چرا شورلت رقیبی برای فورد رپتور R و رم TRX نمیسازد؟
چرا شورلت رقیبی برای فورد رپتور R و رم TRX نمیسازد؟
درحالیکه جنرال موتورز پیشرانهٔ سوپرشارژ LT4 را با بیش از ۶۵۰ اسب بخار قدرت در اختیار دارد، از آن در سیلورادو استفاده نمیکند. دلیل این موضوع چیست؟
با عرضهٔ رم TRX به بازار که از پیشرانهٔ ۷۰۲ اسب بخاری هلکت استفاده میکند، جنگ قدرت بین پیکاپها شکل گرفت که منجر به معرفی فورد رپتور R با موتور ۵.۲ لیتری سوپرشارژ شلبی GT500 و ۷۰۰ اسب بخار قدرت شد. بااینحال، جنرال موتورز هیچگاه وارد این جنگ نشد و قویترین موتوری که برای سیلورادو ارائه میکند پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی L87 با ۴۲۰ اسب بخار قدرت است.
این در حالی است که جنرال موتورز پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ LT4 را در اختیار دارد که در محصولات پرفورمنس بالای خود مثل کادیلاک CT5-V بلکوینگ، کادیلاک اسکالید V و شورلت کامارو ZL1 استفاده میکند و با قدرت و گشتاور بالا، پیشرانهٔ فوقالعادهای برای هر خودرویی بهحساب میآید. به همین دلیل، این سؤال مطرح میشود که چرا شورلت با تجهیز سیلورادو به موتور LT4، رقیبی برای فورد رپتور R و رم TRX تولید نمیکند؟ پاسخ این سؤال را در جایی باید جستجو کرد که موتور LT4 تولید میشود. این پیشرانه در مرکز پرفورمنس جنرال موتورز در کنتاکی با دست مونتاژ میشود و در قیاس با موتورهای V8 تولید انبوه جنرال موتورز مثل LT1، LT2 و L87 تولید محدودی دارد.
به همین دلیل، جنرال موتورز میخواهد سودآوری از فروش هر دستگاه موتور LT4 را به حداکثر برساند. اگر این پیشرانه در سیلورادو ارائه شود، باید قیمت کمتری نسبت به اسکالید V داشته باشد زیرا روی جلوپنجرهٔ این پیکاپ لوگوی شورلت قرار دارد نه کادیلاک. قیمت سیلورادو با موتور LT4 حداکثر میتواند حدود ۱۰۰ هزار دلار باشد درحالیکه قیمت اسکالید V از ۱۵۲ هزار دلار آغاز میشود. در حال حاضر، تمام کادیلاکهای مجهز به موتور LT4 خیلی سریع فروخته میشوند و بنابراین جنرال موتورز سود حداکثری از آنها به دست میآورد. علاوه بر این، افزایش تولید موتور LT4 هم دشوار است.
سردبیر GM آتوریتی دراینباره میگوید:
به گفتهٔ منابع ما، جنرال موتورز هر دستگاه موتور LT4 که تولید میکند را سریع میفروشد. بهعبارتدیگر، تیراژ تولید این موتور محدود است و بنابراین منطقی خواهد بود که از پیشرانهای با تولید محدود حداکثر سود را کسب کنید
با خروج کامارو از خط تولید، در حال حاضر تنها محصولات کادیلاک با پیشرانهٔ LT4 به بازار عرضه میشوند. همچنین درحالیکه نسل قبلی کوروت Z06 هم از همین موتور استفاده میکرد اما کوروت C8 بهگونهای طراحی نشده است که بهجز موتور ۶.۲ لیتری تنفس طبیعی LT2 بتواند به نسخهٔ دیگری از پیشرانهٔ V8 بلوک کوچک جنرال موتورز مجهز شود. بااینحال، کسانی که به داشتن موتور LT4 زیر کاپوت سیلورادو علاقه دارند میتوانند آن را بهصورت موتور جعبهای با قیمت حدود ۱۸ هزار دلار خریداری کنند.
مجله خبری gsxr