چه اتفاقی برای باتری‌های معیوب خودروهای برقی می‌افتد؟

چه اتفاقی برای باتری‌های معیوب خودروهای برقی می‌افتد؟

یکی از نگرانی‌های مهم درباره خودروهای برقی سرنوشت باتری‌های آن‌ها پس از پایان طول عمرشان است. اگرچه دفن آن‌ها در زمین اولین ایده‌ای است که به ذهن می‌رسد اما چندین شرکت در حال کار روی حل این مشکل و بازیافت باتری‌ها هستند.

یکی از شرکت‌های پیشرو در این زمینه لی سایکل است که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شده و می‌خواهد باتری‌های لیتیوم یونی را بازیافت کند. همانند تمامی باتری‌های لیتیوم یونی، باتری بکار رفته در خودرویی همچون نیسان لیف و همچنین آیفون‌های قدیمی به پایان راه خود می‌رسند و نهایتاً این باتری‌ها قابلیت شارژ خود را از دست می‌دهند و می‌بایست تعویض شوند. اینجاست که سؤال مهمی پیش می‌آید: چه اتفاقی برای باتری‌های قدیمی و خراب می‌افتد؟ با تکنیک‌های بازیافت جدید روش‌هایی برای نجات این باتری‌ها و حتی استفاده از قطعات آن‌ها در باتری‌های جدید وجود دارد.

لیتیوم، کبالت، مس و نیکل از عناصر تشکیل دهنده باتری‌های خودروهای برقی هستند و آن‌ها را می‌توان همانند عناصر خالص بازیافت کرد و از این نظر محدودیتی وجود ندارد. شرکت لی سایکل روی چنین فرایندی تمرکز دارد و کارخانه‌ای در آریزونا تأسیس کرده است که کار بازیافت هر نوع باتری لیتیوم یونی را انجام می‌دهد. فرقی نمی‌کند که باتری موردبحث در تسلا مدل S بکار رفته باشد یا باتری یک دمنده معمولی باشد چراکه لی سایکل به لطف راه‌حل مبتنی بر آب خود تمامی باتری‌ها را بازیافت می‌کند.

به عبارت دیگر، این شرکت باتری را ذوب نمی‌کند بلکه از روش خاصی برای جداسازی تمامی اجزای باتری در سه بخش استفاده می‌کند. در پایان خط بازیافت این سه بخش حاوی بازمانده‌های پلاستیکی، آلومینیوم و مس و توده مشکی خواهند بود. توده مشکی حاوی لیتیوم، نیکل و کبالت است. پس از دسته‌بندی این مواد، بخش‌های حاوی توده مشکی به محل دیگری جهت جداسازی بیشتر ارسال خواهند شد. از آنجا به بعد شرکت‌ها می‌توانند باتری‌های لیتیوم یونی را با استفاده از این مواد بازیافتی تولید کنند. لی سایکل می‌گوید کارخانه آریزونا می‌تواند هر ساله ۱۸ هزار تن باتری لیتیوم یونی را دریافت و تا ۹۵ درصد منابع باتری را بازیافت نماید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴۶ رای

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل