کی ام سی ایگل رقیب تارا و شاهین میشود
کی ام سی ایگل رقیب تارا و شاهین میشود
شرکت کرمان موتور قصد دارد تا پایان سال از نخستین خودروی بومی خود با نام ایگل رونمایی کند. کی ام سی ایگل یک فیس لیفت از جک J4 محسوب میشود. این خودرو در دو نسخه بنزینی و برقی عرضه شده و رقیب مستقیم سایپا شاهین و ایران خودرو تارا خواهد بود.
به گزارش gsxr، حدود یک سال قبل بود که کرمان موتور از پلت فرم اختصاصی خود با نام PS1 رونمایی کرد. در آن زمان مشخص شد کرمان موتور اقدام به خرید امتیاز پلت فرم جک J4 کرده و قصد دارد این خودرو را با ظاهری جدید و داخلی سازی بالا تولید کند. در زمانی که ایگل آماده تولید شود، جک J4 از خط تولید کنار رفته و تولید این اتاق با نام و برند اختصاصی کرمان موتور ادامه پیدا میکند.
پلت فرم PS1 اولین سکویی است که توسط یک خودروساز خصوصی توسعه پیدا کرده است و ادعا شده که برای نخستین بار در کشور، بخش خصوصی خودرویی بومی را تولید خواهد کرد.
این محصول تمامی الزامات ۸۵ گانه سازمان استاندارد را پاس کرده و قرار است در دو نسخه بنزینی و برقی تولید شود. نمونه برقی این خودرو با همکاری شرکت مپنا توسعه یافته است.
با توجه اینکه فرآیند توسعه پلتفرم PS1 به مراحل انتهایی خود نزدیک شده کرمان موتور نام ایگل را برای نخستین خودروی بومی خود در نظر گرفته است. ایگل نام یک روستا و منطقه در استان تهران است که در گفتار و نوشتار ایگُل و ایگِل هم گفته می شود. برای همین می توان گفت که نام ایگل برای سدان کرمان موتور در کنار داشتن مفهوم ایرانی، تا حدی در گفتار به معنی انگلیسی عقاب هم نزدیک است.
طبق برخی شنیدهها پس از پروژه ایگل بنزینی و برقی، قرار است نمونه ایرانی جک S3 نیز به بازار عرضه شود. خودروی جک S3 برمبنای پلتفرم جک J4 و PS1 است.
مهمترین تغییر ایگل نسبت به نمونه چینی خود در نمای ظاهری است. کرمان موتور با بهره گیری از تیم طراحی ایرانی اقدام به تغییر فیس جک J4 نموده است. در نگاه کلی میتوان گفت کرمان موتور در این تغییر موفق عمل کرده و خروجی این پروژه باعث شده تا چهره قدیمی J4 به یک نمای بروز و جدید ارتقا پیدا کند.
در بحث نمای داخلی تقریبا همه چیز بدون تغییر باقی مانده و صرفا قرار است تا ایگل با امکانات بیشتری نظیر سانروف، تهویه اتوماتیک و دکمه استارت به بازار عرضه شود.
ایگل مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری از سری Green jet شرکت جک است که ۱۰۳ تا ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. گیربکس ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده دارند. به بیان سادهتر موتور و گیربکس ایگل با جک J4 مشترک بوده و تغییری در این بخش مشاهده نمیشود. در مدتی که جک J4 در بازار ایران حضور داشته از نظر کیفیت فنی توانسته نظر مشتریان را جلب کند تا جایی که عدهای این خودرو را یادآور کارایی و کیفیت رنو تندر ۹۰ میدانند.
نمونه برقی ایگل نیز توسط شرکت مپنا توسعه پیدا کرده و طبق مشخصات اعلامی این خودرو قادر است ۱۲۰ کیلووات (۱۶۰ اسب بخار) نیرو تولید کند. گشتاور خروجی این موتور الکتریکی نیز به ۲۸۰ نیوتن متر می رسد. تمامی قدرت موتور الکتریکی این خودرو نیز به چرخ های جلو منتقل می شود.
این خودرو برقی با استفاده از فناوری ترمزگیری شتاب منفی می تواند مسافت ۳۵۰ کیلومتری را با یکبار شارژ کامل طی کند. شارژ شدن باتریهای این خودرو در صورت استفاده از Fast Charge کمتر از ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید. در چنین مدت زمانی باتری ۴۱ کیلووات ساعتی ایگل برقی از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ خواهد شد.
در صورت استفاده از شارژر معمولی، مالک خودرو برای پر شدن باتری های خودرو باید زمانی در حدود پنج و نیم ساعت صبر کند. پک باتری های این خودرو در کف اتاق قرار گرفتهاند و فضای صندوق عقب ایگل برقی دست نخورده باقی مانده است.
ایگل را میتوان اولین سنگ محک جدی برای خودروسازی بخش خصوصی و آغاز یک رقابت در حوزه خودروهای اقتصادی برشمرد. قیمت گذاری منطقی در کنار حفظ کیفیت مهمترین عوامل موفقیت ایگل در رقابت با تارا و شاهین هستند.
نظر خود را در مورد ایگل بگویید؛ از نگاه شما این خودرو میتواند در جدال با رقبای وطنی موفق شود؟
مجله خبری gsxr