چرا وانت برقی تسلا سایبرتراک سالها از برنامه تولید عقب افتاده است؟
چرا وانت برقی تسلا سایبرتراک سالها از برنامه تولید عقب افتاده است؟
استفاده از فولاد ضد زنگ برای ساخت بدنه وانت برقی تسلا سایبرتراک ممکن است ایده جالبی به نظر برسد، اما چالشهای بزرگی به همراه دارد و باعث شده است تا تسلا سالها از برنامهی تولید عقب بیفتد.
ایدهی ایلان ماسک دربارهی یک وانت پیکاپ تمام برقی و ساختهشده از فولاد ضد زنگ، یکی از مواردی است که شاید بگویید به آینده تعلق دارد.
ماسک سه سال پیش با توجه به ایدهی جان دلورین از خودروی اسپورت با بدنه فولادی ضد زنگ، صنعت خودروسازی را شوکه و اعلام کرد که تسلا وانت برقی با نام «سایبرتراک» خواهد ساخت که سریعتر از پورشه ۹۱۱ شتاب میگیرد، هیچ شباهتی به فورد F-150 ندارد و از فولاد ضد زنگ شبیه به دلورین (DeLorean) ساخته خواهد شد.
به گزارش اتوبلاگ، طرح ایلان ماسک، مانند بسیاری از برنامههای قبلی هنوز به نتیجه نرسیده است. جک ایوینگ، نویسنده کهنهکار خودرو در مقالهای افشاگرانه در نیویورک تایمز، تلاش برای تولید تسلا سایبرتراک با تمرکز بر استفاده از فولاد ضد زنگ در بخش بیرونی خودرو را به عنوان نمونهی دیگری از تمایل بسیار شدید آقای ماسک برای پیشبرد فناوری توصیف میکند.
ایوینگ دربارهی چالشهای کار با این مواد با کارشناسان بحث میکند و مینویسد تا شاید بتواند به توضیح اینکه چرا تسلا در تولید سایبرتراک دو سال از برنامه زمانبندی عقب افتاده است، کمک کند.
ایوینگ به نقل از راج راجکومار، استاد مهندسی در دانشگاه کارنگی ملون، درباره رویکرد ایلان ماسک میگوید:
تسلا فکر میکند که میتواند هر مشکلی را حل کند و نیازی نیست از شخص دیگری یاد بگیرد. و سپس در گوشهای گیر میکنند.
در همین حال، تسلا توسط رقبایی که وانتهای برقیشان بعداً معرفی شدند، اما زودتر به فروش رفتند، گرفتار شد. اوینگ با اشاره به تقاضای زیاد برای وانتهای برقی، خاطرنشان میکند:
فورد رزرو نسخهای از پرفروشترین خودروی برقی خود یعنی F-150 لایتنینگ را متوقف کرد، زیرا نمیتواند سفارشات را با سرعت کافی تولید کند. ریوین نیز در تلاش است تا پیکاپ برقی R1T را مطابق با تقاضای مشتریان تولید کند و بیش از آن سفارش نمیپذیرد.
ایوینگ در ادامه به نکات جالبی دربارهی فولاد ضد زنگ اشاره میکند و توضیح میدهد:
اما این فولاد ضد زنگ است که بیشتر او را مجذوب خود میکند. هزینه این مواد از فولاد معمولی بیشتر است، «زیرا حاوی کروم و اغلب مواد دیگری مانند نیکل و مولیبدن است که تقاضای بالایی دارند. تمایل فولاد ضد زنگ برای برگشتن به شکل اولیه خود به این معنی است که نمیتوان آن را به راحتی مانند فولاد انعطافپذیرتر مورد استفاده توسط اکثر خودروسازان در گلگیرها و سایر قطعات قرار داد. همچنین به تکنیکهای جوشکاری خاصی نیاز دارد. به عبارت دیگر، میتوانید ادعای اولیه ماسک مبنی بر وانتی ۴۰،۰۰۰ دلاری را نادیده بگیرید. این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.
ایوینگ در ادامه به پرسشهای طراحی و تولید انبوه میپردازد و به این نکته اشاره میکند که بدنه سایبرتراک «هیچ یک از منحنیهای معمول اکثر وسایل نقلیه را ندارد و در عوض متشکل از پنلهای فولادی تخت است که کارشناسان میگویند احتمالاً با لیزر بریده و سپس به هم جوش داده میشوند و نیاز به ماشینهای شکلدهی قدرتمند را از بین میبرند.
ایوینگ همچنین دربارهی ایمنی این خودرو حدس میزند که احتمالا چندان مطابق با تصورات ما نباشد. او مینویسد:
فولاد استفاده شده در بیشتر خودروها برای مچاله شدن در تصادف، جذب انرژی و محافظت از مسافران طراحی شده است. فولاد ضد زنگ به این راحتی مچاله نمیشود و مسافران را در معرض نیروی بیشتری قرار میدهد.
ایوینگ در جمعبندی مینویسد:
اگر هیچ چیز دیگری نباشد، سایبرتراک در یک میدان شلوغ برجسته خواهد شد. اما کی؟ اکنون به نظر میرسد سال ۲۰۲۴ این وانت برقی با تعداد واقعی تولید شود.