هاست پرسرعت
خودرو

کی ام سی X5، بررسی کامل، راهنمای خرید و تست درایو

کی ام سی X5، بررسی کامل، راهنمای خرید و تست درایو

کرمان موتور با معرفی کی ام سی X5، جانشین شایسته‌ای برای مدل پرفروش و نسبتاً قدیمی جک S5 را وارد بازار کرد. این خودرو از دو جهت می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. اینکه آیا گزینه‌ای قابل اعتنا در این کلاس برای خرید است؟ و اینکه آیا نسبت به مدل قبلی خود، پیشرفت محسوسی داشته یا خیر. اگر تا انتها همراه ما باشید، به پاسخ این پرسش‌ها خواهید رسید.
کی ام سی X5

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

 

مقدمه

کرمان موتور از سال ۱۳۹۳ مونتاز جک S5 در ایران را شروع کرد. خودرویی که در طول یک دهه با فروش بیش از یکصد هزار دستگاه به پرفروش‌ترین کراس‌اوور مونتاژی بازار کشورمان تبدیل شد. این خودرو از ویژگی‌هایی چون موتور ۲ لیتری توربوشارژر پرتوان، کابین و فضای بار جادار و قابلیت اطمینان خوب سود می‌برد که باعث محبوبیت آن در بازار شد. هرچند رقبایی چون جیلی امگرند X7 و چری تیگو ۵ هم در این کلاس حضور داشتند؛ اما موتور قدرتمندتر S5 و طراحی اسپرت و جوان پسند آن که شباهت زیادی به هیوندای توسان داشت، باعث پیروزی آن بر رقبا شد.

درحالی‌که چینی‌ها این خودرو را در سال ۲۰۱۹ بازنشسته کردند، در سال ۱۳۹۹، فیس لیفت S5 با نام نیوفیس روانه بازار کشورمان شد. این محصول از یک موتور جدید ۱.۵ لیتری توربو سود می‌برد و تعدای آپشن و تجهیزات رفاهی بیشتر به آن افزوده شده بود.

در سال ۲۰۲۲، جک این خودرو را تحت زیربرند سهول (Sehol) با فیس و کابین جدید معرفی کرد. کرمان موتور نیز برای همگامی با این جریان، این خودرو را با برند کی ام سی و با مدل X5 رونمایی و وارد بازار کشورمان نمود.

طراحی

مهم‌ترین و نخستین عنصر طراحی خودروی X5 چراغ‌های جلوی آن هستند که سبک متمایز از تمام خودروهای بازار ایران به آن بخشیده‌اند. ال ای دی‌های روزتاب یا دی لایت باریک و خطی عمودی و افقی مشابه ترندهای خودروهای روز مثل کادیلاک XT4، کیا EV5 و هوندا Ye S7 شده‌اند. چراغ‌های اصلی هم به‌صورت دو طبقه کمی پایین‌تر قرار گرفته‌اند. مجموعه کاسه چراغ‌ها ترکیب مدرنی دارد. جلوپنجره بسیار بزرگ ذوزنقه‌ای شکل مشبک با یک نوار براق در بالای آن، تقریباً تمام فیس جلوی خودرو را احاطه کرده است. این ترکیب هرچند زیبا و اسپرت است؛ اما آسیب‌پذیری زیادی در تصادفات خواهد داشت.

چراغ کی ام سی X5

در نمای جانبی، دیگر خبری از خطوط تیز و شکسته نیست و تقریباً به جز قسمت ضربه‌گیر پایین درها، تفاوتی با جک S5 دیده نمی‌شود. رینگ‌های آلومینیومی دو رنگ ۱۸ اینچی، طراحی خوبی دارند و کمی استایل جانبی را بهبود داده‌اند. بهتر بود در این قسمت هم بدنه تغییراتی را تجربه می‌کرد تا تمایز ظاهری بیشتری بوده؛ چراکه باعث پیدا کند و بعلاوه بین نمای ساید و جلو و عقب خودرو هم هماهنگی بیشتری پدید آید.

کی ام سی X5

وقتی از پشت به کی ام سی X5 نگاه می‌کنید، هنر طراح در تبدیل یک طرح قدیمی به مد روز را با کمترین مداخله خواهید دید. درواقع طراحی بدون اینکه دست به تغییر برش‌های چراغ در گلگیر عقب بزند، با متصل کردن چراغ‌ها و اضافه کردن یک اسپویلر و برآمدگی در بالای چراغ و تغییر مکان پلاک به سپر، بیشترین تفاوت ممکن را خلق نموده است.

عقب کی ام سی X5

داخل کابین کی ام سی X5

با ورود به داخل اتاق X5 تحت تأثیر فضای مینیمال و پیشرفته آن قرار می‌گیریم. این موضوع پارادوکسی به همراه دارد که گاهی آزاردهنده می‌شود. جایی که نیاز به سرعت عمل داشته باشید، نبود دکمه‌های فیزیکی مشکل‌ساز می‌شود. درواقع یک مانیتور بزرگ مرکزی ۱۲.۸ اینچی لمسی قرار است جای همه کلیدهای فیزیکی را بگیرد. اما در این امر گاهی نقصان‌هایی نیز بروز می‌کند. مثلاً برای بالا یا پایین بردن صدای سیستم صوتی، کلیدی وجود ندارد و از روی مانیتور هم این ویژگی در دسترس نیست و تنها راننده با کلیدهای روی فرمان می‌تواند این کار را انجام دهد. پس اگر سرنشین کناری بخواهد صدای سیستم را تغییر دهد، باید این کار را از راننده تقاضا کند.

داشبورد کی ام سی X5

طراحی داخل کابین به‌مراتب زیباتر و امروزی‌تر از S5 شده است و خوشبختانه کیفیت متریال مورد استفاده نیز به همین نسبت بهتر شده است؛ بنابراین حسی که از نشستن چه در بخش جلو و چه عقب دریافت می‌کنید، حسی خوب است. نمایشگر مرکزی رزولوشن بالایی دارد و ابعاد بزرگ آن به طراحان اجازه داده تا دکمه‌های لمسی را بزرکتر طراحی کنند و از طیف‌های رنگی متنوع و گرافیک زیبایی نیز در آن استفاده شده است. پاسخ این نمایشگر به لمس، نه زیاد سریع و نه خیلی کند است. رابط کاربری آن هم یوزرفرندلی یا مخاطب‌پسند است.

داخل کابین کی ام سی X5

نمایشگر کلاستر ۷ اینچی روبروی راننده هم از نوع دیجیتالی است. گرافیک این قسمت را می‌توان از بین سه مدل مختلف انتخاب کرد. که البته زیاد جذاب نیستند. اما اطلاعات بسیار کاملی از خودرو را در اختیار شما قرار می‌دهند. فرمان خوش دست و بزرگ و به‌صورت دی کات بدوده و دکمه‌های کنترلی آن رد حاشیه نقره‌ای رنگ آن به خوبی جای گرفته‌اند.

فرمان کی ام سی X5

رنگ‌بندی درون کابین با تیم مشکی و تیره انتخاب شده و اگر کمی تنوع رنگی در این بخش بیشتر می‌شد، می‌توانستیم فضای روشن‌تر و دلنشین‌تری داشته باشیم. ارگونومی برای اکثر کنترل‌ها به جز مواردی که تنها از طریق نمایشگر در دسترس‌اند رعایت شده است. دید به محیط بیرونی خیلی خوب بوده کاپوت به‌خوبی دیده می‌شود و تسلط بالا بدون نقطه کور در جلو وجود دارد.

صندلی‌ها، جادار اما در جلو سفت و با گودی کمر قابل تنظیم و کمی پهن هستند. این موضوع در سفرهای کوتاه مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما در تست ما با یک سفر ۴ ساعته، موجب درد کمر شد و متأسفانه باوجود تنظیمات گودی کمر، نتوانستیم مناسب‌ترین وضعیت را مطابق آناتومی خود به دست اوریم. البته شاید این مشکل برای افراد دیگر با قد متفاوت و تنظیم دقیق‌تر گودی کمر صندلی، رخ ندهد. صندلی راننده دارای سه حافظه بوده که دکمه‌های آن روی لبه صندلی قرار دارد. این موضوع باعث می‌شود تنظیم آن بدون دیدن دکمه‌ها، مشکل باشد.

صندلی های کی ام سی X5

کنسول وسط با دسته دنده چرخان الکترونیکی، طراحی جالبی دارد. در زیر این کنسول، فضایی خالی ایجاد شده که می‌توان برای قراردادن گوشی یا لوازم کوچک استفاده نمود.

سیستم صوتی کی ام سی X5 یکی از نقاط درخشان آن است. قبلاً در مورد کیفیت آن شنیده بودیم؛ اما در این تست کیفیت ۱۰ بلندگو و یک ساب ووفر آن را به‌وضوح امتحان کردیم. با اینکه اجزای سیستم صوتی از مارک‌های معروف نیستند؛ اما به‌خوبی وظیفه تفکیک صدا را انجام می‌دهند و بیس و باس خوبی دارند. اسپیکرهای جلو دارای چراغ‌های داخلی رقص نور هستند؛ بنابراین افرادی که به شنیدن موسیقی درون خودرو اهمیت می‌دهند، بدون نیاز به تغییر سیستم صوتی می‌توانند از آن لذت وافی ببرند.

دوربین ۳۶۰ ضعیف و کمی گیج و نبود ویژگی‌هایی چون رادار نقطه کور از نکاتی است که باید بهبود یابد. سیستم تهویه را تنها باید از داخل مانیتور تنظیم کرد. قدرت بسیار بالای تهویه مخصوصاً کولر در هوای گرم و پرتاب باد مناسب و دریچه‌های خروجی باد برای سرنشینان عقب، کاملاً عملکردی مطلوب و قابل قبول دارند.

سقف سانروف پانوراما هم برای علاقه‌مندان به این آپشن جذاب خواهد بود. یکی از ویژگی‌های کابین کی ام سی ایکس ۵، آکوستیک و عایق‌بندی بسیار خوب اتاق است که تقریباً تمام صداهای محیطی را در سرعت‌های معمول، فیلتر کرده و اتاقی ایزوله بدون صدای باد و موتور و چرخ‌ها دارد.

 

موتور

پیشرانه کی ام سی X5، یک موتور ۱.۵ لیتری توربو TGDI با کد ۴GC16D سرزنده و با قدرت مناسب است که به طور خطی از دور ۱۸۰۰ به بعد کشش بالایی را در اختیارتان قرار می‌دهد. صدای موتور و توربو هم کنترل شده است. عدم حساسیت به بنزین مصرفی و نداشتن ناک. حتی با وجود بنزین زدن از جایگاه‌های قدیمی و بین‌راهی باعث تعجب ما شد؛ زیرا چنین مشکلی را در بین بسیاری از موتورهای توربوی خودروهای چینی دیده‌ایم. موتور شناخته شده و نسبتاً کم استهلاک این خودرو با کمترین لرزش و صدا همراه است. این همان موتوری است که در جک S5 نیو فیس و کی ام سی K7 قبلاً به کار رفته است. قدرت ۱۷۲ اسب بخاری و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متری، هیچ‌گاه شما را ناامید نخواهد کرد.

گیربکس

تعویض دنده‌ها کمی گیج اما سریع و بدون مکث و تقه است. به نظر می‌رسد این گیربکس نیاز به ارتقای برنامه داشته باشد؛ چون گاهی برای انتخاب دنده درست مردد شده و چندین تعویض پشت‌سرهم انجام می‌دهد یا از روی یک دنده می‌پرد. فقدان شیفتر پشت فرمان یا تعویض دستی هم از کمبودهایی است که برای افرادی که مداخله شخصی بیشتری در رانندگی می‌خواهند محسوس خواهد بود. گیربکس از نوع ۶ سرعته دو کلاچه خشک است که باید در ترافیک‌ها مراقب داغ شدن آن باشید و ترجیحاً از اتوهولد استفاده کنید.

تعلیق

سیستم تعلیق X5 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع نیمه مستقل با میله پیچشی است که عملکرد نرم و ضربه‌گیری خوب حتی باوجود ظرفیت کامل سرنشین‌ها دارد. هرچند نباید انتظار آسایش و راحتی سیستم تعلیق مولتی لینک را از آن داشته باشید.

 

رانندگی با کی ام سی X5

یک از نقاط ضعف X5 نداشتن مدهای مختلف رانندگی مثلاً اکو، برفی، آفرودی و از این قبیل است. بعلاوه شما نمی‌توانید تعویض دنده را به هیچ حالت دستی نیز انجام دهید. نه‌تنها خبری از شیفتر پشت فرمان نیست؛ بلکه خود شیفتر دایره‌ای شکل هم از چنین ویژگی ای پشتیبانی نمی‌کند؛ بنابراین در رانندگی، باید تعویض دنده را کاملاً به خودرو بسپارید و تنها یک مد اسپرت نیز برای رانندگی قابل انتخاب است.

کی ام سی X5

این خودرو یک کراس‌اوور است که می‌تواند در جاده‌های خاکی هم عملکردی نرم و مطلوب داشته باشد. با این وجود اگر وارد ناهمواری‌های با ارتفاع نامتوازن شوید، به‌راحتی و به‌خاطر بازی محدود تعلیق یا تراول پایین چرخ‌ها، سه لنگ می‌شود. اگر در مسیرهای شنی هم وارد شوید به علت نداشتن مد مخصوص، احتمال گیر کردن زیاد است. همچنین در سربالایی بسیار شدید خاکی، این خودرو تقریباً متوقف شده و از حرکت ایستاد. پس به‌واسطه شاسی‌بلند بودن آن نباید به فکر آفرود جدی با این کراس‌اوور شهری باشید.

در عوض در آنرود یا مسیرهای شهری و جاده، رانندگی با X5 بسیار راحت، دلپذیر و شیرین است. عملکرد فنی مخصوصاً ترمزها کاملاً مطلوب ارزیابی شد. ترمزگیری قوی و کارآمد که در دفعات متعدد استفاده در سرازیری هم داغ نکرده و عملکرد خود را حفظ می‌کند، باعث افزایش اطمینان می‌شود. تعلیق در ناهمواری‌های جاده‌ای هم بازخورد نرمی دارد. سکوت کابین در هنگام شتاب‌گیری با صدای توربو آمیخته می‌شود. قدرت موتور چنان است که در شتاب ثانویه، ناامیدتان نخواهد کرد. اگر خیلی دنبال مسابقه و شتاب نباشید، در جاده، کمبودی احساس نمی‌کنید. در پیچ‌های تند جاده‌های شمال، این خودرو بدون انحراف و با پایداری کامل حرکت می‌کند.

جادار بودن خودرو مخصوصاً برای خانواده‌ها و برای مسافرت‌ها، ارزشمند است. لبه بارگیری صندوق عقب مماس با سپر بوده که مناسب نشستن و استفاده در پیک‌نیک است و می‌توان به‌راحتی در این قسمت نشست و با تا کردن صندلی‌های عقب حتی فضایی مسطح برای خواب نیز فراهم می‌شود. تنظیمات مختلف و آپشن‌های فراوان هم لذت سفر را دو چندان می‌کنند.

مشخصات فنی کی ام سی X5

حجم موتور (سی‌سی) ۱۴۹۹
استاندارد آلایندگی Euro V (یورو ۵)
حداکثر قدرت (HP/RPM) ۱۷۲ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (NM/RPM) ۲۸۰ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۱۸۰۰ الی ۳۵۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه DCT
سیستم فرمان برقی EPS
سیستم ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده و عقب دیسکی
سیستم تعلیق مک فرسون (MacPherson) در جلو / نیمه مستقل میل پیچشی در عقب
حجم مخزن سوخت (لیتر) ۵۵
سایز چرخ‌ها رینگ ۱۸ اینچ آلومینیومی دو رنگ ۲۲۵/۵۵R18
طول خودرو (میلی‌متر) ۴۵۰۵
عرض خودرو (میلی‌متر) ۱۸۵۰
ارتفاع خودرو (میلی‌متر) ۱۶۹۸
فاصله دو محور (میلی‌متر) ۲۶۶۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۵۶۰
حجم صندوق عقب (لیتر) ۴۸۵
تعداد سرنشین ۵

تجهیزات و آپشن‌های کی ام سی X5

  • چراغ‌های جلو و عقب LED
  • چراغ‌های مه‌شکن عقب
  • صندلی چرمی
  • تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت
  • تنظیم دستی صندلی شاگرد در ۴ جهت
  • صندلی‌های ردیف عقب تا شونده ۴:۶
  • کنسول میانی ردیف‌های جلو و عقب
  • سیستم پخش MP5 با نمایشگر ۱۲.۸ اینچی + بلوتوث + USB
  • قابلیت اتصال تلفن همراه Carplay + Andriod Auto
  • خروجی برق ردیف جلو ۱۲ ولت + ۵ ولت
  • خروجی برق ردیف عقب ۵ ولت (۲ عدد)
  • ۱۰ اسپیکر + ۱ ساب ووفر
  • عایق درب موتور
  • گرمکن صندلی‌های جلو
  • حافظه صندلی راننده با قابلیت تنظیم گودی کمر در ۴ جهت
  • چراغ مطالعه جلو LED
  • چراغ‌های مطالعه ردیف دوم LED
  • چراغ صندوق عقب هالوژن
  • فرمان چرمی با طرح D – CUT
  • کنسول میانی مجهز به سردکن
  • صندلی راننده مجهز به سیستم Easy Access
  • نورپردازی داخل بلندگوهای جلو
  • Welcome Sound
  • مجهز به چهار کیسه هوا
  • ABS+EBD
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC
  • سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC
  • سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی HBA
  • سیستم کمکی ترمز اضطراری BOS
  • سیستم کنترل کشش TCS
  • سیستم فشار باد تایرها TPMS
  • ترمز پارک برقی EPB
  • اتوهلد Auto Hold
  • اهرم تعویض دنده با عملگر الکترونیکی
  • چراغ‌های روشنایی در روز (Day Light)
  • سنسور پارک عقب
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • ISOFIX
  • Immobilizer
  • هشدار نبستن کمربند برای کلیه سرنشینان
  • کمربند ایمنی سه نقطه‌ای برای کلیه سرنشینان
  • کمربند ایمنی جلو پیش کشنده
  • قابلیت تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی ردیف جلو
  • قفل مرکزی درب‌ها
  • قفل کودک
  • هشدار چشمک‌زن چراغ عقب در هنگام ترمز ناگهانی ESS
  • ریل سقفی
  • روز کنترل
  • سنسور باران
  • آنتن بال کوسه‌ای
  • سنسور نور (Auto Light)
  • سانروف پانارومیک به همراه پرده برقی
  • سیستم ورود بدون کلید + استارت دکمه‌ای
  • چراغ‌های جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل
  • مجهز به سیستم Power Windows
  • مجهز به سیستم Power Sunroof با قابلیت تشخیص مانع
  • سیستم تک لمسی برای باز و بسته شدن تمامی شیشه‌ها با قابلیت تشخیص مانع
  • آینه‌های جانبی تاشونده اتوماتیک همراه با گرمکن
  • آینه‌های جانبی با تنظیم برقی مجهز به راهنمای LED
  • حافظه آینه‌های جانبی (متصل به صندلی‌ها)
  • کلیدهای کنترلی روی غربیلک فرمان
  • تنظیم غربیلک فرمان در دو جهت
  • کامپیوتر سفری
  • پشت آمپر دیجیتال ۷ اینچی
  • قابلیت تنظیم نور صفحه کیلومتر به‌صورت لمسی
  • قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو
  • تنظیم تهویه‌مطبوع الکتریکی به‌صورت لمسی
  • دریچه‌های تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب

معایب کی ام سی X5

  • قابلیت‌های آفرودی محدود
  • شتاب اولیه کند
  • تعویض دنده گیج
  • نداشتن مودهای رانندگی
  • صندلی‌های جلو خسته‌کننده

مزایا کی ام سی X5

  • کشش مناسب موتور
  • صدای پایین داخل کابین
  • آپشن‌های مناسب
  • طراحی داخلی مدرن
  • ترمزهای قوی
  • سیستم صوتی جالب و خوب

نتیجه‌گیری: رقبا و ارزش خرید X5

کی ام سی X5 را باید یک پیشرفت محسوس و قابل اعتنا نسبت به سلف خود یعنی جک S5 بنامیم. با به ارث بردن مزایای آن مدل و بدون تغییر فنی خاصی، شما می‌توانید از خودرویی با طراحی به‌روزتر و آپشن‌ها و امکانات بسیار بهتر بهره‌مند شوید. در این کلاس قیمتی، کی ام سی ایکس ۵ تقریباً کم رقیب مانده است و این برای تولیدکنندگان آن نکته مثبتی محسوب می‌شود. ازآنجاکه تیگو ۷ پرو، فیدلیتی و لاماری در بازه قیمتی بالاتری قرار دارند و تیگارد و X55 هم در یک کلاس پایین‌تر قرار می‌گیرند، رقبای مستقیمی چون هایما ۸S و چانگان CS35 پلاس وارداتی گزینه‌های قابل انتخاب دیگر در این رده خواهند بود. با این وجود شاید بزرگ‌ترین رقیب این خودرو، از خود کرمان موتور و محصول کی ام سی A5 باشد که با قیمت اندکی پایین‌تر، طراحی جذاب‌تر و هماهنگ‌تری داشته؛ اما در بخش قوای محرکه، نمی‌تواند به X5 نزدیک شود.

کی ام سی X5 خودرویی خانوادگی محسوب می‌شود. اگر زیاد به دنبال هیجان و شتاب نباشید، ایمنی برای شما مهم باشد، فضای داخلی جادار و آپشن‌های کاربردی و کابین مدرن و امروزی بخواهید و درعین‌حال دنبال خودرویی باشید که قطعات فنی آن به‌وفور موجود باشند و خدمات پس از فروش قابل اتکایی داشته باشد، پس می‌توانید به کی ام سی X5 به‌عنوان یک گزینه در بازار فعلی ایران نظر داشته باشید.

ویدئوی بررسی کی ام سی X5

تماشا در یوتیوب (لطفاً کانال gsxr در یوتیوب را سابسکرایب نمایید):

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا