هاست پرسرعت
خودرو

چری تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید مشخصات فنی، امکانات و قیمت

چری تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید مشخصات فنی، امکانات و قیمت

مدل پلاگین هیبرید چری تیگو ۸ پرو، خودرویی جدید با طراحی ۲۰۲۳ است که میانگین مصرف سوخت ۲ لیتر در صد کیلومتر دارد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

چری در کنار جیلی و بی‌وای‌دی و هاوال، یکی از برترین خودروسازان چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. محصولات جدید چری علاوه‌بر امکانات رفاهی متنوع و نزدیک به استاندارد جهانی، ظاهر جذاب و عامه‌پسند دارند که فراتر از انتظار عامه‌ی مردم است. بازار ایران در سال‌های گذشته، میزبان انواع محصولات چری شامل کراس‌اورهای  X22 ،X33، تیگو ۵ و X55 و تیگو ۷ در کنار سدان آریزو ۵ و آریزو ۶ بود  با ‌این ‌اوصاف، می‌توان چری را مهم‌ترین برند خودروسازی چین در بازار کشورمان دانست.

چری تیگو ۸ پرو مکس در بازار ایران، گران‌ترین خودروی صفر کیلومتر چینی است و هم‌اکنون برای خرید آزاد، حدود ۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده. باتوجه به شرایط موجود و هجوم مشتریان برای انواع خودروهای چینی، احتمال بالایی برای واردات انواع تیگو ۸ وجود دارد. هم‌اکنون نسخه‌های پرو، پرومکس و هیبرید ساده (غیرپلاگین هیبرید با سیستم تک دیفرانسیل) توسط مدیران خودرو در ایران رونمایی شده‌اند.

چری تیگو 8 پرو

مهم‌ترین تفاوت تیگو ۸ پرو و پرومکس موجود در ایران، نصب پیشرانه‌ی قوی‌تر و سیستم دو دیفرانسیل برای نسخه‌ی پرومکس است. مدل پرو از موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر روی محور جلو استفاده می‌کند اما تیگو ۸ پرومکس، پیشرانه‌ی ۲ لیتر توربوشارژ ۲۵۴ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور همراه سیستم دو دیفرانسیل دارد. قیمت کارخانه‌ای تیگو ۸ پرو و پرومکس به ترتیب، ۱/۷۵۰ میلیارد تومان و ۲/۱۳۰ میلیارد تومان است.

باوجود مشتریان متعدد برای خودروهای چینی ۳ میلیارد تومانی و اعتماد عامه‌ی مردم به سابقه‌ی ۲۰ ساله‌ی مدیران خودرو در خدمات پس از فروش برای مدل‌های مونتاژی، جدیدترین نسخه‌‌ی تیگو ۸ با پیشرانه‌ی پلاگین هیبرید نیز، امکان ورود به ایران دارد.

مقالات مرتبط:

فروش نقدی مدیران خودرو: ام‌ وی‌ ام و فونیکس

تجربه رانندگی با چری تیگو ۷ پرو، جدیدترین محصول مدیران خودرو

طراحی بدنه و ظاهر بیرونی چری تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید

مهم‌ترین نکته در خودروی جدید چری، استفاده از یک جلوپنجره‌ی بزرگ و ذوزنقه‌ای شکل است که سرتاسر فضای بین چراغ‌ها و بخش میانی سپر را پوشش می‌دهد. هرچند که تیگو ۸ موجود در ایران، شباهت بسیار زیادی به هیوندای سانتافه قدیمی دارد، ظاهرا تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید از سبک طراحی لکسوس پیروی کرده است.

تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید نمای اصلی

چراغ‌های باریک و اسپرت در جلو، چشم‌نواز به نظر می‌رسند و حجم‌دهی بسیار خوب در طرفین سپر دیده می‌شود؛ اما بخش بزرگی از نمای اصلی خودرو با پلاستیک سیاه‌رنگ، حس یک خودروی ارزان‌قیمت را تداعی می‌کند. احتمالا با تولید ادوات فلزی یا پلاستیک باکیفیت براق در آینده، بهبود نمای بیرونی تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید حاصل شود.

انواع تیگو ۸ پرو و پرومکس با چراغ عقب مستقل و فاقد پیوستگی تولید شدند اما مدل پلاگین هیبرید این خودرو، حالا ساختار پیوسته دارد. هرچند که این طرح، سال‌ها پیش توسط کراس‌اورهای اروپایی مثل رونو تالیسمان و پورشه کاین استفاده شد، به‌تازگی حالت ثابت تمام شاسی‌بلندهای چینی شده است.

تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید نمای عقب

حجم‌دهی چراغ‌ها، بدنه و جایگاه مخصوص پلاک در تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید، برتری ظاهری نسبت به مدل‌های چینی مرسوم در ایران را نشان می‌دهد. حالت سپر، جاسازی اگزوز و بالچه‌ی انتهای سقف نیز، به خوبی انجام شده است.

در مجموع، می‌توان طراحی تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید را بسیار خوب توصیف کرد و پلاستیک سیاه‌رنگ داخل گلگیرها، رکاب و سپرها را نادیده گرفت. ابعاد خودرو شامل ۴۷۴۵ میلی‌متر طول، ۱۸۶۰ میلی‌متر عرض و ۱۷۴۷ میلی‌متر ارتفاع  با فاصله محوری ۲۷۱۰ میلی‌متر، کمی‌بزرگ‌تر از هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ موجود در ایران است.

طراحی کابین و داخل چری تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید

به‌زحمت می‌توان تفاوت در طراحی داشبورد نسخه‌ی پلاگین هیبرید و مدل استاندارد تیگو پرو پیدا کرد. در نمونه‌ی جدیدتر، انحنای جزئی به گوشه‌ی سمت راست نمایشگر اضافه شده است و بخش سوم (پایین‌تر از خروجی‌های تهویه مطبوع) حالت طاقچه‌ای دارد.

تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید نمای داخلی

طراح فرمان تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید نیز جدیدتر و جذاب‌تر از دیگر مدل‌های چری به نظر می‌رسد. ظاهرا برای کلیدهای گردان روی فرمان و کنسول میانی (انتخاب حالت رانندگی و عملکرد گیربکس) از فلز نقره‌ای رنگ استفاده شده است. همچنین نسخه‌ی پرو پلاگین هیبرید، فاقد نمایشگر لمسی فرعی خواهد بود که در مدل‌های واردشده به ایران، زیر داشبورد برای کنترل امکانات رفاهی وجود دارد.

ادوات کنسول، تودری و طرح صندلی‌های نیز برای مدل پلاگین هیبرید ۲۰۲۳ متفاوت از چری تیگو ۸ موجود در ایران است. نصب چند خروجی صدا (اسپیکر) داخل درهای خودرو، نشان از تجهیزات اضافی و سفارشی مخصوص تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید دارد. این خودرو با دو مدل ۵ و ۷ نفره (سه ردیف صندلی) در چین تولید شده است.

پیشرانه و تجهیزات فنی تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید

پیش‌تر گفته شد که تیگو ۸ پرو و پرومکس موجود در ایران، موتور ۱/۶ و ۲ لیتر توربوشارژ دارند. این شرایط برای نسخه‌ی پلاگین هیبرید متفاوت است و پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتر توربوشارژ با همراهی دو موتور برقی ارائه می‌کند.

موتور بنزینی، ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. موتورهای الکتریکی نصب شده در جلو عقب، قدرت ۹۳ و ۷۳ اسب بخار با گشتاور ۱۶۰ و ۱۵۵ نیوتن‌متر تولید می‌کنند. مجموع قدرت تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید، ۳۲۰  اسب بخار و نهایت گشتاور ۵۴۵ نیوتن‌متر است.

تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید نمای فرمان

براساس اطلاعات موجود در سایت‌های چینی، تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید با وزن خالص ۱۸۲۰ کیلوگرم، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ تا ۹ ثانیه دارد. این شرایط نشان می‌دهند نسخه‌ی پلاگین هیبرید، کمی کندتر از مدل هیبرید ساده (تک دیفرانسیل ۳۲۶ اسب بخار) و پرومکس ( ۲ دیفرانسیل ۲ لیتر توربوشارژ ۲۵۴ اسب بخار) است اما شتاب‌گیری مشابه تیگو ۸ پرو دارد.

دو دلیل مهم، مردم جهان را به خرید مدل‌های پلاگین هیبرید تشویق می‌کند. عامل اصلی، کاهش مصرف سوخت و نکته‌ی دوم، امکان رانندگی تمام برقی است. این شرایط برای تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید نیز وجود دارد و شرکت سازنده ادعا می‌کند، میانگین مصرف سوخت ۱/۵ تا ۲ لیتر، به شرط شارژ کامل باتری‌ها از طریق برق شهری، تامین می‌شود. همچنین راننده می‌تواند مسافتی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را بدون بنزین و صرفا با تکیه بر باتری، طی کند. همچنین راننده می‌تواند با یک مرتبه سوخت‌گیری بنزین و شارژ باتری، بیش از هزار کیلومتر رانندگی بدون توقف داشته باشد.

تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید نمای کنسول

زمان لازم برای شارژ باتری‌های ۱۹.۲۷ کیلوواتی تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید ۲۰۲۳ اعلام نشده اما می‌توان از شبیه‌سازی این مدل با دیگر خودروهای چینی مشابه، ۸ تا ۹ ساعت زمان لازم برای تکیمل ظرفیت با برق شهری ۲۲۰ ولت را پیش‌بینی کرد.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید

در مدل‌های مختلف تیگو ۸ امروزی، کروز کنترل هوشمند با ترمز اضطراری، حرکت آرام در سرازیری، حفظ خودرو در شیب (اتوهُلد)، کنترل کشش، کنترل پایداری، دستیار حرکت در ترافیک و هشدار حرکت بین خطوط، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری، سنسور نور، حسگر باران، چرخش روشنایی جلو به طرفین، فرمان برقی، صندلی‌های چرم با تنظیم برقی در جلو، دو کانال تهویه اتوماتیک، دوربین عقب، دید ۳۶۰ درجه، شش کیسه هوا، کول باکس، شارژر بی‌سیم، درب صندوق برقی و سانروف پانورامیک وجود دارند.

تیگو 8 پرو جدید

رینگ‌های ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ اینچ  در مدل‌های مختلف تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید وجود دارند. همچنین سیستم صوتی باکیفیت از برند سونی و نمایشگر لمسی ۱۲/۳ اینچ امکانات استاندارد این خودرو هستند.

قیمت تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید

در بازار جهانی، آستانه قیمت تیگو ۸ پرو استاندارد، مجهز به موتور ۱/۶ لیتر با قدرت ۱۹۷ اسب بخار، ۲۰ هزار دلار است؛ اما نسخه‌ی پلاگین هیبرید در چین، ۲۷ هزار دلار قیمت دارد. این شرایط، واردات تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید یا مونتاژ توسط مدیران خودرو را پرچالش جلوه می‌دهد؛ چراکه هزینه خرید برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی را به حدود ۴ میلیارد تومان می‌رساند.

بی وای دی سانگ هیبرید

جهت اطلاع مخاطبان gsxr، بی‌وا‌دی سانگ DM به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کراس‌اورهای پلاگین هیبرید چین، مجهز به پیشرانه‌ی ۴۴۷ اسب بخار با گشتاور ۴۷۰ نیوتن‌متر و توان پیمایش ۸۰ کیلومتر با یک شارژ، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵ تا ۵/۵ ثانیه و میانگین مصرف بنزین ۱/۵ تا ۲ لیتر در صد کیلومتر دارد. بی‌وا‌دی سانگ DM از نظر ابعاد بدنه، کمی کوچک‌تر از تیگو ۸ پلاگین هیبرید است اما با قیمت ۲۳ هزار دلار، ارزش خرید بسیار خوبی دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۰ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا