هاست پرسرعت
خودرو

چرا جهان خودرو به مدیران بیشتری مثل آکیو تویودا نیاز دارد؟

چرا جهان خودرو به مدیران بیشتری مثل آکیو تویودا نیاز دارد؟

آکیو تویودا یکی از بزرگ‌ترین مدیران جهان محسوب می‌شود و دیگر مدیران خودرویی باید او را الگوی خود قرار دهند. دلایل این ادعا چیست؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

پس از حدود چهارده سال کار، آکیو تویودا از مقام ریاست و مدیرعاملی تویوتا کنار رفته و ریاست هیئت‌مدیرهٔ این غول خودروسازی ژاپنی را بر عهده گرفته است. این خبر غیرمنتظره بود و هرچند برخی از آن استقبال کردند اما برخی دیگر معتقدند می‌تواند حرکت بدی باشد. البته تویودا که نوهٔ بنیان‌گذار شرکت تویوتا است همچنان نقش فعالی در شرکت و سیاست‌های آن در آینده خواهد داشت ولی بااین‌حال، طبق خبرهایی که از همین ابتدا می‌شنویم، احتمال تغییرات بزرگ در استراتژی تویوتا زیاد است. در اینجا اما نمی‌خواهیم در مورد آینده حرف بزنیم بلکه قصد داریم توضیح دهیم که چرا معتقدیم تویودا باید الگویی برای دیگر مدیران شرکت‌های خودروسازی باشد و چرا نظرات صریح او در مورد این صنعت برای شرایط کنونی و آینده منطقی هستند.

تویودا یک راننده و طرفدار مسابقات است

چرا جهان خودرو به مدیران بیشتری مثل آکیو تویودا نیاز دارد؟

مطلب را با اصلی‌ترین دلیل تحسین این مرد شروع می‌کنیم. مثل مدیرعامل فورد، جیم فارلی، تویودا هم یک رانندهٔ مسابقه است. او که با نام مستعار «موریزو کینوشیتا» در مسابقات شرکت می‌کرد، علیرغم موفقیت‌های محدودی که داشت، بسیار تأثیرگذار بود و بشدت مورد تحسین طرفداران قرار گرفت. تویودا در سال ۲۰۰۹ در مسابقات ۲۴ ساعتهٔ نوربرگ‌رینگ با لکسس LFA مسابقه داد و جایگاه قابل‌احترام چهارم را کسب کرد. وی در سال ۲۰۱۶ نیز پروژه‌ای را تأیید کرد که درنهایت به ساخت GR یاریس منجر شد یعنی خودرویی که به یکی از بهترین هاچ‌بک‌های داغ کنونی مبدل گشت. تویودا محرک توسعهٔ این خودرو بود و در مسابقات سری سوپر تایکیو با آن مسابقه داد. در این مسابقات همهٔ خودروها از سوخت‌های کربن خنثی استفاده می‌کنند.

تویودا دوباره تویوتا را جذاب کرد

چرا جهان خودرو به مدیران بیشتری مثل آکیو تویودا نیاز دارد؟

کسانی که دوران نسل چهارم سوپرا را به خاطر داشتند، آرزو می‌کردند تویوتا دوباره مثل آن سال‌ها به برندی جذاب شود؛ یعنی برندی که دیگر زمان سفارش دادن تاکسی اینترنتی به یاد آن نیفتیم. ما می‌خواستیم تویوتا دوباره شایستهٔ جایگاهی شود که آن را در فیلم سریع و خشن در حال مسابقه دادن ببینیم. در دوران مدیریت تویودا این اتفاق افتاد. این شرکت با GT86 دوباره به بخش خودروهای اسپرت وارد شد و این مسیر را با نسل جدید سوپرا و سپس هاچ‌بک‌های GR یاریس و GR کرولا ادامه داد. GT86 به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین خودروهای اسپرت محرک عقب بازار مورد استقبال قرار گرفت و سوپرا نیز در فیلم‌ها و مسابقات درگ خود را نشان داد. GR یاریس نیز رقیبان خود در مسابقات WRC را محو کرد و GR کرولا به بهترین هاچ‌بک داغ بازار تبدیل شد. این نشان می‌دهد که تویودا چقدر در رنسانس تویوتا و تبدیل آن به برندی شایستهٔ پوستر روی دیوار اتاق نوجوانان نقش داشته است.

تویودا تحت تأثیر دیدگاه‌های عمومی نیست

چرا جهان خودرو به مدیران بیشتری مثل آکیو تویودا نیاز دارد؟

تویودا بارها نسبت به حرکت بی‌وقفهٔ صنعت خودرو به سمت الکتریکی‌سازی ابراز انزجار کرده و مطالعات متعددی که پس از محبوبیت خودروهای الکتریکی صورت گرفته نشان می‌دهد شاید حق با او باشد. خودروهای الکتریکی می‌توانند آلایندگی‌ها را بیشتر کنند، متریال ساخت باطری‌های آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد، وزن بیشتری نسبت به خودروهای درون‌سوز دارند، برای همهٔ بازارهای سراسر جهان مناسب نیستند و زیرساخت‌های کنونی برای استفاده از آن‌ها کافی نیست. به همهٔ این مشکلات باید قیمت بالاتر را هم اضافه کرد. بدون توجه به اینکه سیاست جهانی چه می‌گوید، تویودا روی موضع خود پافشاری می‌کند زیرا معتقد است «کربن دشمن ما است نه پیشرانهٔ درون‌سوز». مدیرعامل ب‌ام‌و نیز نظر مشابهی دارد و جیم فارلی هم می‌گوید فورد همچنان به موتورهای درون‌سوز نیاز دارد. جالب اینکه داده‌های جدید نشان می‌دهند اعتماد به خودروهای الکتریکی رو به کاهش است و این یعنی ب‌ام‌و، فورد و تویوتا حق دارند که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد الکتریکی قرار ندهند.

تویودا عاشق شغل خود است

چرا جهان خودرو به مدیران بیشتری مثل آکیو تویودا نیاز دارد؟

فعالان حوزهٔ محیط‌زیست معتقدند که خودروهای الکتریکی تنها راه‌حل واقعی برای مقابله با چالش‌های آب‌وهوایی هستند. آن‌ها شرکت‌هایی مثل ب‌ام‌و و تویوتا را متهم کرده‌اند که در ایجاد تغییرات ضروری به نفع حفظ محیط‌زیست ناکام بوده‌اند و به سلامت مردم و کره زمین اهمیت نمی‌دهند؛ اما تویودا و کسانی مثل او می‌دانند که خودروهای الکتریکی برای همه مناسب نیستند و به همین دلیل به توسعهٔ تکنولوژی‌های دیگری هم ادامه می‌دهند. تویوتا سرمایه‌گذاری زیادی در سوخت‌های کربن خنثی کرده و به توسعهٔ پیشرانه‌های هیدروژنی پرداخته است. علاوه بر این، ژاپنی‌ها همچنان اعتقاد زیادی به تکنولوژی هیبریدی دارند. از سوی دیگر، زمانی که بیش از یک دهه پیش تویوتا با یک رسوایی کیفیتی مواجه شد، تویودا سخنرانی کرد و به‌وضوح به خاطر ناکامی برند تحت کنترلش در برآورده کردن انتظارات خریداران متأثر شد. او مردی متعهد بوده و عاشق کاری است که انجام می‌دهد. درحالی‌که به نظر می‌رسد بسیاری از مدیران خودرویی صرفاً به ارزش سهام شرکت اهمیت می‌دهند، تویودا می‌داند خودروسازی که سکان هدایتش را در دست دارد یک گنجینهٔ ملی و جهانی است و سخت تلاش می‌کند تا این اعتبار حفظ شود.

خداحافظ موریزو

چرا جهان خودرو به مدیران بیشتری مثل آکیو تویودا نیاز دارد؟

به اعتقاد ما، دنیا به افراد بیشتری مثل موریزو (نام مستعار تویودا) نیاز دارد. او مردی است که می‌تواند یک برند اقتصادی کسل‌کننده را جذاب و هیجان‌انگیز کند. مردی که شرکت تحت کنترل خود را کاملاً درک می‌کند. مردی که آنچه را باور دارد با شجاعت بیان می‌کند و به آن پایبند است. مردی که مشکلات را برطرف می‌کند و مسئولیت اشتباهات را بر عهده می‌گیرد. مردی که با وجود پرداختن به علایق خود، درگیر حواشی شخصی نمی‌شود (کسی گفت ایلان ماسک؟!). این ویژگی‌ها و فرهنگ ژاپنی راز ماندگاری تویودا است و او احتمالاً تا یک دههٔ دیگر در سمت جدید خود باقی خواهد ماند. نفوذ تویودا در تویوتا همچنان در سال‌های آینده محسوس خواهد بود و جانشینش تجربیات زیادی را از یکی از بزرگ‌ترین مدیران جهان (چه خودرویی و چه غیر خودرویی) خواهد آموخت.

منبع

CarBuzz

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا