کراس اور فولکس واگن ID.4 به دلیل مشکل باتری ۱۲ ولتی فراخوانی شد
کراس اور فولکس واگن ID.4 به دلیل مشکل باتری ۱۲ ولتی فراخوانی شد
شرکت خودروسازی فولکس واگن اعلام کرد که ۱،۰۴۲ دستگاه کراساور الکتریکی ID.4 را به دلیل مشکل باتری ۱۲ ولتی که میتواند باعث اتصال کوتاه و آتشسوزی بالقوه شود، فراخوانی میکند.
فولکس واگن تعداد نسبتا کمی از کراساورهای الکتریکی ID.4 جدید خود را برای رسیدگی به مشکل برقی فراخوان میکند، اما نه موردی که مربوط به پیشرانه الکتریکی آن باشد. این نقص مربوط به باتری قدیمی ۱۲ ولتی آن است (بله، خودروهای برقی هنوز هم باتری ۱۲ ولتی دارند).
به گزارش اتوبلاگ، مسئولان فولکسواگن میگویند که در مدلهای دیفرانسیل عقب ID.4، کابل شارژ باتری ۱۲ ولتی میتواند به ستون فرمان ساییده شود و در صورت فرسوده شدن عایق، به طور بالقوه منجر به اتصال کوتاه شود. در صورت عدم رسیدگی، این عیب میتواند خطر آتشسوزی ایجاد کند. این فراخوان تنها ۱،۰۴۲ نمونه از خودروهای برقی تولید شده برای مدل سالهای ۲۰۲۲-۲۰۲۳ را پوشش میدهد. این فراخوان شامل مدلهای تمام چرخ محرک نمیشود.
در گزارش فراخوان فولکسواگن آمده است:
در خودروهای آسیبدیده (فقط مدل دیفرانسیل عقب)، کابل شارژ باتری ۱۲ ولتی ممکن است با محور ستون فرمان تماس پیدا کند و باعث ساییدگی عایق کابل شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است منجر به اتصال کوتاه شود. اتصال کوتاه میتواند منجر به از دست دادن نیروی حرکتی در حین رانندگی شود که خطر تصادف را افزایش میدهد. اتصال کوتاه در این مورد نیز خطر آتشسوزی خودرو را افزایش خواهد داد. کابل آسیبدیده یک کابل ولتاژ پایین است؛ بنابراین خطر برق گرفتگی با ولتاژ بالا برای سرنشینان یا تکنسینهای سرویس وجود ندارد. خطر آسیب احتمالی به سیستم فرمان (به دلیل عبور جریان الکتریکی) را نمیتوان رد کرد و نادیده گرفت.
مسئولان فولکسواگن میگویند این مشکل ناشی از خمیدگی کابل است که در حین تولید به درستی قرار نگرفته و به طور بالقوه به آن اجازه میدهد با شفت ستون فرمان تماس پیدا کند. فقط برخی قطعات از این طریق تولید شدهاند، به همین دلیل تعداد خودروهای فراخوان شده بسیار کم هستند. دارندگان مدلهای RWD باید مراقب پیامهای هشداردهنده دربارهی باتری ۱۲ ولت باشند؛ چنین پیامی میتواند نشان دهد مشکل قبلاً به حدی رسیده که عایق آسیب دیده و اتصال کوتاه ایجاد شده است. در موارد بسیار جدی، بوی سوختگی یا دود ممکن است وجود داشته باشد؛ در این مرحله خودرو باید تا زمانی که بتوان آن را سرویس کرد، پارک شود.
با توجه به اینکه نقص یادشده فقط مربوط به سیستم ولتاژ پایین خودرو است که برای تامین برق سیستمهای مختلف غیر کششی روی خودرو استفاده میشود، خطر برقگرفتگی مرتبط با این موضوع وجود ندارد. مالکان باید انتظار بکشند که تا پایان فوریه از کمپین این خودروساز مطلع شوند.