چگونه کمربند ایمنی گرمشونده شعاع حرکتی خودروی برقی را افزایش میدهد؟
چگونه کمربند ایمنی گرمشونده شعاع حرکتی خودروی برقی را افزایش میدهد؟
شرکت ZF کمربند ایمنی گرمشونده معرفی کرده است که میتواند با کاهش انرژی مورد نیاز برای گرم کردن هوای کابین، شعاع حرکتی خودروی برقی را تا ۱۵ درصد افزایش دهد.
حتی در بحرانهای سوخت دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی که بسیار بدتر از چیزی بود که امروز تجربه میکنیم، تلاش چندانی به منظور کشف راههایی برای کاهش مصرف انرژی خودروها انجام نشد.
طی این مدت طولانی، گرم شدن کره زمین و بیداری جهان دربارهی نیاز به پایداری طول کشید تا شرکتها به دنبال راههایی برای کارآمدتر کردن خودروها باشند. در ظاهر، ارزشمند برخی از اینها ممکن است بعید به نظر برسد، اما علم چیز دیگری را نشان میدهد. به گزارش اتوکار، یکی از جدیدترین ایدههایی که به وجود آمده کمربند ایمنی گرمکن ZF است.
گرمایش مستقیم در کابین چیزی است که خودروسازان و تامینکنندگان قطعات به طور جدی به عنوان راهی برای گرم کردن مستقیم بدن سرنشینان با استفاده از گرمای تابشی به جای گرم کردن هوای کابین که انبوهی از انرژی و نیرو را مصرف میکند، در نظر گرفتهاند.
وقتی خودرو دارای موتور احتراقی است که گرمای اتلاف زیادی تولید میکند، این ایده مشکلی ندارد، اما در خودروی برقی چندان مطلوب نیست. در این صورت گرمایش کابین انرژی باتری را از بین میبرد و در هوای بسیار سرد به طور درخورتوجهی شعاع حرکتی خودرو را کاهش میدهد.
برخی از روشهای گرمایش مستقیم هماکنون وارد بازار شدهاند. گرمکن صندلی از دهه ۱۹۶۰ وجود داشته است و امروزه همراه با فرمان گرمشونده به گزینهای ثابت در فهرست آپشنهای خودروها تبدیل شدهاند.
رانندگان خودروهای برقی متوجه خواهند شد در حالی که با روشن شدن سیستم گرمایش کابین، شعاع حرکتی موجود به شدت کاهش مییابد، این موضوع دربارهی دو آپشن یادشده برای گرمایش مستقیم صدق نمیکند؛ اما هر دو به طور درخورتوجهی راحتی در هوای سرد را بهبود میبخشند.
مسئولان ZF ادعا میکند که کمربند ایمنی گرمشونده این شرکت میتواند با کاهش انرژی مورد نیاز برای گرم کردن هوای کابین، شعاع حرکتی خودروی برقی را تا ۱۵ درصد افزایش دهد. این کمربند از تار و پود جدید با رساناهای الکتریکی تعبیه شده در آن ساخته شدهاند که ضخامت آن را در مقایسه با اقلام استاندارد به میزان اندکی افزایش میدهد. در این فرآیند نساجی ویژه که به تازگی توسعه یافته، عناصر رسانا در میان مواد بافته میشود.
اگرچه ZF جزئیات خاصی ارائه نکرده است، اتصالات الکتریکی المنتهای گرمایشی طوری طراحی شدهاند که با نحوه بیرون کشیدن کمربندهای ایمنی از محفظهی خود در هنگام بسته شدن توسط سرنشینان یا در نحوهی جمع شدن مجدد آنها در تضاد نباشد. در واقع، ایده این است که به جز برخی مدارهای الکتریکی اضافی، سازنده خودرو نیازی به ایجاد تغییرات درخورتوجهی برای جا دادن آنها در خودروی برقی ندارد.
مسئولان ZF میگویند کاهش حجم لباسهایی که سرنشینان برای گرم نگه داشتن نیاز به پوشیدن دارند و در نتیجه اجازه دادن به کمربندهای ایمنی نزدیکتر به بدن، یک مزیت ایمنی نیز دارد.
البته ممکن است این طرح به خصوص برای صندلیهای گرمشونده موثر باشد، زیرا اجازه میدهد بدن سرنشین از هر دو طرف گرم شود؛ اما این ایده برای پاهای سرد سرنشینان کار زیادی انجام نمیدهد. اما از آنجا که روشهای گرمایشی جدید از حالت یکبار مصرف به سیستمهای همیشگی تبدیل میشوند، افزودن پنلهای گرمایش تابشی استراتژیک در جای پای خودروها نیز از این امر مراقبت میکند.
گرمایش مستقیم رویکردی است که میتوان انتظار داشت بیشتر آن را در خودروها ببینیم. اگر هنوز شک دارید، تنها به جامعه موتورسیکلتها که سالها از لباسها، دستکشها و دستگیرههای گرمشونده برای گرم نگه داشتن راکبان در زمستان استفاده میکنند، نگاه کنید.