هاست پرسرعت
خودرو

چگونه گریت وال با معرفی پیشرانه V8 صنعت خودروسازی را غافلگیر کرد؟

چگونه گریت وال با معرفی پیشرانه V8 صنعت خودروسازی را غافلگیر کرد؟

درحالی‌که خودروسازان جهانی توسعه موتورهای درون‌سوز بزرگ را کنار گذاشته‌اند، گریت وال با معرفی موتور V8 جدیدی در نمایشگاه شانگهای همه را غافلگیر کرد.
چگونه گریت وال با معرفی پیشرانه V8 صنعت خودروسازی را غافلگیر کرد؟

اکستریم اکستریم

میدانیم که چین با اختلاف بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است. سال گذشته، ۳۱.۴۶ میلیون خودرو در چین به فروش رفت، درحالی‌که این رقم در آمریکا، دومین بازار بزرگ، تنها ۱۵.۹۷ میلیون بود. ژاپن با ۴.۴۲ میلیون در جایگاه سوم قرار دارد. این اعداد نشان می‌دهد بازار چین به‌تنهایی با مجموع فروش ۱۰ کشور برتر دیگر برابری می‌کند. نکته قابل‌توجه، نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی در چین است. درحالی‌که خودروهای الکتریکی تنها ۸ درصد از فروش آمریکا را تشکیل می‌دهند، در چین این رقم به نزدیک ۳۰ درصد می‌رسد. بااین‌حال، در شرایطی که خودروسازان جهانی رفته‌رفته در حال کنار گذاشتن موتورهای بزرگ خود هستند، گریت وال حرکتی جسورانه انجام داده است. این شرکت در نمایشگاه شانگهای یک موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی کاملاً جدید با فناوری پلاگین‌هیبریدی معرفی کرد.

چرا چین به V8 نیاز دارد؟

در نگاه اول، این حرکت عجیب به نظر می‌رسد. خودروسازان چینی بیشتر به تولید خودروهای الکتریکی یا موتورهای ۱.۵ لیتری توربو چهار سیلندر معروف‌اند. حتی مدل‌های اسپرت مانند ام‌جی سایبراستر یا بی‌وای‌دی یانگ‌وانگ U9، تهدیدی برای خودروهای اسپرت آمریکایی مانند کوروت یا تویوتا GR86 محسوب نمی‌شوند. بااین‌حال، برند تانک گریت وال با مدل‌هایی مثل ۳۰۰ و ۵۰۰، با الهام‌گیری آشکار از شاسی‌بلندهای معروف جهانی، توجهات را جلب کرده است. این مدل‌ها در حال حاضر از موتور ۲ لیتری توربو چهار سیلندر استفاده می‌کنند که برای بازار چین قابل‌قبول است اما در بازارهای صادراتی مانند استرالیا، خاورمیانه و آفریقای جنوبی که به موتورهای قوی‌تر مانند V8 علاقه‌مندند، چندان جذاب نیست. به گفته «گو یوکون»، مدیر برند جهانی سری تانک، گریت وال مشکلاتی را حل کرده که بسیاری از خودروسازان خارجی نتوانسته‌اند. به گفتهٔ او، خودروهای انرژی نو مانند هیبریدها و الکتریکی‌ها نمی‌توانند جای موتور V8 را بگیرند.

چگونه گریت وال با معرفی پیشرانه V8 صنعت خودروسازی را غافلگیر کرد؟

مشخصات موتور V8 جدید گریت وال

این اولین باری نیست که یک خودروساز چینی به سراغ موتورهای بزرگ می‌رود. هونگچی HQE، یکی از لوکس‌ترین خودروهای چین، از موتور ۶.۰ لیتری V12 استفاده می‌کند اما این موتور خروجی جالبی ندارد زیرا تنها ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که مشابه خروجی موتور V8 کوروت C5 Z06 سال ۲۰۰۱ است. بااین‌حال، گریت وال قبلاً موتوری بزرگ‌تر از چهار سیلندر را ارائه کرده که خروجی قابل‌توجهی دارد. این یک موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو است که به‌صورت معمولی و پلاگین‌هیبریدی ارائه می‌شود و در نسخهٔ هیبریدی ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین، موتور جدید ۴ لیتری V8 توئین توربو که از آلومینیوم ساخته شده و از طراحی Hot V استفاده می‌کند، قطعاً عملکردی بالاتر از V6 خواهد داشت، هرچند GWM هنوز خروجی این موتور را اعلام نکرده است. به گفتهٔ گریت وال، این موتور برای تمام مدل‌های سری تانک و احتمالاً پیکاپ‌های بزرگ مانند P500 در نظر گرفته شده است.

چگونه گریت وال با معرفی پیشرانه V8 صنعت خودروسازی را غافلگیر کرد؟

تأثیر بر بازار جهانی

این موتور V8 جدید چینی تأثیر مستقیمی بر بازار آمریکا نخواهد داشت اما می‌تواند صادرات خودروهای آمریکایی مانند دوج دورانگو و کادیلاک اسکالید را تحت تأثیر قرار دهد. درحالی‌که این مدل‌ها به‌تدریج به موتورهای شش سیلندر توربو یا الکتریکی روی می‌آورند، گریت وال با V8 مدرن خود می‌تواند سهمی از بازارهای علاقه‌مند به موتورهای بزرگ را تصاحب کند. گریت وال با این اقدام نشان داد که نه‌تنها در خودروهای الکتریکی، بلکه در حفظ میراث موتورهای V8 نیز می‌تواند پیشرو باشد. درحالی‌که آمریکا، مهد V8، در حال کنار گذاشتن این موتور افسانه‌ای است، یک خودروساز چینی با جسارت آن را زنده نگه داشته است.

چگونه گریت وال با معرفی پیشرانه V8 صنعت خودروسازی را غافلگیر کرد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا