کونیگزگ کایمرا، هایپرکار تک ساخت با پیشرانه 1600 اسب بخار یسکو
کونیگزگ کایمرا، هایپرکار تک ساخت با پیشرانه 1600 اسب بخار یسکو
به سفارش رئیس فیا «محمد بن سُلیم»، کونیگزگ هایپرکار آگرا RS او را به پیشرانهٔ یسکو و گیربکس دستی شبیهسازیشدهٔ CC850 مجهز کرده است.
خودرویی که در اینجا میبینید هرچند در ظاهر شبیه یک کونیگزگ آگرا RS به نظر میرسد اما زیر این بدنه داستان کاملاً متفاوتی جریان دارد. این خودرو که کایمرا نام دارد، تنها در یک دستگاه ساخته شده است و هرچند پیشینهٔ آن به آگرا RS بازمیگردد اما به پیشرانهٔ یسکو مجهز شده و گیربکس دستی شبیهسازیشدهٔ CC850 را هم قرض گرفته است. این هایپرکار تک ساخت متعلق به رئیس فیا «محمد بن سُلیم» است. این رانندهٔ سابق رالی که به داشتن یک آگرا RS معمولی راضی نبود، از کونیگزگ خواست این هایپرکار گرانقیمت را به خودرویی منحصربهفرد تبدیل کند.
بدین ترتیب، کایمرا با پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 توئین توربوی یسکو متولد شد که با بنزین معمولی ۱۲۸۰ اسب بخار و با سوخت E85 تا ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. این در حالی است که کایمرا با وزن ۱۲۹۵ کیلوگرم، ۱۰۰ کیلوگرم از یسکو سبکتر است. همچنین هرچند گیربکس این خودرو همان نمونهٔ ۹ سرعتهٔ اتوماتیکی است که در یسکو میبینیم اما از ساختار منحصربهفرد شش سرعتهٔ دستی شبیهسازیشدهٔ CC850 بهره میبرد. این یعنی میتوان دندههای کایمرا را بهصورت دستی تعویض کرد و حتی برای درگیری بیشتر راننده gsxr کلاچ هم وجود دارد. با این گیربکس، راننده حتی میتواند هنگام حرکت خودرو را خلاص کند.
در کایمرا علاوه بر حالت اتوماتیک و دستی با استفاده از دستهدندهٔ سنتی، gsxrهای تعویض دندهٔ پشت فرمان هم وجود دارد. البته این gsxrها برای CC850 هم قابل سفارش خواهد بود. تجهیز آگرا RS به این قوای محرکه اما هرگز کار سادهای نبوده است زیرا این هایپرکار بسیار قدیمیتر از یسکو و CC850 بوده و پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۰ بازمیگردد. به همین دلیل، تجهیزات الکترونیکی باید اصلاح میشدند تا قطعات جدید و قبلی بهطور هماهنگ باهم کار کنند. بهعنوانمثال، در این خودرو جای باطری عوض شده است.
محمد بن سُلیم همچنین یک CC850 و یک یسکو هم سفارش داده و رئیس کونیگزگ او را مشتری طولانیمدت شرکت میداند. هرچند از لحاظ مالی خرید یک کونیگزگ صفرکیلومتر با این قوای محرکه منطقیتر از تجهیز یک خودروی قدیمی به چنین موتور و گیربکسی است اما در عوض هیچ خودروی دیگری مثل کایمرا وجود ندارد. البته کونیگزگ اعلام کرده است که در صورت تمایل خریداران ثروتمند، امکان ساخت نمونهٔ دیگری مثل این وجود خواهد داشت.
انتخاب نام کایمرا برای این خودرو هم کاملاً منطقی به نظر میرسد زیرا این نام از یک هیولا در اساطیر یونان گرفته شده است که سر شیر، بدن بز و دم مار دارد. هایپرکار تک ساخت کونیگزگ نیز ترکیبی از قطعات سه خودروی مختلف است. البته کونیگزگ اولین برندی نیست که یک خودروی قدیمی را ارتقاء داده و حتی نامی جدید برای آن انتخاب کرده است زیرا تعداد زیادی پاگانی زوندا هم بر اساس خودروهای قدیمیتر ولی با پیشرانههای قویتر، بهبود آیرودینامیک و سایر ارتقاءها ساخته شده است.
مجله خبری gsxr