هاست پرسرعت
خودرو

کاهش امتیاز ایمنی برای خودروهایی که به‌جای دکمه از نمایشگر استفاده می‌کنند

کاهش امتیاز ایمنی برای خودروهایی که به‌جای دکمه از نمایشگر استفاده می‌کنند

یورو انکپ خودروسازان را مجبور می‌کند از دکمه‌های فیزیکی هم استفاده کنند.

تکثیر نمایشگرها در خودروهای امروزی به امری عادی تبدیل شده است. درحالی‌که بسیاری از این فناوری جدید و سبک تازه استقبال کرده‌اند، بسیاری هم تجربه لمس دکمه‌های فیزیکی را به لمس نمایشگرها و گشت‌وگذار درون منوی آن‌ها ترجیح می‌دهند. البته استفاده از نمایشگرها تا حدی فزونی گرفته که باعث ورود «یورو انکپ» به این زمینه شده است. براساس قوانین تازه این سازمان بلژیکی، اگر خودروسازی می‌خواهد حداکثر ستاره‌های ایمنی را دریافت کند، باید از تعدادی دکمه فیزیکی هم استفاده کند. قانون تازه این مجموعه از سال ۲۰۲۶ وارد عمل خواهد شد و نمره ایمنی خودروهایی را که از کنترل‌های سنتی دوری می‌کنند، کاهش خواهد داد.

کاهش امتیاز ایمنی برای خودروهایی که به‌جای دکمه از نمایشگر استفاده می‌کنند

«برنامه وارسی خودروهای جدید اروپا» که با نام یورو انکپ شناخته می‌شود، قصد دارد در خودروهایی که که برای عملکردهای زیر فاقد دستگیره، دکمه یا نشانگر فیزیکی هستند، نمره ایمنی پایین‌تری در نظر بگیرد:

  • چراغ راهنما
  • چراغ خطر
  • بوق
  • برف پاک‌کن‌ها
  • تماس‌های اضطراری

مورد آخر که با نام «ای-کال» هم شناخته می‌شود، چندین سال پیش در اتحادیه اروپا اجباری شد. با استفاده از این ویژگی و درصورت رخداد حادثه‌ای چون تصادف، خودرو به‌صورت خودکار با شماره اضطراری تماس می‌گیرد.

کاهش امتیاز ایمنی برای خودروهایی که به‌جای دکمه از نمایشگر استفاده می‌کنند

خوشبختانه برخلاف برخی خودروسازان چینی و تسلا، هنوز شرکت‌هایی وجود دارند که دکمه‌های فیزیکی را تماما ترک نکردهاند؛ برای نمونه هیوندای از کنترل‌های فیزیکی بیشتری در محصولاتش استفاده می‌کند، تویوتا از کنترل‌های فیزیکی استقبال می‌کنند و اشکودا راهی برای ترکیب بی‌نقص سیستم‌های دیجیتال با دکمه‌های فیزیکی پیدا کرده است. ساز و کار این برند آلمانی به این صورت است که سه دکمه چرخان را در میانه کنسول مرکزی قرار داده است که هر یک به یک نمایشگر مجهز هستند و کاربر به دلخواه خود می‌تواند از آن نمایشگر برای تنظیمات متفاوت خودرو استفاده کند.

کاهش امتیاز ایمنی برای خودروهایی که به‌جای دکمه از نمایشگر استفاده می‌کنند

مدیر توسعه استراتژی‌های یورو انکپ، «متیو اَوِری»، درباره جریمه شرکت‌های راننده را به استفاده انحصاری از نمایشگرها مجبور می‌کنند می‌گوید:

با حرکت تقریبا تمام خودروسازان از دکمه‌ها به نمایشگرهای مرکزی، بیش‌استفاده از این فناوری در صنعت به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است و راننده را مجبور می‌کنند چشم خود را از مسیر برداشته و ریسک ایجاد سانحه را افزایش دهند. تست‌های تازه یورو انکپ از سال ۲۰۲۶ خودروسازان را به سمت استفاده از کنترل‌های فیزیکی برای تنظیمات ساده و پایه خودرو سوق می‌دهد تا از این طریق بتواند زمانی را که راننده از جاده چشم برمی‌دارد به حداقل برساند و امنیت رانندگی را افزایش دهد.

اوری از آنجا به ایمنی راننده اشاره می‌کند که در نمایشگرهای تازه، برای انجام اعمال ساده هم راننده مجبور می‌شود درون زیرشاخه‌های مختلف منوی اصلی گردش کند تا تنظیمات دلخواهش را پیدا کند. درحالی‌که استفاده دکمه‌ها و کنترل‌هایی فیزیکی شمایلی آشنا برای همه دارند و هیمشه دردسترس کاربر هستند.

کاهش امتیاز ایمنی برای خودروهایی که به‌جای دکمه از نمایشگر استفاده می‌کنند

هرچند خبر این سیستم امتیازدهی ایمنی مثبت تلقی می‌شود اما نمی‌توان از این نکته غافل ماند که یورو انکپ نمی‌تواند خوردوسازان را به پیروی از سیستم خود اجبار کند. اجرای این تصمیم در قالب یک قانون رسمی درون کشورها به اتحادیه اروپا بستگی دارد. از آنجا که بیشتر خودروسازان به‌ویژه اروپایی‌ها برای دستیابی به پنج ستاره ایمنی تلاش می‌کنند، کمتر خودروسازی مایل به از دست دادن این امتیاز خواهد شد. مشخصا فهرست دکمه‌های فیزیکی لازم در هر خودرو تا سال ۲۰۲۶ افزایش خواهد یافت.

کاهش امتیاز ایمنی برای خودروهایی که به‌جای دکمه از نمایشگر استفاده می‌کنند

تصمیم نهایی خودروسازان احتمالا جالب‌توجه خواهد شد؛ چون خبری از این نحوه امتیازدهی ایمنی در موسسات ایمنی آسیا و آمریکا نیست؛ همین تفاوت می‌تواند ممکن است منجر به تولید دو نسخه کابین برای خودروهایی شود که در دو بازار متفاوت به فروش می‌رسند. البته که انجام این کار برای کسب‌وکار هیچ شرکتی ایده‌آل و معقول نیست؛ بنابراین تاحدودی انتظار می‌رود مردم سایر قاره‌ها هم از بهبودهای یورو انکپ سود ببرند.

کاهش امتیاز ایمنی برای خودروهایی که به‌جای دکمه از نمایشگر استفاده می‌کنند

مدیرعامل برند آلمانی بی‌ام‌و، «اولیور زیپس»، در جریان نمایشگاه CES 2023 و در یک مصاحبه با نشریه «اتوموتیو نیوز اروپا» اعلام کرد که اطمینان دارد استفاده از نمایشگرهای بزرگ نهایتا تا یک یا دو دهه آینده غیرقانونی خواهد بود.

تا ۱۰ سال دیگر خبری از آن‌ها نیست. قانون‌گذاری اجازه آن را نمی‌دهد. به نظر من اشتباه است که راننده برای استفاده از ویژگی‌های خودروی خود پایین را نگاه کند.

تبدیل شدن پیشنهاد اجباری یورو انکپ به یک قانون در اتحادیه اروپا هنوز راه زیادی را برای طی کرد در پیش دارد اما می‌تواند امیدوار بود که مسئولان این اتحادیه پیشنهاد یادشده را برای خودروسازان اجباری کنند. نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا یورو انکپ مسیر درستی را انتخاب کرده است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۱ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا