کوپرا ترامار در برابر تویوتا راوفور GR، تقابل شاسیبلندهای اسپرت هیبرید

کوپرا ترامار در برابر تویوتا راوفور GR، تقابل شاسیبلندهای اسپرت هیبرید
کوپرا امیدوار است با کراساوور جدید و جذاب ترامار توجهات را به خود جلب کند اما این تازهوارد اسپانیایی در برابر تویوتا راوفور پرفروش چه عملکردی خواهد داشت؟
شاسیبلندهای پلاگینهیبریدی گزینهای عالی برای خریدارانی هستند که هنوز آماده گذار کامل به خودروهای الکتریکی نیستند. جدیدترین عضو این کلاس، کوپرا ترامار، با ظاهری اسپرت و روح اسپانیایی وارد میدان شده و در این مقایسه با تویوتا راوفور پلاگینهیبریدی، پرفروشترین شاسیبلند جهان، روبهرو میشود. کوپرا ترامار از فناوری گروه فولکسواگن مثل پلتفرم MQB بهره میبرد. این پلتفرم برای پیشرانههای بنزینی، دیزلی و پلاگینهیبریدی طراحی شده و ما در اینجا مدل پلاگینهیبریدی ترامار را بررسی میکنیم.
ترکیب فناوری هیبریدی و ظاهر اسپرت این خودرو، آن را با نسخه پرچمدار تویوتا راوفور پلاگینهیبریدی همتراز میکند. راوفور در نسخهٔ GR اسپرت ظاهری پویاتر و پیشرانه هیبریدی نسبتاً قدرتمند دارد. هر دو خودرو پلاگینهیبریدی هستند اما ترامار از موتور بنزینی توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک دوکلاچه استفاده میکند درحالیکه راوفور موتور تنفس طبیعی با گیربکس CVT و سیستم دوموتوره الکتریکی با قابلیت چهارچرخ محرک دارد. آیا ترامار میتواند وعدههای اسپرتی خود را عملی کند یا راوفور، بهعنوان یک کهنهکار همچنان برتر میدان خواهد بود؟
کوپرا ترامار
اگر به دنبال یک شاسیبلند خانوادگی پنجنفره با چاشنی اسپرت هستید، کوپرا ترامار گزینهای قدرتمند است. این خودرو تعادل خوبی بین راحتی و دینامیک رانندگی برقرار میکند هرچند که اندازه و وزن آن مانع از ارائه هیجان یک هاچبک داغ میشود. قیمتها کمی بالا هستند و مدل e-Hybrid به دلیل باتری بزرگ، بخشی از فضای کاربردی را فدا کرده است. همچنین برای بهترین بازده و پاسخگویی سریع، باید باتری را همیشه شارژ نگه دارید. ترامار در همه شرایط توانمند است و تنها ایراد واقعی آن سواری نسبتاً خشک است. علاوه بر این، مدل e-Hybrid با اینکه قویترین نسخهٔ ترامار محسوب میشود ولی به دلیل سیستم هیبریدی سنگین، حس اسپرت خاصی روی جاده منتقل نمیکند.
تویوتا راوفور
راوفور بیش از ۳۰ سال است که یکی از پایههای ثابت سبد محصولات تویوتا بوده و الگویی برای بخش شاسیبلندهای کامپکت ایجاد کرده است. مدل نسل پنجم کنونی در سبد محصولات تویوتا در اروپا بین یاریس کراس و C-HR قرار دارد و پایینتر از لندکروزر جای میگیرد. راوفور بدون پیچیدگی خاصی عرضه میشود و فقط با پیشرانههای هیبریدی یا پلاگینهیبریدی بنزینی قابل خریداری است. نسخه هیبریدی در قالب محرک جلو یا چهارچرخ محرک ارائه میشود، درحالیکه مدل پلاگینهیبریدی با سیستم دوموتوره الکتریکی، چهارچرخ محرک است. ظاهر جعبهای و جایگاه خانوادگی راوفور باعث میشود هندلینگ چابک آن کمی غافلگیرکننده باشد. ترکیب این ویژگی با پیشرانه پلاگینهیبریدی قدرتمند، لذت رانندگی غیرمنتظرهای ارائه میدهد هرچند که ترامار تجربهای کاملتر ارائه میکند.
روی جاده
هر دو خودرو رانندگی اسپرتی ارائه میدهند اما به سبک خودشان. ترامار در تریم برتر به کمکفنرهای تطبیقی مجهز است که با چسبندگی بالا در مواقع نیاز و سواری محکم اما راحت در حالت عادی، تعادل عالی بین سواری و هندلینگ ایجاد میکنند. راوفور بهاندازه ترامار راحت نیست اما پیشرانه قدرتمندش سریعتر به نظر میرسد، زیرا موتورهای الکتریکی خلأ قدرت پیشرانهٔ بنزینی را در دورهای پایین پر میکنند.
فناوری و ایمنی
ترامار بهعنوان خودروی جدیدتر، فناوریهای پیشرفتهتری دارد. نمایشگر لمسی ۱۲.۹ اینچی آن تجربه کاربری مناسبی ارائه میدهد درحالیکه راوفور با نمایشگر کوچکتر و دکمههای متعدد، ظاهری سنتیتر دارد. هر دو خودرو از نظر تجهیزات ایمنی کامل هستند. کروز کنترل تطبیقی، هشدار نقطه کور و دستیار حفظ خط در هر دو حضور دارند. راوفور با هر اقدام، از استارت زدن تا باز کردن درب صندوق برقی، صداهای هشدار متعددی تولید میکند که ممکن است بهمرور آزاردهنده باشند.
قیمت و هزینههای نگهداری
قیمتهای ترامار e-Hybrid و راوفور پلاگینهیبریدی مشابه هستند اما کوپرا دو گزینه پیشرانه ارائه میکند. ترامار به دلیل باتری بزرگتر با برد الکتریکی تا ۱۱۵ کیلومتر، در مقایسه با حدود ۷۵ کیلومتر راوفور، برتری دارد. این برد بیشتر در صورت شارژ کامل باتری، صرفهجویی قابلتوجهی در هزینه سوخت ایجاد میکند.
کارایی
پروفیل اسپرتتر ترامار باعث میشود فضای داخلی آن بهپای راوفور نرسد، اما تفاوت زیاد نیست و فضای زانو در کابین ترامار حتی سخاوتمندانهتر است. صندلی عقب کشویی ترامار تا ۴۹۰ لیتر فضای صندوق در حالت پنجنفره ایجاد میکند، اما همچنان ۳۰ لیتر از راوفور عقب است. مدل پلاگینهیبریدی ترامار نسبت به نسخه غیرهیبریدی و مدل پلاگینهیبریدی راوفور، ۶۰ لیتر فضای بار کمتری دارد.
مقام اول: کوپرا ترامار
خریدارانی که به دنبال یک خودروی خانوادگی اسپرت هستند، از ترامار راضی خواهند بود. این شاسیبلند در کلاس کامپکت رانندگی نسبتاً جذابی ارائه میدهد اما همچنان راحتی کافی برای سرنشینان دارد. سواری کمی خشک است اما نه بهگونهای که آزاردهنده باشد. مدل پلاگینهیبریدی عملکرد خوب اما نه درخشانی ارائه میدهد، بنابراین فضا برای یک مدل پرچمدار جذابتر وجود دارد. مصرف سوخت به میزان شارژ باتری بستگی دارد اما برد الکتریکی طولانی و شارژ سریع، نکات مثبتی هستند.
مقام دوم: تویوتا راوفور
باتری کوچکتر راوفور نشاندهنده تکامل فناوری پلاگینهیبریدی است اما همچنان پکیج جذابی ارائه میدهد. این خودرو در خط مستقیم قدرت و سرعت بیشتری نسبت به ترامار دارد اما در پیچها بهپای آن نمیرسد. بدنه جعبهایتر فضای صندوق بیشتری فراهم میکند اما راحتی سرنشینان بهاندازه ترامار نیست. سیستم هیبریدی پس از خالی شدن باتری کارآمدتر است، اما در این حالت، خرید مدل هیبریدی استاندارد مقرونبهصرفهتر است.
مشخصات فنی
کوپرا ترامار | تویوتا راوفور | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری I4 توربو هیبرید | ۲.۵ لیتری I4 هیبرید |
مجموع قدرت | ۲۷۰ اسب بخار | ۳۰۵ اسب بخار |
مجموع گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر | – |
گیربکس | شش سرعته دوکلاچه | CVT |
محور محرک | جلو | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۷.۳ ثانیه | ۶.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۵ کیلومتر/ساعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۷ لیتر | ۵.۲ لیتر |
ظرفیت باطری | ۲۵.۸ کیلووات ساعت | ۱۸.۱ کیلووات ساعت |
برد تمام الکتریکی | ۱۱۵ کیلومتر | ۷۵ کیلومتر |
طول | ۴,۵۱۹ میلیمتر | ۴,۶۰۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۶۳ میلیمتر | ۱,۸۵۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۵۸۴ میلیمتر | ۱,۶۹۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۸۱ میلیمتر | ۲,۶۹۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۸۳۰ کیلوگرم | ۱۹۱۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۴۰۰ تا ۴۹۰ لیتر | ۵۲۰ لیتر |
قیمت پایه | ۳۷,۶۰۵ پوند | ۴۴,۱۷۵ پوند |
قیمت تستشده | ۵۱,۷۹۰ پوند | ۴۸,۹۹۰ پوند |
منبع: