چرا سونی و هوندا شرکت خودروسازی افیلا را راه اندازی کردند؟
چرا سونی و هوندا شرکت خودروسازی افیلا را راه اندازی کردند؟
سونی و هوندا برند خودروسازی جدیدی مبتنی بر قابلیتهای فناوری و نرمافزاری با نام افیلا (Afeela) ایجاد کردهاند که سدان برقی افیلا به عنوان اولین محصول آن طی چند سال آینده راهی بازار خواهد شد.
یاسوهیده میزونو، مدیرعامل سونی-هوندا موبیلیتی (Sony-Honda Mobility) میگوید سونی و هوندا دو برند ژاپنی با سابقه هستند که به محصولات تولیدی خود علاقه یا «کاندو» یکسانی دارند، اما زمانی که این دو با یکدیگر گرد آمدند تا برند خودرویی افیلا (Afeela) را تشکیل دهند، تضاد فرهنگی بین آنها وجود داشت.
میزونو، یکی از مدیران سابق هوندا، طی مصاحبهای در نمایشگاه کانسومر الکترونیکس (CES) در اوایل ژانویه به خبرنگاران گفت:
سونی عمدتاً یک شرکت نرمافزاری است، به این معنی که آنها پنج سال را صرف برنامهریزی برای عرضه محصول جدید نمیکنند. آنها به سرعت محصولی عرضه کرده و سپس آن را به طور مرتب و مداوم بهروزرسانی میکنند.
به گزارش اتوکار، پس از توافق سرمایهگذاری مشترک در سال گذشته، اتاقی در دفتر سونی در توکیو پیدا شد و ۱۰۰ کارمند (که اکثراً مهندس بودند) از هر شرکت برای ایجاد اتفاقی جدید دور هم جمع شدند: یک شرکت خودروسازی مدرن و مبتنی بر نرمافزار.
میزونو خاطرنشان کرد:
کارمندان سونی در اولین جلسه بسیار شگفتزده شدند. زیرا زمان آمادهسازی محصول در صنعت خودرو بسیار زیاد است.
اولین خودروی افیلا، یک سدان برقی به اندازهی بیامو سری ۵ بود و پیشنمایش مفهومی آن در CES، تا اواخر سال ۲۰۲۶ وارد اروپا نخواهد شد.
سونی دانش نرمافزاری بسیار مهمی را ارائه میکند که به هوندا اجازه میدهد تا در رقابتی رودررو با نسل جدیدی از خودروسازان روبرو شود که تجربه دیجیتال را مقدم بر تجربه فیزیکی قرار میدهند.
تسلا توانست صنعت خودروی برقی را کلید بزند، اما این صنعت توسط چین با شتاب به پیش میرود؛ جایی که خودروسازان در حال پیوستن به غولهای فناوری هستند تا چیزی که تجربه رانندگی لوکس را میسازد، بازتعریف کنند.
بدون کمک سونی، هوندا برای مقابله با این موج جدید در صنعت خودروسازی مشکل داشت. میزونو میگوید:
شرکت مبتنی بر نرمافزار، دنیایی کاملاً متفاوت و بسیار دشوار برای هوندا است.
بنابراین کار تقسیم بین دو شرکت تقسیم شد. هوندا پلتفرم e-Architecture را که قرار است در سال ۲۰۲۶ در مدلهایش معرفی شود، عرضه خواهد کرد و تمام سختافزارها مانند باتری و پیشرانه را تامین خواهد کرد. همچنین هوندا این خودرو را از نمونه اولیه به مدل تولیدی رسانده و آن را در یکی از کارخانههای خود خواهد ساخت.
میزونو گفت:
از لحاظ نظری، ما در ایالات متحده با استفاده از قطعهسازان این کشور خودرو را تولید میکنیم.
در همین حال، سونی نرمافزاری را ارائه خواهد کرد که هم عملکردهای سیستم سرگرمی و هم عملکردهای خودران برنامهریزی شده برای خودرو را اجرا میکند. این تجربه را میتوان با آنچه سونی-هوندا موبیلیتی سه اصل کاری خود مینامد تعریف کرد: خودمختاری، تقویت و پبیوستگی.
پیوستگی به چیزی اشاره دارد که سونی امیدوار است رابط طبیعیتر انسان و ماشین باشد. در عصری که هر خودروسازی نوید آیندهای مبتنی بر نرمافزار را میدهد، مدیریت افیلا بر این باور است که دانش عمیق سونی در ارتباط دیجیتالی با مشتریان برای محصولات با قابلیت بهروزرسانی آنلاین مانند کنسول بازیهای پلیاستیشن، برای مالکان خودرو نیز کارساز خواهد بود.
کاوانیشی اخیراً تجارت رباتیک هوش مصنوعی سونی را رهبری کرد، اما رزومهی کاری او شامل توسعه مدلهای پلی استیشن ۱ تا ۴ و همچنین سگ رباتیکی به نام Aibo میشود که به دستورات پاسخ میدهد.
طبق ایدههای مسئولان افیلا، همانطور که خودرو بیشتر شبیه ربات میشود، میتواند به دستورات و حتی احساسات راننده پاسخ دهد.
کاوانیشی طی مصاحبهی خود در نمایشگاه CES گفت:
ما برخی ارتباطات را با تحرک (حملونقل) فراهم میکنیم. این مفهوم ماست.
برخی از این فناوریها منحصراً متعلق به سونی نخواهد بود. به عنوان مثال، خودروی مفهومی عرضهشده در نمایشگاه CES از کنترل صوتی الکسای آمازون بهره میبرد. سونی در عوض امیدوار است بتواند با تکیه بر تخصص خود در پلی استیشن، ایدههای جدیدی را برای سرگرمی راننده و سرنشینان ارائه دهد.
به گفتهی کاوانیشی، افیلا از گرافیک کامپیوتری Unreal Engine 3D که توسط شریک پلی استیشن و توسعه دهنده فورتنایت اپیک گیمز (Fortnite Epic Games) ساخته شده است، استفاده خواهد کرد. او در مورد چگونگی انجام این کار توضیح زیادی نداد، اما به خبرنگاران قول داد که تجسم واقعیت افزوده جدید برای نمایشگرهای سرگرمی سرنشینان و سیستم دستیار رانندگی مورد استفاده قرار گیرد.
میزونو گفت:
سونی و هوندا با وجود قدرت و شایستگی کافی، به این دلیل برند جدیدی بدون ذکر نام خود ایجاد کردند که «زمین دیگری» به دور از هوندا و سونی و همچنین هر برند خودرویی دیگری بسازند.
برنامههای آینده افیلا چیست؟
میزونو گفت، مجموعه افیلا در ابتدا یک سدان و احتمالاً پس از آن شاسیبلند، سپس دومین سدان و حتی احتمالاً خودرویی چندمنظوره (MPV) تولید خواهد کرد. البته این خودروها لوکس نیستند، بلکه «ارزش بالایی» دارند.
شرکت جدید در حال انجام کاری سخت و درازمدت است. به گفتهی میزونو، اولین خودرو برای توسعه «مبلغ هنگفتی» صرف خواهد کرد و هزینهی قطعات مورد استفاده بالا خواهد بود. چنین رویکردی به این دلیل است که سونی-هوندا موبیلیتی میخواهد خودرو برای آینده مقاوم شود تا اطمینان حاصل کند که میتواند بهروزرسانیها را در مدت طولانی انجام دهد.
میزونو دربارهی تمایل به اجارهنامههایی صحبت کرد که تا ۱۰ سال طول میکشد و مشتریان در صورت ادامهی پرداخت ماهانهی مبلغی مشخص، بهروزرسانیهای نرمافزاری را دریافت میکنند. در صورتی که مشتری بهروزرسانیها را نخواهد، هزینههای ماهانه برایش کاهش مییابد.
برای انجام این کار، خودروی افیلا از همان ابتدا به مشخصات بسیار بالایی نیاز دارد. بنابراین رایانهی «سیستم روی تراشه» که عملکردهای دسیتار رانندگی و سیستم سرگرمی را تامین میکند، جدیدترین مدل اسنپدراگون کوالکام است که با سرعت ۸۰۰ تریلیون عملیات در ثانیه (TOPS) اجرا میشود. در مقابل، سرعت تراشهی اسنپدراگون جدید که وارد شاسیبلند الکتریکی ولوو EX90 میشود، ۱۰ تریلیون عملیات در ثانیه اندازهگیری شده و با این حال هنوز هم بسیار قدرتمند است.
افیلا در نظر دارد تا از سال ۲۰۲۶ سطح سه خودران و احتمالاً سطح ۴ (رانندگی بدون دست) را با استفاده از ۴۵ حسگر از جمله واحد لایدار سونی، به صورت مادامالعمر برای خودرو ارائه دهد. بهروزرسانیها به طور مداوم کیفیت رانندگی خودران را بهبود میبخشند. با این حال، دستیابی به این امر دشوار خواهد بود.
پدرو پاچکو، مدیر ارشد تحقیقاتی شرکت مشاوره گارتنر، گفت:
فکر میکنم سؤالهای زیادی وجود دارد. من درک میکنم که چرا آنها میخواهند کاری متفاوت انجام دهند. اما مشکل این نیست که آنها چه کاری میخواهند انجام دهند، بلکه مشکل این است که چگونه میخواهند این کار را انجام دهند.
به گفته پاچکو، بخش دشوار برای افیلا، ارائهی کامپیوتر و حسگرهایی است که تا پایان عمر طولانی برنامهریزیشدهی خودرو همچنان قابل بهروزرسانی باشند. در دنیای پر سرعت الکترونیک، ۱۰ سال عمر بسیار زیادی است. یک جواب برای حل این مسئله به ذهن میرسد. تراشه را قابل تعویض کنید. میزونو در پاسخ به این ایده گفت «این موضوعی است که ما باید به آن فکر کنیم».