هاست پرسرعت
خودرو

کرمان‌موتور در مسیر مدیریت سایپا

کرمان‌موتور در مسیر مدیریت سایپا

کرمان‌موتور با سابقه ۳۰ ساله در صنعت خودرو، با ارائه نقشه‌راهی ۵ ساله اعلام کرد در صورت واگذاری مدیریت سایپا، آمادگی دارد بزرگ‌ترین گروه خودروسازی کشور را تشکیل داده و به جمع ۱۰ خودروساز برتر جهان وارد شود.

اکستریم اکستریم

کرمان‌موتور در مسیر مدیریت سایپا

برنامه ۵ ساله کرمان‌موتور برای مدیریت سایپا و تحول صنعت خودرو

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان‌موتور، با اشاره به سابقه بیش از سه دهه فعالیت این شرکت و همکاری‌های بین‌المللی با برندهایی چون جنرال موتورز، فولکس‌واگن و هیوندای، اعلام کرد در صورت به‌دست‌گرفتن مدیریت سایپا، آماده‌اند طی ۵ سال آینده، بزرگ‌ترین گروه خودروسازی کشور را پایه‌گذاری کنند.

وی هدف نهایی این برنامه را رساندن صنعت خودروی ایران به جایگاهی در میان ۱۰ خودروساز برتر جهان عنوان کرد و در این مسیر، ۶ محور راهبردی را تشریح کرد.

۱. تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال

کرمان‌موتور می‌گوید با تجمیع ظرفیت‌های موجود در کرمان و سایپا، بدون نیاز به سرمایه‌گذاری جدید، امکان تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال فراهم است. این هم‌افزایی باعث کاهش هزینه تمام‌شده، بهبود بهره‌وری خطوط تولید (پرس، بدنه‌سازی، رنگ، مونتاژ و…) و کاهش قیمت نهایی محصولات می‌شود.

۲. معرفی سه خودروی جدید صادرات‌محور در هر سال

طبق برنامه اعلام‌شده، سایپا می‌تواند از سال دوم مدیریت جدید، سالانه سه مدل خودروی جدید با طراحی و فناوری رقابتی به بازار عرضه کند. این محصولات هم‌زمان برای بازار داخل و صادرات طراحی خواهند شد؛ خودروهایی ایمن، کم‌مصرف و به‌روزتر.

۳. بومی‌سازی و کاهش هزینه‌های لجستیکی

با توزیع بهینه خطوط تولید در سایت‌های مختلف و بهره‌گیری از مقیاس اقتصادی، هزینه‌های حمل‌ونقل کاهش می‌یابد. در کنار آن، سهم قطعات ساخت داخل افزایش یافته و اشتغال‌زایی مستقیم، کاهش وابستگی ارزی و رشد صنایع قطعه‌سازی محقق خواهد شد.

۴. سودآوری پایدار با بهینه‌سازی تولید

سودآوری یکی از اولویت‌های مدیریت جدید خواهد بود. افزایش بهره‌وری، مدیریت درست سبد محصولات، کاهش هزینه‌های غیرضروری و افزایش تیراژ، کرمان‌موتور را به سودآوری پایدار می‌رساند. این موضوع در نهایت منجر به تداوم تولید و بهبود سطح رفاهی کارگران خواهد شد.

۵. سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلار

کرمان‌موتور قصد دارد در طی ۵ سال، بیش از یک میلیارد دلار از منابع بازار سرمایه، سود گروه و سرمایه‌گذاری سهام‌داران را برای نوسازی خطوط تولید و توسعه فناوری هزینه کند. این سرمایه‌گذاری منجر به تولید محصولات مدرن‌تر و رقابت‌پذیرتر خواهد شد و راه ورود به بازارهای جهانی را هموار می‌سازد.

۶. اصلاح ساختار مدیریتی و سازمانی سایپا

فیروزی تأکید کرده است که ایجاد ثبات مدیریتی، چابک‌سازی ساختار سایپا، حذف شرکت‌های غیرمرتبط و مولدسازی دارایی‌های راکد، از مهم‌ترین اهداف این برنامه هستند. چنین اصلاحاتی باعث شفاف‌سازی، سرعت در تصمیم‌گیری و بهره‌مندی مستقیم مصرف‌کنندگان و فعالان صنعت خواهد شد.

هشدار نسبت به شعارهای پوچ و خطر برای زنجیره تأمین

مدیرعامل کرمان‌موتور در بخشی از نامه خود، به انتقاد از برخی شعارهای سطحی و نمایشی در حوزه خودرو پرداخت که بدون درک عمیق از صنعت مطرح می‌شوند و نتیجه آن‌ها، نابودی زنجیره تأمین و از بین رفتن هزاران شغل در کشور است.

اخیرا یکی از محکومین سابق فساد کلان اقتصادی در کشور، به عنوان نامزد تصاحب سهام مدیریتی سایپا مطرح شده و شعارهایی چون تولید مرسدس بنز به جای کوییک را بیان کرده که سخیف، غیرواقعی و عوام‌فریبانه است. وی که در دهه ۹۰ به دلیل فساد مالی کلان و بدهی ۲.۷ میلیارد یورویی به وزارت نفت به یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های اقتصادی ایران تبدیل شد، به اتهام «فساد فی‌الارض» و «اخلال در نظام اقتصادی» محکوم به اعدام شده بود اما با همکاری در بازگرداندن اموال و تسویه بدهی‌های خود، از مجازات اعدام رهایی یافت. به گفته برخی منابع، او بخش قابل‌توجهی از سرمایه خود را پیش از بازداشت به ارزهای دیجیتال و املاک در داخل و خارج از کشور تبدیل کرده بود. این سرمایه‌گذاری‌ها، به‌ویژه در بازار پرنوسان ارز دیجیتال، سودهای کلانی برای او به ارمغان آورده است.

تصمیم نهایی با دولت؛ احتمال فروش سهام کرمان‌موتور در سایپا

در پایان این نامه آمده است: کرمان‌موتور منتظر تصمیم نهایی دولت و شخص رئیس‌جمهور برای واگذاری مدیریت سایپا است. در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، کرمان‌موتور اعلام کرده ممکن است با تشخیص صرفه و صلاح خود، حدود ۹ درصد از سهام فعلی‌اش در سایپا را واگذار کرده و منابع حاصل را برای تقویت برنامه‌های داخلی و منطقه‌ای خود هزینه کند.

آیا کرمان‌موتور می‌تواند ناجی سایپا باشد؟

برنامه ارائه‌شده از سوی کرمان‌موتور جاه‌طلبانه و در عین حال ساختارمند است. در شرایطی که صنعت خودروی ایران با چالش‌هایی چون زیان انباشته، بهره‌وری پایین و رقابت‌پذیری ضعیف روبه‌روست، ورود یک بخش خصوصی باسابقه با چشم‌انداز مشخص، می‌تواند نویددهنده تحولی واقعی باشد.

ادغام ظرفیت‌های کرمان‌موتور و سایپا، اگر با حمایت دولت و رفع موانع ساختاری همراه شود، امکان جهش تولید، افزایش صادرات، کاهش قیمت تمام‌شده و جذب سرمایه خارجی را به‌همراه دارد. اما تحقق این اهداف در گرو چند عامل کلیدی است:

  • اراده سیاسی و حمایت عملی دولت برای واگذاری واقعی مدیریت

  • حفظ استقلال مدیریتی و جلوگیری از دخالت‌های بیرونی

  • شفاف‌سازی روابط مالی و سازمانی سایپا

  • اصلاح زیرساخت‌ها و تقویت زنجیره تأمین داخلی

از سوی دیگر، تهدید کرمان‌موتور به فروش سهام خود در صورت عدم تصمیم‌گیری دولت، می‌تواند به‌عنوان یک فشار راهبردی برای تسریع در فرآیند خصوصی‌سازی تعبیر شود.

در مجموع، اگر این نقشه‌راه به‌درستی اجرا شود، می‌تواند سایپا را از یک بنگاه دولتی نیمه‌فعال به بازیگری مدرن در بازار خودروی منطقه‌ای تبدیل کند. در غیر این صورت، فرصتی دیگر برای تحول واقعی از دست خواهد رفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا