هاست پرسرعت
خودرو

چرا کاوازاکی نینجا H2R جذاب‌ترین ابر موتورسیکلت دنیاست؟

چرا کاوازاکی نینجا H2R جذاب‌ترین ابر موتورسیکلت دنیاست؟

در این نوشتار به بررسی ویژگی‌های منحصربه‌فرد ابر موتورسیکلت کاوازاکی نینجا H2R خواهیم پرداخت.

اولین نسل کاوازاکی نینجا یعنی GPZ900R سال ۱۹۸۴ به منظور ارائه حداکثر پرفورمنس با قابلیت سواری مناسب تولید شد. این موتورسیکلت را می‌توان محصولی انقلابی برای ژاپنی‌ها دانست چراکه بستری برای تولید محصولات نینجا بعدی به شمار می‌رفت. GPZ900R همچنین اولین موتورسیکلت آب‌خنک دنیا بود که می‌توانست به سرعت ۲۳۳ کیلومتر در ساعت دست یابد. با گذشت زمان ابر موتورسیکلت‌های نینجا سریع‌تر و سریع‌تر شدند اما در سال ۲۰۱۵ که همه‌چیز تغییر یافت چراکه گل سرسبد محصولات نینجا یعنی مدل H2R معرفی شد.

با معرفی این موتورسیکلت فوق‌العاده همه درباره سرعت آن سؤال می‌کردند و کاوازاکی نیز هیچ‌کسی را ناامید نکرد. نینجا H2R فراتر از آرزوهای افراد است و می‌توان آن را سلاحی مخوف در خط مستقیم دانست. البته قبل از سوار شدن بر آن حتی در پیست چندین بار فکر کرد چراکه قابلیت‌های شگفت‌انگیزی دارد. این موتورسیکلت از تجارب درخشان کاوازاکی استفاده کرده و پکیجی بی‌بدیل را ارائه می‌کند. به سال ۲۰۱۶ برویم یعنی زمانی که فعلاً خبر خاصی از موتورسیکلت‌های برقی نبود. سوپراستار دنیای موتورسیکلت‌ها یعنی کنان سوف اوغلو قراردادی با کاوازاکی را برای تست سرعت H2R امضا کرد. پس از ماه‌ها آماده‌سازی و بررسی بی‌وقفه شرایط، سوف اوغلو سرانجام لباس چرمی ویژه خود را بر تن کرد. کاوازاکی مدعی بود این ابر موتورسیکلت می‌تواند به سرعت ۳۸۰ کیلومتر در ساعت برسد اما هدف سوف اوغلو رسیدن به سرعت‌های بالاتر بود.

این موتورسیکلت در عرض ۲۶ ثانیه به سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت رسید و رکورد سریع‌ترین موتورسیکلت تولیدی دنیا را ثبت کرد. چند سال بعد، نینجا H2R حتی یک خودروی فرمول یک و جت جنگنده F-16 را در مسابقه درگ استانبول در سال ۲۰۱۸ شکست داد. این قهرمان دنیای موتورسواری درباره رکوردشکنی خود گفته است:

حداکثر سرعتی که ما در مسابقات قهرمانی جهان به آن می‌رسیم حدود ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است و بنابراین سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت رقم واقعاً بالایی به شمار می‌رود. رسیدن به این رکورد آرزوی من بود و شکر خدا توانستم به آن دست یابم

کاوازاکی نینجا H2R هنوز هم از سرعت بسیار بالایی برای شکست رقبا برخوردار است و این امر به مدد جادوی فنی و مهندسی پیشرانه‌اش رخ داده است. ژاپنی‌ها نه تنها از منابع مخصوص خود برای توسعه ابر موتورسیکلت موردبحث استفاده کرده‌اند بلکه کمک‌های صنایع سنگین کاوازاکی را نیز دریافت نموده‌اند. یکی از بخش‌های اصلی قوای محرکه این محصول سوپرشارژر آن است. نینجا H2R از سوپرشارژر گریز از مرکزی استفاده می‌کند که به‌طور ویژه برای این موتورسیکلت توسعه یافته است. شرکت آکاشی توسعه و ساخت این قطعه را بر عهده داشته و به همین خاطر است که H2R توانایی‌های فوق‌العاده‌ای دارد. باید دانست ضخامت تیغه‌های پره سوپرشارژر به حدود ۱ میلی‌متر می‌رسد. پره سوپرشارژر به سرعت حدود ۱۳۰ هزار دور در دقیقه رسیده و خود سوپرشارژر نیز بیش از ۵۳ گالن هوای فشرده شده را در هر ثانیه وارد پیشرانه می‌کند.

روی دیگر سکه به پیشرانه ۴ سیلندر خطی دیوانه کننده‌ای مربوط می‌شود که آن‌هم به‌طور خاص برای نینجا H2R طراحی شده است. البته نباید این پیشرانه را با نمونه بکار رفته در نینجا ZX-10R اشتباه گرفت. پیشرانه H2R دارای برخی بهبودهاست که باعث می‌شود قدرت فوق‌العاده‌ای تولید کند. قلب تپنده این ابر موتورسیکلت به حدی پیچیده و پرقدرت است که باید پس از ۳۰ سال سواری کامل سرویس شود. این نیروگاه جذاب ۳۱۰ اسب بخار قدرت را در دور ۱۴ هزار تولید می‌کند. پورت‌های ورودی پیشرانه پولیش‌کاری شده‌اند تا از عبور نرم هوا و به حداقل رسیدن مقاومت در برابر آن اطمینان حاصل شود. همچنین پورت‌های اگزوز به‌صورت مستقیم تولید شده‌اند و در سر سیلندر نیز خبری از طراحی وارونه نیست تا گازها سریع‌تر جریان یابند. محفظه احتراق پیشرانه نیز به تاج پیستون تخت مجهز است از ناک جلوگیری شود. به منظور مدیریت گرمایی بهتر، پیستون‌ها بجای روش فورج کاری با روش ریخته‌گری تولید شده‌اند.

پیشرانه ۴ سیلندر خطی سوپرشارژردار ۹۹۸ سی‌سی
نسبت تراکم ۸.۳ به ۱
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۳۱۰/۱۶۵
وزن (کیلوگرم) ۲۱۶

اما آنچه کاوازاکی نینجا H2R را محصولی ویژه ساخته فقط سوپرشارژر آن نیست. این محصول از نظر طراحی، آیرودینامیک و مشخصات فنی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. از رنگ بدنه گرفته تا فریم و بال‌ها، نینجا H2R نقطه اوج تکنولوژی و مهندسی به شمار می‌رود برخلاف اکثر ابر موتورسیکلت‌ها که از فریم‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند، محصول کاوازاکی به فریم فولادی جوشکاری شده مجهز است. ژاپنی‌ها می‌گویند این فریم به رفتار و لرزش‌های ناهنجاری در سرعت‌های بالا ندارد.

در بخش آیرودینامیک هم بال‌های فیبر کربنی توسط بخش هوافضای صنایع سنگین کاوازاکی طراحی شده‌اند. در تولید آن‌ها نیز از جت‌های جنگنده الهام گرفته شده است. برای مثال بال‌های فلاپ کناره‌ها شکاف دار هستند تا به بهبود جریان هوا کمک کنند. دیگر ویژگی برجسته نینجا H2R رنگ بدنه آینه مانند آن خواهد بود. پوشش مشکی بدنه توسط لایه‌ای نقره‌ای پوشانده می‌شود. در نهایت نیز رنگ نهایی روی بدنه بکار می‌رود و این رنگ به گونه‌ای توسعه یافته که می‌تواند خراش‌های کوچک روی خود را ریکاوری کند!

کاوازاکی نینجا H2R ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد: سریع‌ترین موتورسیکلت دنیا، نسبت قدرت به وزن استثنایی و تنها موتورسیکلت سوپرشارژر تولیدی جهان. این محصول نقطه اوج مهندسی ابر موتورسیکلت‌هاست و تجارت و مهارت فوق‌العاده کاوازاکی را به نمایش می‌گذارد. H2R مهندسی پیشرفته را با دیوانگی محض ترکیب کرده و به حدی پیش رفته که تنها برخی از معدود برندها می‌توانند فکر رسیدن به آن نقطه را بکنند.

نینجا H2R از قدرت کافی برای رقابت با قوی‌ترین خودروهای اسپرت دنیا برخوردار است. حتی ماهرترین موتورسواران دنیا نیز با ترس و تردید روی صندلی آن سوار می‌شوند و به خاطر همین عملکرد است که H2R مختص پیست تولید شده هرچند در بسیاری از پیست‌ها امکان راندن آن وجود ندارد چراکه صدای تولیدی آن بسیار زیاد است. با فرا رسیدن عصر وسایل نقلیه برقی و شروع شمارش معکوس برای خداحافظی با پیشرانه‌های درون‌سوز، شاید هرگز چیزی شبیه کاوازاکی نینجا H2R را نبینیم…

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا