چه چیزی باعث میشود موتورهای برقی راندمان بالایی داشته باشند؟
چه چیزی باعث میشود موتورهای برقی راندمان بالایی داشته باشند؟
موتورهای برقی بکار رفته در خودروهای برقی و بدون آلایندگی هزینههای مالکیت و نگهداری را پایین میآورند؛ اما چه چیزی باعث میشود این موتورها راندمان بالاتری نسبت به نمونههای درونسوز داشته باشند؟
نیسان ایکس تریل هیبریدی و آریا برقی به زودی با تکنولوژی e-4orce AWD این خودروساز عرضه میشوند. این تکنولوژی باعث اضافه شدن یک موتور دوم به اکسل عقب میشود تا سیستم چهار چرخ محرک حاصل شود. در هر دو خودرو چرخ های جلو فقط به وسیله موتور برقی به حرکت درمیآیند اما تفاوت این است که ایکس تریل از سیستم e-Power نیسان سود میبرد. این سیستم از یک موتور برقی و ژنراتور بنزینی به عنوان پشتیبان استفاده میکند. لکسوس در سال ۲۰۲۰ سیستم چهار چرخ محرک و دو موتوره مشابهی را با نام دایرکت ۴ معرفی کرد. این خودروساز به مزیتهای تکنولوژی خود همچون توازن هندلینگ اشاره میکند که این امر با تغییر میزان گشتاور هریک از موتورها میسر میشود. وجود گشتاور بیشتر در بخش جلو باعث ایجاد کم فرمانی خواهد شد و در بخش عقب نیز بیش فرمانی وجود خواهد داشت که توازن این دو باعث ایجاد هندلینگ بهینه میشود.
نیسان میگوید با کنترل جداگانه میزان ترمز احیا شونده در بخشهای جلو و عقب (بجای تنظیم فقط در بخش جلو) خودرو میتواند پایداری و توازن بهتری داشته باشد و این امر از دایو دماغه خودرو در زمان ترمز گرفتن جلوگیری خواهد کرد؛ اما آیا این سیستم جدیدی است؟ استفاده نیسان از ترمز احیا شونده به این روش شاید خلاقانه باشد هرچند ایده اساسی جلوگیری از دایو دماغه جدید نیست و معمولاً با طراحی پایه ژئومتری سیستم تعلیق بیان میشود. شما حتی میتوانید کیت ضد دایو را برای فورد اسکورت کلاسیک نسل اول خریداری کنید اما نمیتوانید خودروسازان را برای عدم استفاده از این تکنولوژی در تمامی محصولات مدرن آنها سرزنش نمایید.
توزیع گشتاور از جلو به عقب و چپ و راست، همانند کاری که لکسوس انجام میدهد هم جدید نیست و مدتهای زیادی است که با ترکیبی از کنترل مکانیکی و الکترونیکی انجام میشود. از جمله تکنولوژیهای قبلی توزیع گشتاور میتوان به دیفرانسیلهای الکترونیکی، کلاچهای خیس و استفاده جداگانه از ترمزها اشاره کرد. تغییر خروجی گشتاور موتورهای برقی میتواند بهصورت آنی انجام شود و نیسان میگوید سیستم دوموتوره آن سریعتر از سیستمهای چهار چرخ محرک مکانیکی عمل میکند. با این وجود زمان واکنش سیستمهای تغییر گشتاور مکانیکی در حد میلیثانیه بوده است؛ اما آنچه که این دو ویژگی جدید برجسته میکنند میزان مفید بودن ایدههای مربوط به موتورها و خودروهای برقی است که این کار بدون پیچیدگیهای مکانیکی موردنیاز در قوای محرکه درونسوز و سنتی انجام میشود.
هر دو سیستم نیسان و لکسوس نشان دهنده انعطافپذیری باورنکردنی خودروهای برقی هستند. موتورهای برقی علاوه بر اینکه آلایندگی ندارند بلکه حداکثر گشتاور را بهصورت آنی تولید میکنند و به عنوان ترمزهای قدرتمند نیز عمل خواهند کرد و علاوه بر استهلاک پایین نیازی به سرویس هم نخواهند داشت. موتور برقی از همان ابتدای تکامل با در نظر گرفتن ویژگیهایی همچون فقدان آلایندگی و ارائه شتاب گیری بسیار خوب طراحی شده است. خودروهای برقی درصورتیکه از یک پیشرانه درونسوز با سیکل آتکینسون بسیار کممصرف نیز استفاده کنند علاوه بر شتاب گیری مناسب خواهند توانست برق موردنیاز را نیز در زمان کاهش سرعت به دست آورند. شما با استفاده از این روش حتی میتوانید ادعا کنید خودروهای برقی باعث میشوند پیشرانههای درونسوز بهتر از آنچه واقعاً هستند به نظر آیند.
با وجود خودروهای برقی، هر چیز موردنیاز هم برقی خواهد شد که از جمله آنها میتوان به کمپرسورهای کولر اشاره کرد که در خودروهای سنتی معمولاً از نوع مکانیکی بوده و متعلقات زیادی دارند. این قطعات باید جمعوجور و عاری از لرزش و صدا باشند. جدیدترین مثال دراینباره محصولات برقی کمپانی ماله است که برای خودروهای سواری تا محصولات سنگین و بزرگ طراحی شده و کارایی بسیار خوبی دارد. واضح است که نبود قطعات متحرک و پیچیده فراوان در یک خودروی برقی راندمان آنها را بالاتر برده و این امر به معنی کاهش هزینهها برای مشتریان خواهد بود. نظر شما دراینباره چیست؟