چرا خودروسازان ژاپنی تغییری در برنامه خودروهای برقی خود ایجاد نمیکنند؟
چرا خودروسازان ژاپنی تغییری در برنامه خودروهای برقی خود ایجاد نمیکنند؟
هرچند بسیاری از خودروسازان از برنامههای الکتریکیسازی خود عقبنشینی کردهاند، ژاپنیها طبق برنامه پیش میروند و ادعا میکنند کاهش سرعت رشد بازار خودروهای برقی را پیشبینی کردهاند.
درحالیکه برخی خودروسازان در خوشبینیهای اولیهٔ خود در مورد خودروهای الکتریکی تجدیدنظر کردهاند، به نظر میرسد خودروسازان ژاپنی نگرانی چندانی در این رابطه ندارند و طبق برنامه پیش میروند. تجدیدنظر فورد در انتظارات خود از فروش F150 لایتنینگ، عقبنشینی جنرال موتورز از برنامههای پیکاپهای الکتریکی خود، بیاعتمادی جنسیس به استراتژی تمام الکتریکی خود و حتی توقف تولید ششماههٔ خودروهای الکتریکی شرکتهای چینی مثل هایفای نشان میدهد که کاهش سرعت رشد تقاضا برای خودروهای بسیاری از مدیران خودرویی را مجبور به تغییر برنامهها کرده است.
بااینحال، در ژاپن چنین نیست. تویوتا مدتها است نسبت به برنامهٔ دولتها و رقبا برای حرکت به سمت خودروهای الکتریکی تردید دارد و دیگر برندها مثل هوندا، سوبارو، نیسان و مزدا هم تمایلی به ایجاد تغییری در استراتژی خودروهای الکتریکی خود ندارند. هرچند طرفداران خودروهای الکتریکی این رویکرد را ناشی از عدم تمایل خودروسازان ژاپنی به پذیرش تغییر میدانند اما به گزارش بلومبرگ، ژاپنیها از قبل کاهش سرعت رشد تقاضا برای خودروهای الکتریکی را پیشبینی کرده بودند.
مدیر مالی ارشد نیسان دراینباره گفته است:
خریداران در مورد سرعت الکتریکیسازی تصمیم میگیرند. الکتریکیسازی مثل یک خط مستقیم است که بالا و پایین خواهد رفت اما در درازمدت رشد خواهد داشت
البته کاهش استقبال خریداران از خودروهای الکتریکی باعث نمیشود که نیسان تمرکز خود روی آیندهٔ الکتریکی را از دست بدهد زیرا هرچند این شرکت به خواست مصرفکنندگان توجه دارد اما به برنامهٔ الکتریکیسازی خود که با سرمایهگذاری ۱۳ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۱ آغاز شد ادامه خواهد داد. علاوه بر نیسان، مدیر مالی هوندا هم گفته است علیرغم پیشبینی کاهش احتمالی رشد بازار خودروهای الکتریکی، این شرکت به پیشبرد برنامههای الکتریکی خود ادامه میدهد.
در همین حال، تویوتا هم کنار نشسته و از رکورد فروش خودروهای هیبریدی خود لذت میبرد. هرچند این شرکت این روزها درگیر رسواییهای آلایندگی است اما برای فروش پنج میلیون خودروی هیبریدی در سال ۲۰۲۵ آماده میشود. البته علیرغم این موفقیت، به گفتهٔ مدیر مالی تویوتا، این شرکت به سرمایهگذاری در خودروهای الکتریکی ادامه خواهد داد. استراتژی خودروساز شماره یک جهان ارائهٔ سبد محصولات کاملی متشکل آر خودروهای الکتریکی، پلاگینهیبریدی و هیدروژنی است.
مجله خبری gsxr