هاست پرسرعت
خودرو

کیا سونت وارداتی؛ مشخصات و قیمت کراس‌اور اقتصادی در ایران

کیا سونت وارداتی؛ مشخصات و قیمت کراس‌اور اقتصادی در ایران

یکی از جدیدترین خودروهای تایید گرفته برای ورود به بازار ایران، کیا سونت مونتاژ هندوستان است. این کراس‌اور کوچک، می‌تواند با قیمت کمتر از ۱/۵ میلیارد تومن به خریدار ایرانی فروخته شود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

کراس‌اورهای کامپکت، خودروهای شناخته شده و پرفروش بازار جهانی هستند. این گروه با ابعاد مناسب برای تردد روزانه و قیمت اقتصادی، مورد توجه قرار گرفته‌اند و حالا در سبد اکثر خودروسازان مشهور دنیا دیده می‌شوند. از سویی دیگر، نمونه‌های ارزان‌ مخصوص بازار کشورهای کم‌تر توسعه یافته نیز وجود دارند.

سونت (Sonet) در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد تا خودوریی ویژه برای کارخانه‌های کیا هندوستان باشد. این محصول، خیلی زود مورد توجه قرار گرفته و امروزه خط مونتاژ اکوادور و ویتنام نیز دارد تا کشورهای جنوب شرق آسیا و امریکای جنوبی را پوشش دهد. سونت براساس پلتفرم K2 توسعه یافته و اشتراکات بسیار با هیوندای ونیو و کیا سلتوس دارد. فروش این کراس‌اور در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰۰ هزار دستگاه بوده است.

کیا سورنت نمای اصلی

کیا کره جنوبی، یک برند شناخته شده در بازار ایران محسوب می‌شود و طبیعتا خودروهای وارداتی با این نام تجاری، مردم کشورمان را جذب می‌کنند. از سویی دیگر، مخاطبان سونت احتمالا تصور خواهند کرد با خودرویی کره‌ای فراتر از مدل‌های ساخت چین روبرو هستند اما در واقعیت، محصولی ساخت هند قرار است وارد ایران شود که طبیعتا قطعات هندی خواهد داشت. پیش‌داوری برای کیفیت ساخت کیا سونت و مقایسه‌ی آن با رقبای مونتاژ کره یا چین دشوار است؛ اما می‌توان اطیمنان داشت برتری قابل ملاحظه با تولیدات سایپا و ایران خودرو فراهم کند.

طراحی بدنه و نمای بیرونی کیا سونت

جلوپنجره‌ی مشهور کیا موسوم به دماغ ببر (Tiger nose)  برای سونت نیز استفاده شده است. جایگاه چراغ‌ها در طرفین این قسمت، متناسب با دیگر اجزا دیده می‌شود و حس اسپرت خودرو را تقویت می‌کند.

کیا سورنت نمای جلو

در نمای روبرو، چند نکته‌ی مثبت برای طراحی کیا سونت وجود دارد. مثلا حجم‌دهی بدنه، کاپوت جلو و سپر را جذاب جلوه می‌دهد. لبه‌ی درپوش موتور به خوبی تا جلوپنجره کشیده شده و نوعی تورفتگی مخصوص چراغ‌ها فراهم کرده است. هرچند که سونت، یک کراس‌اور اقتصادی محسوب می‌شود؛ اما چندان وابسته به ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ و ارزان‌قیمت زیر سپر نیست.

برخلاف نمای اصلی، وجه جانبی خودرو تزئینات پرتعداد پلاستیکی دارد. داخل گلگیرها و رکاب، ادوات سیاه‌رنگ به وضوح دیده می‌شوند و همراه قاب پنجره‌ها، حس یک کراس‌اور ارزان‌قیمت را به سونت می‌دهد. این خودرو در اکثر بازارهای جهان با رینگ‌های کوچک ۱۵ اینچی ارائه شده و تا حدودی حقیر بوده است. البته رینگ ۱۶ اینچ، به عنوان آپشن برای مدل سفارشی این خودرو وجود دارد.

کیا سورنت نمای پشت

صرفه‌جویی در ساخت، نمای پشت کیا سونت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بخش بزرگی از سپر عقب در ادامه‌ی رکاب نیز، پلاستیکی است. از سویی دیگر، حجم‌دهی بدنه و جاسازی چراغ‌های پیوسته، نکته‌ی مثبت این کراس‌اور اقتصادی محسوب می‌شود. طراحی روشنایی عقب و چیدمان LEDها نیز جالب توجه هستند.

در مجموع می‌توان از طراحی کیا سونت رضایت داشت؛ چراکه یک کراس‌اور اقتصادی ساخت هند با قیمت عامه‌پسند برای کشورهای کمتر توسعه یافته است. خودرویی با ابعاد کوچک و امکانات فنی سطح پایین، طبیعتا کمبودهایی در بحث طراحی دارد اما کیا سونت به خوبی توانسته چالش‌های خود را مدیریت کند و خصوصا برای نمای اصلی، مشتری داشته باشد.  به همین دلیل، سونت از نظر طراحی، برتری‌های متعدد نسبت به کراس‌اورهای هم‌اندازه‌ی ساخت چین دارد.

کیا سورنت نمای بالا

طول و عرض و ارتفاع کیا سونت، ۳,۹۹۵ و۱,۷۹۰  و ۱,۶۱۰ میلی‌متر است. این خودرو با فاصله محورهای ۲۵۰۰ میلی‌متر عرضه می‌شود. کیا سونت در مقایسه با ام‌وی‌ام X22 مونتاژ مدیران خودرو، طول بدنه و فاصله محوری کمتر دارد اما از نظر ارتفاع سقف و عرض، کمی بزرگ‌تر است.

طراحی داخلی و نمای کابین کیا سونت

در نسخه‌های آپشنال مجهز به نمایشگر لمسی ۱۰/۲۵ اینچ، مهم‌ترین تجهیز الکترونیک کیا سونت برای جذب مخاطب مشخص می‌شود. هرچند که پلاستیک خشک و ارزان‌قیمت در تمام سطح داشبورد وجود دارد؛ اما ناوبری ماهواره‌ای روی مانیتور بزرگ، عامه‌پسند به نظر می‌رسد.

کیا سورنت نمای کابین

سبک طراحی خروجی هوای تهویه مطبوع و کلیدهای وسط داشبورد، صرفه‌جویی اقتصادی برای کیا سونت را ثابت می‌کند. دسته‌دنده و اهرم ترمز دستی سنتی نیز مشابه خودروهای قدیمی ساخت آسیا است. پشت فرمان، اعداد دیجیتال برای سرعت‌سنج وجود دارد و نمایشگر کوچک، اطلاعات سفر را نشان می‌دهد.

سونت برای چهار سرنشین فضای کافی فراهم می‌کند اما طبیعتا افراد بلند قد روی صندلی عقب، راحتی مناسب سفرهای بلند مدت را ندارند. صندوق عقب این خودرو، ۳۹۲ لیتر است.

پیشرانه و تجهیزات فنی کیا سونت

تاکنون سه موتور بنزینی و یک نمونه‌ی دیزل برای سونت ارائه شده است. این خودروی دیفرانسیل جلو، گیربکس‌های متنوع دستی و اتوماتیک نیز دارد اما احتمال واردات سونت با نسخه‌ی CVT بیشتر به نظر می‌رسد.

کیا سورنت نمای پشت فرمان

مدل جدید سونت، مجهز به پیشرانه‌ی سه سیلندر ۹۹۸ سی‌سی توربوشارژ با قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۲ نیوتن‌متر است. این کراس‌اور، با گیربکس دبل کلاچ اتوماتیک ۷ سرعته نیز ساخته شده و می‌تواند  در زمان ۱۲ تا ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. میانگین مصرف سوخت سونت توربو، ۸ لیتر در صد کیلومتر است.

دیگر نمونه‌ی کیا سونت، پیشرانه ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر دارد. این مدل از نظر عملکرد فنی، چندان متفاوت از نسخه‌ی یک لیتر توربو نیست اما میانگین مصرف سوخت پایین‌تر فراهم می‌کند. گیربکس CVT علاوه‌بر جعبه‌دنده دستی، برای سونت ۱/۵ لیتری ارائه شده است.

کیا سورنت نمای عقب

ارزان‌ترین نسخه‌ی کیا سونت که احتمالا وارد کشورمان نخواهد شد، ۱/۲ لیتر با قدرت ۸۳ اسب بخار و گشتاور ۱۱۵ نیوتن‌متر است. این مدل در زمان ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۶ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر دارد.

قیمت کیا سونت در بازار جهانی و هزینه خرید احتمالی برای ایران

سونت مجهز به موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و تجهیزات کامل شامل گیربکس اتوماتیک CVT در کشور امارات به قیمت ۱۹  تا ۲۰ هزار دلار فروخته می‌شود. نسخه‌ی مجهز به پیشرانه یک لیتر توربو، حدود هزار دلار قیمت بالاتر دارد و البته هنوز برای بعضی کشورها عرضه نشده است.

از مجموع موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت که نسخه‌ی نزدیک به فول آپشن کیا سونت برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی، حدود ۲ میلیارد تومان هزینه خرید داشته باشد. این مدل می‌تواند اندک بانوان متمول در شهرهای بزرگ که علاقه‌مند خودروهایی مثل X22 یا کیا پیکانتو هستند را جذب کند اما قطعا برای عامه‌ی مردم ایران، ارزش خرید نخواهد داشت و گران‌قیمت خواهد بود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۳۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا