینچی فورد برانکو رپتور که هردو آلترین هستند. این یعنی خریداران لندکروزر که خواهان گوشت بیشتری زیر پاهای خود هستند باید راهی مغازهٔ لاستیک‌فروشی شوند!

نسل جدید پرادو برای آفرود به چه اصلاحاتی نیاز دارد؟

چرا تویوتا لندکروزر پرادو جدید بهترین شاسی‌بلند آفرود بازار نخواهد بود؟

اگر تعریف شما از آفرود سفری با خانواده یا دوستان در مسیرهای خاکی ساده است، پرادو به‌راحتی این کار را انجام خواهد داد اما برای هر چیزی بیش از این، لاستیک‌های آفرودی تهاجمی‌تر و صفحات محافظ بیشتر را توصیه می‌کنیم. البته احتمالاً نصب لاستیک‌های بزرگ‌تر به تغییراتی در فنرها و زیربندی خودرو نیاز خواهد داشت. البته ما قفل دیفرانسیل عقب استاندارد، دو قلاب بکسل در جلو و طراحی سپر جلو که برای نصب وینچ مناسب خواهد بود را تحسین می‌کنیم اما آیا می‌توان نسل جدید لندکروزر پرادو را به خودرویی برای تسخیر خارج جاده تبدیل کرد؟ زمان مشخص خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۵ رای

منبع

MotorTrend

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا