چرا پورشه سیستم رانندگی تک پدالی را برای صرفهجویی انرژی موثر نمیداند؟
چرا پورشه سیستم رانندگی تک پدالی را برای صرفهجویی انرژی موثر نمیداند؟
برند لوکس-اسپرت آلمانی معتقد است که راههای بهتری برای ذخیره و نگهداری انرژی الکتریکی خودرو وجود دارد.
امروزه بسیاری از خودروهای برقی به سیستمی موسومبه «رانندگی تک gsxrی» مجهز هستند. این سیستم که نوعی ذخیرهکننده انرژی محسوب میشود با برداشته شدن پای راننده از روی gsxr گاز به کار میافتد و بهعنوان یک ژنراتور تولید برق ایفا نقش میکند. به این ترتیب، سرعت خودرو کمتر شده و بخشی از انرژی مصرفشده برای شتابگیری آن به باتری باز میگردد. بسیاری از شرکتها از این روش بهعنوان راهی برای افزایش مسافت قابلپیمایش خودروهایشان استفاده میکنند.
پورشه اما ظاهرا خود را از این قاعده مستثنا کرده و در سدان برقی تایکان از رانندگی تک gsxrی استفاده نکرده است. اشتوتگارتیها میگویند راههای بهتری برای استفاده و ذخیره نیروی الکتریکی باتری خودروی برقی وجود دارد و آن هم حرکت در حالت خلاص است.
موتورهای الکتریکی خودرو در حالت دنده خلاص برای کاهش درگ از مدار خارج میشوند و به خودرو اجازه میدهند تا بدون استفاده از ذرهای انرژی به حرکت خود ادامه دهد. پورشه میگوید این راه طبیعیتری برای اجازه دادن به حرکت بدون مصرف انرژی در یک خودرو به شمار میرود. در همین راستا «مارتین ریچِنکِر»، مدیر ارشد بررسی شاسی در واحد مهندسی پورشه، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:
این راه بهینهتری برای رانندگی کردن است چراکه انرژی جنبشی خودرو را حفظ میکند.
پورشه میگوید که رانندگی تک gsxrی ابتدا انرژی را یازیافت میکند و سپس آن را دوباره به آلاینده تبدیل میکند که باعث دو برابر بدترشدن وضعیت میشود. این دیدگاه اسپرتساز آلمانی در تمام محصولاتش به چشم میخورد چراکه هیچ یکی از مدلهای برقیاش ازجمله خانواده تایکان و ماکان برقی که بهزودی معرفی خواهد شد، از این ویژگی استفاده نمیکنند. پورشه همچنان تاکید دارد که خودروهای برقیاش روح و کاراکتر رانندگی مشابه نسخههای درونسوزش دارند.
با وجود اینکه رانندگی تک gsxrی در تایکان نیست اما این خودرو از بازیافت انرژی زیاد استفاده میکند. پورشه معتقد است که تا ۹۰ درصد انرژی ترمزگرفتن را میتوان از همان موتورهای اصلی برقی تامین کرد و اصلا نیازی هم به نیروی هیدرولیک ترمز نداشت. ترمزهای اصطکاکی در سرعتهای زیر ۵ کیلومتر بر ساعت فعال میشوند؛ زمانی که موتورهای برقی قوت کافی برای کاهش سرعت ندارند یا اینکه قدرت ترمزگیری آن صفر باشد.
در سرعتهای بالا اما پورشه تایکان توربو S میتواند ۲۹۰ کیلووات نیروی الکتریکی را برای ترمز گرفتن فراهم کند. همین مسئله باعث میشود تا گستره حرکتی این خودرو پس از دو ثانیه ترمز گرفتن تا ۰.۴۳ درصد بیشتر، افزایش پیدا کند. دیگر نقطه مثبت ترمزگیری بهوسیله موتورهای برقی احتمالا کاهش استهلاک سیستم ترمزگیری هیدرولیک به شمار میرود که بهندرت مورد استفاده قرار میگیرد بنابراین صفحات و روتورهایش نیازمند رسیدگی کمتری خواهند بود. اگر این وضعیت را با خودروهای درونسوز مقایسه کنیم به برتری این نوع ترمزگیری پی خواهیم برد.
نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا فکر میکنید برداشت پورشه از رانندگی تک gsxrی درست است یا با بهانه گرفتن، از آن بهعنوان تبلیغات استفاده میکند تا خودروهای خودش را در چشم خریداران متمایز کند؟!