هاست پرسرعت
خودرو

چگونه کوروت فقط در یک نسل از خودرویی اسپرت به هایپرکار تبدیل شد؟

چگونه کوروت فقط در یک نسل از خودرویی اسپرت به هایپرکار تبدیل شد؟

کوروت در نسخهٔ ZR1X با ۱۲۵۰ اسب بخار قدرت، وارد قلمروی هایپرکارها شده است اما این اتفاق چگونه فقط در طول یک نسل رخ داد؟
چگونه کوروت فقط در یک نسل از خودرویی اسپرت به هایپرکار تبدیل شد؟

اکستریم اکستریم

کوروت ZR1 جایگاه این خودرو را به‌عنوان سوپرکاری که می‌تواند با بهترین‌های جهان رقابت کند، تثبیت کرد؛ اما مدتی بود که می‌دانستیم ZR1 تنها یک فرمانروای موقت در خانوادهٔ کوروت است زیرا همه منتظر نسخه‌ای با قدرت بیشتر و مجهز به فناوری هیبریدی بودند. این نسخه مورد انتظار حالا با نام شورلت کوروت ZR1X از راه رسیده و نام کوروت را به قلمرو هایپرکارها وارد کرده است. از زمان معرفی C8 استینگری، نسل C8 کوروت به‌طور مداوم در حال تکامل و پیشرفت بوده و کوروت ZR1X با ۱۲۵۰ اسب بخار، اوج دانش و فناوری توسط شورلت در سال‌های اخیر است. در ادامه، گام‌هایی که شورلت برای تبدیل کوروت از یک خودروی اسپرت به شکارچی هایپرکارها برداشته است را بررسی می‌کنیم.

گام اول: انتقال پیشرانه به وسط

چگونه کوروت فقط در یک نسل از خودرویی اسپرت به هایپرکار تبدیل شد؟

از زمان معرفی کوروت در سال ۱۹۵۳ تا سال ۲۰۱۹، شورلت همیشه به فرمول موتور جلو و دیفرانسیل عقب پایبند بود اما با معرفی نسل C8 در سال ۲۰۱۹، این رویه تغییر کرد. شورلت کوروت استینگری C8 برای اولین بار با موتور پشت کابین معرفی شد که در تاریخ کوروت نقطه عطفی محسوب می‌شد. این تغییر، کوروت را از رقبای آمریکایی مانند فورد موستانگ که همچنان به موتور V8 در جلو پایبند بودند متمایز کرد و آن را به فرمولی نزدیک کرد که برندهای معتبر جهانی مانند فراری و مک‌لارن از آن پیروی می‌کنند. این تحول برای برتری پرفورمنس نسل C8 نسبت به نسل C7 ضروری بود زیرا تاج جوچتر، مهندس ارشد کوروت، در مصاحبه‌ای توضیح داد که مشکلات معماری نسل C7 مثل قدرت بیشتر ناشی از موتور سنگین‌تر و وزن کمتر روی چرخ‌های عقب، عملکرد کوروت را محدود می‌کرد. درمجموع، ترمزگیری و هندلینگ کوروت با موتور وسط به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافت.

گام دوم: توسعهٔ پیشرانهٔ V8 میل‌لنگ تخت

چگونه کوروت فقط در یک نسل از خودرویی اسپرت به هایپرکار تبدیل شد؟

اگرچه معماری موتور وسط در C8 استینگری مورد تحسین قرار گرفت اما این مدل همچنان از موتور LT2 استفاده می‌کرد که عضوی از خانواده قدیمی موتورهای V8 مبتنی بر LS جنرال موتورز بود؛ اما مدل جدیدی از نسل C8 در حال توسعه بود که موتور جدیدی را معرفی می‌کرد. در سال ۲۰۲۱، شورلت کوروت Z06 را رونمایی کرد که به موتور جدید LT6 مجهز شده بود. این موتور V8 تنفس طبیعی، از نظر فنی کاملاً متمایز از موتورهای LS و حتی V8 بلک‌وینگ کادیلاک بود. یکی از برجسته‌تری ویژگی‌های موتور LT6، میل‌لنگ تخت آن بود که از موتورهای V8 میل‌لنگ تخت فراری الهام گرفته بود. همچنین، این موتور از میل‌سوپاپ‌های دوگانه روی سرسیلندر (DOHC) بهره می‌برد که تفاوت عمده‌ای با موتورهای LS در کوروت‌های قبلی داشت که از سوپاپ‌های پوشراد و میل‌لنگ صلیبی استفاده می‌کردند. موتور LT6 عنوان قدرتمندترین موتور V8 تنفس طبیعی جهان را هم از پیشرانهٔ M159 مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز گرفت.

گام سوم: بهره‌گیری از فناوری هیبریدی

چگونه کوروت فقط در یک نسل از خودرویی اسپرت به هایپرکار تبدیل شد؟

پس از معرفی کوروت Z06، شورلت مدل دیگری از نسل C8 را با نام E-Ray معرفی کرد. این نسخه از کوروت C8 از فناوری هیبریدی در کنار موتور ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی LT2 استفاده می‌کرد تا قدرتی نزدیک به Z06 ارائه دهد. شورلت از یک موتور الکتریکی در محور جلو استفاده کرد که ۱۶۰ اسب بخار و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و مکمل خروجی ۴۹۵ اسب بخار و ۶۳۷ نیوتن متر موتور LT2 است. این ترکیب، کوروت E-Ray را به اولین کوروت هیبریدی و اولین مدل چهارچرخ محرک تبدیل کرد. E-Ray گامی مهم در تکامل کوروت بود و نسخه‌ای از سوپرکار آمریکایی را ارائه داد که با ۶۵۵ اسب بخار قدرت، توانایی رانندگی در تمام شرایط آب‌وهوایی را داشت. همچنین به لطف باطری ۱.۹ کیلووات ساعتی که بین صندلی‌ها قرار دارد، E-Ray می‌تواند تا ۸ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند.

گام چهارم: تقویت موتور V8 میل‌لنگ تخت با توربوشارژر

چگونه کوروت فقط در یک نسل از خودرویی اسپرت به هایپرکار تبدیل شد؟

پس از سه گام قبلی، با معرفی شورلت کوروت C8 ZR1، دنیای خودرو شگفت‌زده شد. اگر Z06 برای تثبیت جایگاه کوروت به‌عنوان یک سوپرکار کافی نبود، ZR1 تمام تردیدها را برطرف کرد. این شورلت جذاب با خروجی چهاررقمی، اولین کوروت تولیدی با چنین قدرتی بود. ZR1 ماشینی باورنکردنی است که ۱۰۶۴ اسب بخار را تنها به محور عقب منتقل می‌کند و همچنان می‌تواند ۴۰۰ متر را سریع‌تر از بسیاری از سوپرکارهای چهارچرخ محرک و حتی برخی هایپرکارها طی کند. علاوه بر تنظیمات متعدد در تعلیق و شاسی، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های Z06 و ZR1 موتور آن‌ها است. درحالی‌که Z06 از موتور LT6 استفاده می‌کرد، ZR1 از نسخه‌ای از همین موتور با نام LT7 بهره می‌برد که همراه با LT6 توسعه یافته است. ویژگی اصلی این موتور برخورداری از دو توربوشارژر است که بزرگ‌ترین توربوشارژرها در خودرویی تولیدی محسوب می‌شوند. این موتور یک شاهکار مهندسی است که تأخیر توربو را حذف کرده و این موضوع هنگام رانندگی در پیست آشکار می‌شود. اگرچه ZR1 مجهز به قدرتمندترین موتور V8 در یک خودروی تولیدی سری است اما این پایان تکامل کوروت نبود.

گام پنجم: ترکیب همه‌چیز برای خلق شکارچی هایپرکارها

چگونه کوروت فقط در یک نسل از خودرویی اسپرت به هایپرکار تبدیل شد؟

هرچند کوروت ZR1 توان رقابت با اکثر سوپرکارهای بازار را دارد اما همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد که این کار با ZR1X رقم خورد که به یک شکارچی واقعی هایپرکارها تبدیل شده است. تمام گام‌هایی که بررسی کردیم و تمام مدل‌های کوروت که از زمان معرفی نسل C8 دیده‌ایم، به خلق یک هایپرکار جدید آمریکایی و قدرتمندترین خودروی تولیدی این کشور منجر شده‌اند. این مدل از همان موتور ۵.۵ لیتری V8 توئین ‌توربوی LT7 با همان خروجی قدرت ZR1 استفاده می‌کند اما با واحد محرکه الکتریکی E-Ray که محور جلو را تغذیه می‌کند، همراه شده است. این ترکیب نه‌تنها قوی‌ترین کوروت تاریخ را خلق کرده بلکه نیرو را به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد. از نظر شتاب‌گیری در خط مستقیم، هیچ عضو دیگری از نسل C8 نمی‌تواند ۴۰۰ متر را سریع‌تر از کوروت ZR1X طی کند. این اما تمام ماجرا نیست؛ ZR1X همچنین به سیستم تعلیق جلوی تطبیقی مجهز شده و از سیستم eAWD شورلت بهره می‌برد که به‌صورت فعال با شرایط لاستیک‌ها تنظیم می‌شود تا حداکثر چسبندگی و تعادل بهینه شاسی را فراهم کند. این خودرو قدرتمندتر، توانمندتر در پیست و از نظر فناوری پیشرفته‌تر از شورلت کوروت C8 ZR1 است که با توجه به عملکرد فوق‌العادهٔ ZR1، دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. حالا، پنج سال پس از معرفی نسل C8، کوروت به جایگاه یک هایپرکار رسیده و این نسل را احتمالاً به یکی از مهم‌ترین دوره‌های تاریخ کوروت تبدیل کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۸ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا